Organisation

MED-organisationen:

Du kan kontakte HMU’s formandskab, hvis du har spørgsmål eller bemærkninger til HMU.

Formand for HMU

Sygeplejefaglig direktør
Jannie Falk Bjerregaard
Telefon: 2843 1334
Mail: jannbj@rm.dk

Næstformænd for HMU

FTR

Henrik Ørskov Larsen

Mail: henrilse@rm.dk

Telefon: 2094 2571

TR

Peder Appel Würtz

Mail: peder.wuertz@psykiatrien.rm.dk

Telefon: 2177 8789

Kontaktperson for spørgsmål vedr. HMU

Kim Centio

Psykiatristaben

Chefkonsulent

Mail: kim.centio@ps.rm.dk

Telefon: 2933 5766

Dagsordener og referater

Se alle
  • Udvalg: HMU Psykiatrien
  • Mødedato: 04. september, 2024 kl. 12:00
  • Mødested: Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg

 


Sagnr.: 1-13-3-83-23

1. Godkendelse af dagsorden og referater (12:00 - 12:05)

Det indstilles, at HMU

  • godkender dagsorden for mødet
  • godkender vedlagte referat
Sagnr.: 1-13-3-83-23

2. Tema: "Gæst" i patientens journal (12:05 - 12:50)

Det indstilles, at HMU

  • drøfter temaet og dilemmaet ift. det, at journalen nu mere ses som patientens ejedom

Sagsfremstilling

Der er tidligere udtrykt en bekymring omkring den igangværende ændring, hvor journalen skifter karakter fra at være de sundhedsprofessionelles arbejdsredskab til at være patientens ejendom. Dette skift rejser spørgsmål om personalets rolle som "gæster i patientens journal".


Formål med punktet er at drøfte disse ændringer og bekymringer i HMU for at sikre en fælles forståelse og opmærksomhed på udfordringerne. Det er vigtigt, at adressere disse spørgsmål, da de har direkte indvirkning på både personalets arbejdsvilkår og patientbehandlingen.


Journalen fungerer som arbejdsredskab for de involverede sundhedspersoner til at understøtte den kliniske beslutningsproces og sikre en god og sikker patientbehandling. Samtidigt giver den patienten mulighed for inddragelse og for at varetage egne interesser.


Diskussionsspørgsmål:


  • Hvordan kan vi som sundhedspersonale navigere i denne realitet, hvor vi er "gæster" i patientens journal og hvordan påvirker dette ændring vores måde at føre journal på?


Fra retningslinjen Patientjournal, regional retningslinje:


Formålet er at sikre, at patientjournalen indeholder de oplysninger, der fremgår af lovgivning, bekendtgørelser og vejledninger om sundhedspersonalets journalføring af patientdata. Journalen fungerer som arbejdsredskab for de involverede sundhedspersoner og skal understøtte den kliniske beslutningsproces samt sikre god og sikker patientbehandling.

Journalen giver også patienten mulighed for inddragelse i behandlingen og for at varetage egne interesser. I forbindelse med klage- og erstatningssager udgør patientjournalen tillige en vigtig dokumentation for den behandling m.v., som en patient har modtaget.


Proces:

  • Introduktion til punktet - 5 min.
  • Gruppedrøftelser ved bordene - 25 min
  • Fælles opsamling/drøftelse - 15 min


Sagnr.: 1-13-3-83-23

3. Pause (12:50 - 13:00)

Det indstilles, at HMU

Pause

Sagnr.: 1-13-3-83-23

4. Status på projekter i relation til 10 årsplanen, finanslovsmidler og robust psykiatri (13:00 - 13:45)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Der gives en orientering om status vedr. projekter relateret til 10 årsplanen, finanslovsmidler samt udvalgte dele af robust psykiatri:


Projekter i relation til 10 års plan og finanslovsmidler – status

Oversigt over indsatser og Region Midtjyllands andel af midlerne i udmøntningsaftalen fra 2024

Mio. kr.

Aktuel status, herunder status for de tilførte midler i 2024

2024

2025

2026+

Lettilgængelige behandlingstilbud i kommunerne til børn og unge med psykisk mistrivsel

Psykiatrien vurderer, at de 2,5 mio. kr. skal anvendes til at udvide den nuværende rådgivningsindsats, der findes i BUA. Udvidelsen skal bidrage til, at Psykiatrien kan kompetenceudvikle, supervisere og rådgive de kommunale behandlere.



De tilførte midler for 2024 forventes ikke benyttet.

2,5

2,5

2,5

Forløbsbeskrivelser for voksne og børn og unge med psykoselidelser

Psykiatrien lægger op til, at der kan oprettes en regionsdækkende OPUS-indsats i Region Midtjylland, hvilket vil betyde OPUS-teams i flere afdelinger. Behandles politisk september 2024.



De tilførte midler for 2024 forventes ikke benyttet.

23,1

23,1

23,3

Botilbudsteams

Der er kommet faglige rammer for botilbudsteams (vedlagt som bilag til orientering). Hospitalsledelsen har besluttet at igangsætte en kortlægning af udgående funktioner i Psykiatrien, hvorefter der på baggrund af den pågældende kortlægning forventeligt skal igangsættes et arbejde ift. den endelige udmøntning af midlerne.



De tilførte midler for 2024 forventes ikke benyttet.

13,0

13,3

13,3

Tryghedspakke for medarbejdere i psykiatrien

Der opstartes en proces i regi af underudvalget for arbejdsmiljø og sikkerhed, hvorefter det drøftes i HMU.



