Hmu Psykiatrien 06. september 2023 (Referat)
Organisation
MED-organisationen:
- Forretningsorden
- Medlemsoversigt
- Kommisorium for underudvalget om arbejdsmiljø
- Mødeplan 2025 HMU Psykiatrien
Du kan kontakte HMU’s formandskab, hvis du har spørgsmål eller bemærkninger til HMU.
Formand for HMU
Sygeplejefaglig direktør
Jannie Falk Bjerregaard
Telefon: 2843 1334
Mail: jannbj@rm.dk
Næstformænd for HMU
FTR
Henrik Ørskov Larsen
Mail: henrilse@rm.dk
Telefon: 2094 2571
TR
Peder Appel Würtz
Mail: peder.wuertz@psykiatrien.rm.dk
Telefon: 2177 8789
Kontaktperson for spørgsmål vedr. HMU
Kim Centio
Psykiatristaben
Chefkonsulent
Mail: kim.centio@ps.rm.dk
Telefon: 2933 5766
Dagsordener og referater
- Udvalg: HMU Psykiatrien
- Mødedato: 06. september, 2023 kl. 12:00
- Mødested: Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg
Pkt. tekst
- 1. Godkendelse af dagsorden og referat (12.00)
- 2. Fælles runde - Hvad vil man gerne dele fra sommerferieperioden og hvad er vi optaget af nu (12.00 - 12.45)
- 3. Pause (12.45-12.55)
- 4. Temadrøftelse om sikkerhed (12.55-13.30)
- 5. Orientering om høring af ny psykiatriplan (13.30-13.45)
- 6. Orientering fra seneste RMU møde (13.45-13.50)
- 7. Aktuelle byggerier (13.50-13.55)
- 8. Pause (13.55-14.05)
- 9. Høring af ny forskningsstrategi (14.05-14.40)
- 10. TULE og APV i Psykiatrien (14.40-14.50)
- 11. Orientering fra seneste møde i Underudvalget (14.50-14.55)
- 12. Eventuelt og evaluering (14.55-15.00)
1. Godkendelse af dagsorden og referat (12.00)
Det indstilles, at HMU
- godkender dagsorden for mødet
- godkender vedlagte referater
Beslutning
Peder Appel Würtz bød velkommen til mødet. Efterfølgende orienterede Tina Ebler om budgetforliget i Region Midtjylland. Der blev desuden orienteret kort om processen bag de forskellige spareområder, hvor HL har været repræsenteret.
Det er endnu uafklaret, hvordan Psykiatrien bliver involveret i de store besparelser. Dette også set i lyset af, at Psykiatrien er begunstiget med 20 millioner i forliget, hvilket er positivt. Dette vil dog ikke alene kunne dække Psykiatriens udgifter i 2024. Der pågår derfor en proces med at forstå og få afklaret, hvad forliget betyder for Psykiatrien. Det ønskes ikke, at besparelser udmøntes bredt og uden fokus. HL og afdelingsledelserne vil derfor sammen drøfte, hvordan det bl.a. kan sikres, at besparelserne får mindst mulig betydning for patienterne. I forbindelse med eventuelle afskedigelser vil MED naturligvis blive inddraget i henhold til procedurer for dette.
Det fremgår af forligsteksten, at regionsrådet vil forpligte ledelsen i Psykiatrien til at fremme indsatser inden for tværfaglighed og fastholdelse. Psykiatrien arbejder allerede nu med flere transformationsprocesser, som bl.a. skal styrke det tværfaglige samarbejde samt sikre trivsel og tilknytning af medarbejdere. På næste HMU møde vil der blive givet en nærmere status for dette.
HMU besluttede:
- at godkende dagsorden og referat
- at tage orientering om forliget til efterretning
- at der på næste HMU møde vil være et punkt om Psykiatriens arbejde med fastholdelse og tværfaglighed
Bilag
2. Fælles runde - Hvad vil man gerne dele fra sommerferieperioden og hvad er vi optaget af nu (12.00 - 12.45)
Det indstilles, at HMU
- deler med hinanden om hvordan det er gået i sommerferieperioden og hvad man nu er optaget af
Sagsfremstilling
Alle HMU medlemmer kommer til orde og fortæller kort hver især. Punktet er som udgangspunkt uden for referat.
