Organisation

MED-organisationen:

Du kan kontakte HMU’s formandskab, hvis du har spørgsmål eller bemærkninger til HMU.

Formand for HMU

Hospitalsdirektør

Tina Ebler

Mail: tinebl@rm.dk

Telefon: 2785 4484

Næstformænd for HMU

FTR

Henrik Ørskov Larsen

Mail: henrilse@rm.dk

Telefon: 2094 2571

TR

Peder Appel Würtz

Mail: peder.wuertz@psykiatrien.rm.dk

Telefon: 2177 8789

Kontaktperson for spørgsmål vedr. HMU

Kim Centio

Psykiatristaben

Specialkonsulent

Mail: kim.centio@ps.rm.dk

Telefon: 2933 5766

Abonnér

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Dagsorden
til
mødet i HMU Psykiatrien
den 4. april 2024 kl. 12:00
i Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg

 


Sagnr.: 1-13-3-83-23

1. Godkendelse af dagsorden og referater (12.00-12.05)

Det indstilles, at HMU

  • godkender dagsorden for mødet
  • godkender vedlagte referat
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-52-20

2. Personaleflow i Psykiatrien (12.05-13.05)

Det indstilles, at HMU

  • tager oplæg fra Henrik Gersfelt til efterretning
  • drøfter personaleflow

Sagsfremstilling

HMU drøftede personaleflow sidst på møde den 15. juni 2022. På dette møde besluttede HMU blandt andet, at personaleflow årligt skal drøftes i HMU. Der har dog været dataudfordringer, hvilket betyder, at flowdata inklusive visninger først præsenteres nu.


Tina Ebler vil give en kort introduktion til punktet, hvorefter Henrik Gersfelt fra Psykiatriens datateam vil gennemgå de vigtigste tal og forklare, hvordan de skal fortolkes. Efter præsentationen vil der være en gruppedrøftelse med efterfølgende opsamling i plenum.


Der er vedhæftet data fra sengeafsnit og ambulatorier (2023), som viser personaleflow på hospitalsniveau opdelt i faggrupper (ligesom ved drøftelsen i 2022). Det fremgår også, hvor længe man har været ansat i sin nuværende stilling inden et jobskifte. Data inkluderer desuden de sengeafsnit, hvor personaleflow er mindst (Dette er ikke lavet for de ambulante enheder, da der er for store variationer ift. antal medarbejdere). Dette er med henblik på læring.


Formålet med punktet er ikke at udstille de afsnit eller ambulatorier, der har et højt personaleflow. Der kan være mange årsager til dette, og en sådan drøftelse bør i stedet foretages lokalt af LMU/afdelingsledelsen. HL vil dog være involveret i håndteringen af vanskeligheder disse steder, hvis det vurderes relevant. Derfor er der blot fokus på faggrupper.


Spørgsmål til gruppedrøftelsen:

  • Hvilke tendenser ser vi, og hvad kan vi lære af disse tendenser?
  • Sengeafsnit med mindst personaleflow: hvad kan dette skyldes, og hvad kan vi lære af det?


På mødet:

  • Tina Ebler introducerer til punktet (5 min.)
  • Henrik Gersfelt gennemgår data og svarer på spørgsmål (15 min.)
  • Gruppedrøftelser ved bordene (20 min.)
  • Opsamling og fælles drøftelse (20 min.)


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-83-23

3. Pause (13.05-13.20)

Det indstilles, at HMU

Pause

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-83-23

4. Drøftelse af MED høringer (13.20-14.05)

Det indstilles, at HMU

  • drøfter hvordan den gode høringsproces i MED kan sikres

Sagsfremstilling

På baggrund af den seneste MED-høring, hvor et høringssvar fra FOA påpegede en oplevelse af, at MED-aftalen ikke var overholdt, har HMU udtrykt et ønske om at drøfte, hvordan vi sikrer konstruktive høringsprocesser. Det er essentielt, at både medarbejdere og ledere føler sig rettidigt involveret og hørt, samtidig med at der opretholdes en klar struktur og ramme, som tillader organisatoriske ændringer uden at dette skaber tidlig uro og bekymringer.


Formålet med punktet er at drøfte, hvordan en god høringsproces i MED-regi kan sikres.


Spørgsmål til gruppedrøftelsen:

  • hvordan kan vi identificere og håndtere mulige udfordringer i høringsprocessen, for eksempel ved at involvere tillidsrepræsentanter, og hvordan kan dette gøres mest hensigtsmæssigt?
  • hvornår skal relevante parter inviteres ind i høringsprocessens 'maskinrum'?
  • hvordan kan vi håndtere den uro, der kan opstå, når der foreslås ændringer med større personalemæssige konsekvenser?


Ovenstående spørgsmål vil blive drøftet i grupper ved bordene og opsamles efterfølgende i plenum.


På mødet:

  • Introduktion til punktet - 10 min.
  • Gruppedrøftelse - 20 min.
  • Fælles opsamling og drøftelse - 15 min.