Beslutning
Alle HMU medlemmer fortalte kort om, hvordan det var gået i sommerferieperioden samt hvad man er optaget af nu. Flere nævnte at den tragiske episode med drab i Glostrup har fyldt en del, og at episoden har givet anledning til egne overvejelser omkring sikkerhedssituationen.
HMU besluttede:
- at drøfte punktet
4. Temadrøftelse om sikkerhed (12.55-13.30)
Det indstilles, at HMU
- drøfter sikkerhedshåndtering i Psykiatrien
Sagsfremstilling
Der er en skærpet opmærksomhed på sikkerheden på vores afdelinger, som følge af det tragiske
drab, der skete ved Psykiatriske Center Glostrup i juli måned. Formandskabet har derfor besluttet, at der dagsordensættes en drøftelse af dette på HMU mødet. Der ønskes desuden lokale drøftelser og HL har derfor den 18. august 2023 sendt følgende anbefalinger til afdelingsledelseskredsen:
Arbejdsmiljøgruppedrøftelser
Det anbefales, at man i de lokale arbejdsmiljøgrupper drøfter hændelsen ved Psykiatrisk Center Glostrup med henblik på at afklare, om der er behov for lokale tiltag og for at tage hånd om de bekymringer, der måtte være lokalt.
V-RISK 10
Man kan lokalt overveje, om man ved hjælp af V-RISK 10 kan få øje på noget adfærd ude i fremtiden, som man ikke kan med Brøset. Skal V-RISK anvendes mere systematisk?
Sikkerhedsmodel 3.0
Det anbefales, at man årligt gennemgår de retningslinjer, som man lokalt har knyttet til sikkerhedsmodellen med henblik på en drøftelse af, hvorvidt de fortsat er relevante og gældende.
Fællespsykiatrisk retningslinje
På e-dok er der en retningslinje, som omhandler forebyggelse og håndtering af vold og trusler i og udenfor arbejdstiden. Den kan være relevant at læse, da der er flere gode råd, som kan være relevante for medarbejdere med patient- og/eller pårørendekontakt. Læs mere på nedenstående link eller i vedlagte udskrift af retningslinjen.
Beslutning
Tina Ebler introducerede til punktet og fortalte om formålet med temadrøftelsen. Der har også været en lignende drøftelse med afdelingsledelseskredsen.
Efterfølgende var der en gruppedrøftelse om emnet med opsamling i plenum:
- Emnet skal videregives til underudvalget for yderligere drøftelse
- Der skal kigges på strukturelle tiltag som går på tværs
- Også fokus på tværs af de forskellige myndigheder, som er involveret omkring patienter – særligt ift. nye misbrugspatienter
- Alarmer – Kan de være ved indgangsdøre
- Kørsel med patienter – har vi styr på hvordan vi gør dette
- Visitering af patienter og overdragelse af viden mellem kollegaer
- Sårbar reception i Skejby
- V-Risk modellen, som et potentielt redskab
- Genbesøge model for sikkerhed
- Sikkerhed som en del af introforløb
- OBS på, at patienter også er påvirket af episoden – hvordan kan man inddrage deres tanker
- Kompleks opgave med at skabe ensartet sikkerhed. Tiltag kan også have en mere negativ effekt – for eksempel ift. stigmatisering. Langt de fleste patienter er ikke farlige
- Brist i det tværsektorielle samarbejde - Får vi kommunikeret godt nok med hinanden. Hvordan taler vi samme sprog
Derudover blev der orienteret om pseudonymisering – herunder at der er forskellige lovgivninger, som potentielt støder sammen. Journalføringsbekendtgørelsen gør pseudonymisering muligt, men logføringsbekendtgørelsen siger noget andet. Muligheden for aktindsigt vil desuden stadigvæk gøre det muligt at få indsigt i oplysningerne.
Der bliver arbejdet i regi af Danske Regioner med individuel pseudonymisering. Der arbejdes på en løsning i forhold til individuel pseudonymisering fra marts 2024. Pseudonymisering på afdelingsniveau er noget mere kompliceret, og vi har ikke kendskab til en tidsplan for dette endnu.
HMU besluttede
- at drøfte sikkerhedshåndtering i Psykiatrien
- at underudvalget fortsætter drøftelsen bl.a. ud fra bemærkningerne fra gruppedrøftelserne
Bilag
5. Orientering om høring af ny psykiatriplan (13.30-13.45)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
Regionsrådet har udarbejdet en ny psykiatriplan, som skal sætte rammen for udviklingen af Psykiatrien i de kommende år. Der orienteres kort om denne og høringsprocessen. De vedlagte bilag er til orientering. De vil ikke blive behandlet på dette møde. Istedet er der indkaldt til ekstraordinært HMU møde den 2. oktober kl. 09-10, hvor selve høringen behandles.
Jævnfør nedenstående tidsplan for høringen:
Forventet tidspunkt | Aktivitet |
Mandag den 28. august kl. 12.00 | Fremsendelse af høringsmateriale til LMU'er og HMU |
Torsdag den 28. september kl. 14.00 | Frist for LMU'er til at indsende input til kim.centio@psykiatrien.rm.dk. Input sendes efterfølgende samlet til HMU til orientering inden mødet. |
Mandag d. 2. oktober kl. 09.00 – 10.00 | Ekstraordinært HMU Formandskab godkender endeligt høringssvar efterfølgende |
Onsdag den 11. oktober | Frist for høringssvar fra HMU |
Beslutning
Tina Ebler orienterede om, at høringen er planlagt til et ekstraordinært møde, da materialet er rimeligt omfangsrigt. Formandskabet vurderede desuden at det også skulle være muligt at få input fra LMU'er. Mødet holdes over video, men der er også booket mødelokaler i hhv. Skejby og Gødstrup. Dette fremgår af kalenderinvitationen.
HMU besluttede:
- at tage orienteringen til efterretning
Bilag
6. Orientering fra seneste RMU møde (13.45-13.50)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
Referat fra det ordinære RMU-møde den 19. juni 2023 er nu frigivet og tilgængelig via First Agenda.
De væsentligste informationer fra RMU-mødet til videreformidling til HMU’erne:
- RMU kommenterede udkastet til Sundhedsaftalen 2024-2027. RMU's input vil blive medsendt til regionsrådets behandling 23. august 2024.
- RMU fik en orientering om status vedrørende økonomien i 2023 og 2024 med afsæt i de vedlagte plancher.
- Punkt 5 om orientering og dialog om udvalgte personaledata blev udskudt.
Der er et forslag på vej til regionsrådet om vegetarisk forplejning til konferencer mv. Der var overvejende positive tilkendegivelser med opbakning til forslaget og enkelte kritiske bemærkninger.
Dagsordener og referater kan ses i First Agenda og på hjemmesiden: https://hr.rm.dk/medhjemmeside/regions-medudvalget/dagsordner/
Det årlige døgnseminar for RMU og HMU-formandskaber blev afviklet 24. - 25. august med fokus på arbejdsmiljø og transformation. Der gives desuden en orientering om dette.
Beslutning
Henrik Ørskov orienterede om at man på seneste RMU møde bl.a. drøftede økonomi og besparelser – herunder proces og høringsperiode for medarbejdere. Derudover var der en drøftelse af pseudonymisering.
HMU besluttede:
- at tage orienteringen til efterretning
7. Aktuelle byggerier (13.50-13.55)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
Der gives en kort mundtlig status på aktuelle byggerier i Psykiatrien
Beslutning
Tina Ebler gav en kort status:
- Horsens: Følger planen og budgettet
- Retspsykiatrien i Skejby: Projektet er i udbud
- Viborg: Projektet er nu en del af budgetforliget og der er valgt rådgiverpartner. Der er ikke tale om et etapebyggeri
HMU besluttede:
- at tage orienteringen til efterretning
9. Høring af ny forskningsstrategi (14.05-14.40)
Det indstilles, at HMU
- giver input til ny forskningsstrategi
Sagsfremstilling
HMU har den 12. juli modtaget ny forskningsstrategi i høring. Der er frist for høringssvar den 20. september.
"Psykiatrien i Region Midtjylland har igennem det seneste år arbejdet på at udforme en ny forskningsstrategi, som skal sætte den overordnede retning for forskningsområdet de kommende år. Dertil bidrager strategien også med en række konkrete handlinger, der skal være med til at styrke specifikke indsatsområder samt det generelle forskningsområde.