MED aftalen:

I forbindelse med større organisatoriske processer som involverer personale, fremgår det af MED aftalens § 12, stk. 3, at informationen skal gives på et så tidligt tidspunkt, på en sådan måde og i en sådan form, at det giver gode muligheder for en grundig drøftelse, så medarbejdernes eller medarbejderrepræsentanternes synspunkter og forslag kan indgå i grundlaget for ledelsens og/eller regionsrådets beslutninger. Formålet med bestemmelsen er at sikre, at medarbejderne har mulighed for at fremføre deres synspunkter, inden ledelsen træffer endelig beslutning.


https://www.hr.rm.dk/siteassets/koncern-hr/3.-medindflydelse-og-samarbejdemed/med--og-arbejdsmiljoaftale/med--og-arbejdsmiljoaftale-revision-2022.pdf


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-97-23

5. Underudvalget, tilbagemelding (14.05-14.10)

Det indstilles, at HMU

  • tager mundtlig tilbagemelding fra Underudvalget ad notam.

Sagsfremstilling

Underudvalget (og Jannie) har haft deres første 2024-udvalgsmøde den 11. marts, hvor Mette Norring i øvrigt er indtrådt i stedet for Rose-Marie Mollerup.

På anbefaling fra HMU (arbejdsmiljødrøftelsen) deltog psykiatriens lokale arbejdsmiljøkoordinatorer på en del af dette møde. HMU anbefalede, at de lokale arbejdsmiljøkoordinatorer medinviteres til et par af Underudvalgets møder i løbet af året - dette for at sikre "større inddragelse af de kliniske erfaringer."


På HMU-mødet gives der en tilbagemelding fra Underudvalgets møde 11. marts 2024.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-83-23

6. Aktuelle byggerier (14.10-14.15)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Der gives en kort mundtlig status på aktuelle byggerier i Psykiatrien

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-83-23

7. Orientering fra seneste RMU møde (14.15-14.20)

Det indstilles, at HMU

  • tager orientering til efterretning

Sagsfremstilling

De væsentligste informationer fra RMU-mødet den 8. februar til videreformidling til HMU’erne:


  • RMU drøftede status vedrørende økonomien og konsekvenserne af de store omstillinger og besparelser. Der blev udtrykt stor anerkendelse fra direktionen for at have navigeret igennem et så svært 2023 og for den konstruktive måde, der arbejdes med at finde løsninger. Der blev henvist til en pressemeddelelse om regnskabsresultatet for 2023 og status vedrørende den økonomiske situation (vedlagt som bilag til referatet)
  • RMU fik præsenteret og drøftede det nye arbejdsplanlægningssystem, som er ved at blive implementeret på hospitaler mv. Det blev i den forbindelse foreslået, at der også lokalt drøftes arbejdstidsplanlægning med fokus på mulighederne i og anvendelsen af det nye system.
  • Det blev aftalt, at RMU drøfter input til budget 2025 på møderne i april og juni. Den overordnede budgetproces blev godkendt, og HMU’erne informeres herom (vedlagt oversigt med tidsplan for budgetprocessen af inddragelse af HMU’er og RMU).
  • Nye retningslinjer for befordringsgodtgørelse på vej. Træder i kraft pr. 1. april 2024. De nye retningslinjer vil senere blive lagt på Koncern HR’s hjemmeside, hvor der også vil blive lavet en Q&A. Der informeres bl.a. via MidtNyt i marts.
  • RMU drøftede seneste status vedrørende arbejdet nationalt og regionalt omkring mulighederne for sløring af medarbejderidentitet. Emnet tages op igen på næste møde, og der vil forinden blive kommunikeret om de politiske beslutninger.
  • Den nye ordning vedrørende Lægevagtens natberedskab træder i kraft den 1. marts 2024. RMU blev orienteret om og drøftede status vedrørende arbejdet med organiseringen og forberedelserne.
  • Region Midtjylland har tilsluttet sig Solsikkeprogrammet, og der vil senere blive kommunikeret nærmere om dette via MidtNyt og MED-systemet.
  • Direktionen har besluttet, at der gennemføres en Arbejdsmiljøkonference for MED- og Arbejdsmiljøorganisationen den 28. august 2024. RMU bakkede op om, at der især fokuseres på forebyggelse og udvikling i arbejdsmiljøarbejdet, og at det overordnede tema for konferencen tager afsæt i Region Midtjyllands arbejdsmiljøfokus 2024: "Et sikkert og sundt arbejdsmiljø med særligt fokus på det psykiske arbejdsmiljø og forebyggelse af risikoadfærd – med vægt på psykologisk sikkerhed/tryghed, sikkerhedskultur, fremme af mening, fællesskab og samarbejde." Nærmere info følger.


Dagsordener og referater kan i øvrigt ses i First Agenda og på hjemmesiden: Dagsordner-referater - HR-portalen (rm.dk)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-83-23

8. Eventuelt og Evaluering (14.20-14.30)

Det indstilles, at HMU

  • drøfter eventuelt
  • beslutter hvad der skal deles fra HMU drøftelserne
  • evaluerer mødet


Tilbage til toppen
Revideret 27-06-2022