Der ligger et grundigt forarbejde forud for strategiens tilblivelse med en bred og inddragende proces, hvor en lang række interne og eksterne aktører har været involveret i udarbejdelsen af strategien."
HMU giver input til strategien, hvorefter formandskabet udarbejder endeligt høringssvar på vegne af det samlede HMU.
Beslutning
Jakob Paludan introducerede til forskningsstrategien via slides.
HMU afgav følgende bemærkninger til strategien
- HMU kvitterer for at to professorer er tilknyttet
- HMU finder at strategien er overordnet, men anerkender at den også er udtryk for at man nu vil løfte området
- Hvor er forskning i kerneopgaven?
- Der må gerne være fokus på implementering og evaluering af strategien. Vigtigt med strategi for at sikre tydelighed omkring formålet med forskning, som nu er meget forankret i de enkelte afdelinger. Der gøres meget i dag i afdelingerne, som har potentiale for at blive mere udfoldet
- Godt også med fokus på forebyggelse og nonfarmakologisk tiltag – her vil der også være mange andre faggrupper, der kan bidrage til forskningen, som ikke har en naturvidenskabelig uddannelsesbaggrund
- Forskningsrådet må ikke blive et topstyret beslutningsorgan
- Vigtigt at få inddraget medarbejdere som gerne vil forskning og at man lokalt kan og vil tilbyde dem stillinger, hvor de kan inddrage forskning
HMU kunne ellers tilslutte sig strategien. HL tager bemærkningerne til efterretning ind i det videre arbejde med udarbejdelse af den endelige strategi og efterfølgende implementering.
HMU besluttede:
- at afgive bemærkninger til strategien
Bilag
10. TULE og APV i Psykiatrien (14.40-14.50)
Det indstilles, at HMU
- tager orientering om tidsplan, m.m. til efterretning.
Sagsfremstilling
26. juni 2023 drøftedes gennemførelsesprincipper for TULE og APV i "Underudvalget for Arbejdsmiljø & Sikkerhed", og deres indstillinger er videredrøftet på Hospitalsledelsesmødet 15. august.
TULE og APV gennemføres i Psykiatrien i perioden 27.11. - 11.12.2023.
Nedenfor følger de vigtigste milepæle:
Periode | Bemærkninger/Ansvar | |
Information om undersøgelserne til medarbejdere på P-møder eller lign. | Fra uge 43, men ellers valgfrit | Gives af lokal ledelse. Slides udarbejdes af Psyk.stab til lokal brug. Forinden lokal AMG-overvejelse om dialogbaseret eller elektronisk APV |
Information om undersøgelserne på intranet | Fra uge 43 | Psykiatristaben |
APV-forberedelsesdage f. arbejdsmiljøgrupperne | Datoer undervejs | Koordineres direkte mellem Koncern HR-Fysisk Arbejdsmiljø og lokale afdeling |
Kortlægningsperiode TULE/APV sv.t. to uger. Tre uger kan dog også vælges af HL | 27.11. – 11.12. | Underudvalget indstiller: En kortlægningsperiode på to uger. |
APV-opfølgningsdage f. arbejdsmiljøgrupperne | Datoer undervejs | Koordineres direkte mellem Koncern HR-Fysisk Arbejdsmiljø og lokale afdeling, men umiddelbart lige efter kortlægningsperioden |
TULE-workshop for ledere/AMG (i alt 2 stk./3 timer)) | Datoer på vej, men afholdes december | Hjælp til forberedelse af lokal TULE-dialog. Afholdes i samarbejde med KHR-Udvikling |
TULE-resultater udsendes til ledere | 3.1.2024 | Denne dato ligger fast ift. kortlægningsperioden |
TULE-hotline (telefonisk) | Dato på vej, men formentligt 4.1. | Hjælp til at forstå egen rapport + rådgivning ifm. gennemførelse. Afholdes i samarbejde med KHR-Udvikling |
Lokale TULE-dialoger | 8.1. – 12.2.2024 | Gælder alle niveauer (FL, AL, HL). Forslag til APV-handlingsplaner kan præsenteres |
Afdelingsrapporter drøftes på afdelingers Dialogmøder med HL | Løbende efter udgivelsen | Tværgående arb.miljøkoordinator dagsordensætter |
TULE/APV-resultater behandles i LMU'erne | Efter lokale TULE-dialoger og udarbejdelse af APV-handlingsplaner | Planlægges lokalt |
TULE/APV-resultater drøftes i HMU | Efter LMU-behandlingerne | Tværgående arb.miljøkoordinator dagsordensætter |
Øvrige forhold omkring gennemførelserne
1. De overordnede koncepter bag "TrivselsUndersøgelse og LedelsesEvalueringen" samt "ArbejdsPladVurderingen" er uændrede ift. sidste gang (2021)
2. Det besluttes lokalt i de enkelte afdelinger/afsnit, hvorvidt APV'en skal gennemføres elektronisk eller dialogbaseret, men handlingsplaner skal indskrives i Arbejdsmiljøsystemet (AMS)
3. Spørgsmålet vedrørende kompetenceudvikling genstilles på psykiatriniveau til sammenligning fra 2021: "Jeg har mulighed for at udvikle mine faglige kompetencer"
4. Der bliver mulighed for, at der på afdelingsniveau kan stilles 1-2 ekstra spørgsmål efter eget lokalt valgt som supplement til ad. 3 og de øvrige faste spørgsmål
5. Scores der i de lokale rapporter en tilfredshedsandel på <= 4,6 (ud af max. tilfredshedsscore på 7) på spørgsmålet "Er du tilfreds med dit job som helhed, alt taget i betragtning?", skal der tilknyttes ekstern konsulentbistand i forbindelse med TULE-dialogen. Der kan dog altid alligevel lokalt vælges at tilknytte en sådan bistand fra KHR-Udvikling
6. Tule-dialogerne tilrettelægges og bookes lokalt efter at resultaterne er udmeldt (dog i første omgang alene) til den lokale ledelse pr. 3. januar 2023. Dialogerne bestræbes gennemført i perioden 8.1.-12.2.2024
7. Resultatet af TULE-dialogen kan ligeledes indskrives i Arbejdsmiljøsystemet og der med indgå i lokale handlingsplaner
8. Svarprocenter fra tidligere gennemførelser:
Beslutning
Claus Graversen gennemgik punktet og orienterede om at man i underudvalget gentager spørgsmålet om kompetenceudvikling for at kunne følge dette over tid. Derudover vil der være krav om at udarbejde lokale spørgsmål. Der ses i øvrigt en tendens med faldende svarprocent. Det opfordres til at folk får svaret på skemaerne.
Der var en forespørgsel om, hvorvidt trivselsdelen i afsnit kan sendes til alle i et LMU, hvorimod ledelsesdelen holdes mere lokalt. Umiddelbart vil dette kræve et større manuelt arbejde. Dette skal derfor undersøges nærmere. Det kan dog diskuteres om og i hvilken grad de enkelte LMU'er skal kunne drøfte detaljer ift. resultater i afsnit.
HMU besluttede:
- at underudvalget arbejder videre med den kommende TULE og APV
- at det skal undersøges om man ift. rapporter på afsnitsniveau, kan splitte trivselsdelen fra ledelsesevalueringen således, at LMU kan se dette samlet. Det må ikke kræve et for stort manuelt arbejde at lave denne opsplitning
- at tage orienteringen til efterretning
11. Orientering fra seneste møde i Underudvalget (14.50-14.55)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Der orienteres fra seneste møde i udvalget 26. juni 2023.
Beslutning
Claus Graversen orienterede fra seneste møde, hvor man dels talte om TULE og APV undersøgelsen. Derudover drøftede man Arbejdsmiljøhandleplanen, hvor LMU'er er bedt om at give en status. Dette drøftes på HMU møde i december.
Til sidst drøftede man den kommende arbejdsmiljøtemadag den 28. september.
HMU besluttede:
- at tage orienteringen til efterretning
12. Eventuelt og evaluering (14.55-15.00)
Det indstilles, at HMU
- drøfter eventuelt
- beslutter hvad der skal deles fra HMU drøftelserne
- evaluerer mødet
Beslutning
Der var ikke noget til punktet.