En del af de tilførte midler for 2024 forventes benyttet, afhænger dog af mulighed for indkøb af udstyr mv.

10,9

Forløbsbeskrivelse for børn og unge med autisme

Afventer faglig beskrivelse af indsatsen. Psykiatrien har dog igangsat kapacitetsudvidelsen i BUA, hvilket psykiatri- og socialudvalget har godkendt i april 2024.



De tilførte midler for 2024 forventes ikke benyttet.

7,6

4,3

4,3

Forebyggelse af selvmord og selvmordsforsøg*

Behandles på PSU, Forretningsudvalg og Regionsrådet i august.



Halvdelen af de tilførte midler i 2024 forventes også benyttet i 2024.

8,8

11,7

11,7

Hurtig opstart af behandling i børne- og ungdomspsykiatrien

De faglige rammer for indsatsen vil forventeligt være klar i 3. kvartal 2024. Psykiatrien har dog igangsat kapacitetsudvidelsen i BUA, hvilket psykiatri- og socialudvalget har godkendt i april 2024.



En del af de tilførte midler for 2024 forventes benyttet. Der skal dog ansættes personale, men det er uklart, hvor mange der kan nå at blive ansat i 2024.

11,0

13,0

13,0

Systematisk opfølgning efter endt forløb i børne- og ungdomspsykiatrien

Afventer faglig beskrivelse af indsatsen. Psykiatrien har dog igangsat kapacitetsudvidelsen i BUA, hvilket psykiatri- og socialudvalget har godkendt i april 2024.



De tilførte midler for 2024 forventes ikke benyttet.

4,3

6,5

6,5

Styrket hjælp til mennesker med spiseforstyrrelser

Alle 6,5 mio. kr. er øremærket (forventet RM-andel) til etablering af et dedikeret afsnit til behandling af patienter med svær spiseforstyrrelse i Skejby.



De tilførte midler for 2024 er udmøntet.

6,5

6,5

6,5​​

Mindre tvang i psykiatrien

Er i proces. De midler som ikke kan nå at anvendes på den fokuserede indsats i 2024, anvendes i stedet på den brede forebyggelsesindsats i afdelinger til indkøb af f.eks. aktivitetsredskaber.



De tilførte midler for 2024 forventes benyttet.

3,5

3,7

3,9

I alt


91,2

84,6

85,0



Robust Psykiatri - Status transformationssporet Midt-EPJ

I transformationssporet for MidtEPJ er der gang i flere sideløbende projekter.


Patientsikker og effektiv psykiatrisk patientjournal

I dette projekt er en fælles standard indlæggelsesplan implementeret på alle psykiatriske sengeafsnit, hvor der ligeledes er gennemført undervisning i denne samt i relevant dokumentationspraksis for alle faggrupper.


Projektet er nu gået ind i næste fase, som har fokus på Harmonisering af MidtEPJ på det ambulante område. Her er det besluttet at:

  • 24 kliniske ydelser og tilsvarende bookingopgaver skal anvendes af alle afdelinger
  • mindst 80 % af SFI-indholdet i de kliniske ydelser skal være ens på tværs af afdelinger
  • rækkefølgen af kliniske ydelser i udgangspunktet bør være ens.

Implementeringen er i gang i AUH-ADA og RP-Midt. De resterende afdelinger igangsættes i par og det forventes at implementeringen er gennemført i alle afdelinger i sommeren 2025. Hver afdeling skal afholde en række arbejdsmøder, hvor deres standardpatientforløb optegnes og kobles til de 24 kliniske ydelser. Derefter vil der være lokalt tilpasset undervisning af alle behandlere vedr. de 24 kliniske ydelser, de lokale standardpatientforløb samt faglig undervisning i dokumentation vedr. udvalgte SFI’er.


Ensartet undervisning i MidtEPJ

Projektet har fokus på at udvikle ensartet undervisning i MidtEPJ til nyansatte inden for fire personalegrupper (miljøpersonale på sengeafsnittene, læger, ambulante behandlere og lægesekretærer). Undervisningsmaterialet udarbejdes over tre faser: 1. udvikling, 2. opsætning og 3. release. Alt undervisningsmateriale udarbejdes med kliniker involvering og opsættes som e-learning. Udvikling af det første kursus til miljøpersonalet starter i august 2024.


Psykiatriens digitale MidtEPJ assistent (A.D.A.M)

I dette projekt arbejdes der med at udvikle og implementere A.D.A.M., som er en softwarerobot, der skal lette arbejdsgange i MidtEPJ. Robotten kan assistere behandlere med forskellige opgaver som dokumentation, bestille blodprøver, finde instrukser i e-dok og give beslutningsstøtte gennem overblik over patientdata. A.D.A.M er rullet ud på det bipolare område og vil i den kommende tid udrulles på de øvrige afdelinger. Han vil bl.a. blive præsenteret ifbm. Undervisningen vedr. harmonisering af MidtEPJ på det ambulante område. Derudover vil der være et fortsat arbejde med at videreudvikle A.D.A.M.s funktioner i takt med en større harmonisering og ensretning af MidtEPJ på tværs af psykiatriske afdelinger.


Slides vedlagt som bilag.

Sagnr.: 1-13-3-83-23

5. Orientering om FACT arbejdet (13:45 - 13:55)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Der er stor politisk opmærksomhed på, at mange mennesker med psykiske lidelser oplever deres forløb som usammenhængende.


Flexible Assertive Community Treatment (FACT) er en samarbejdsmodel, der styrker sammenhæng og integration for de mest udsatte og psykisk syge borgere. FACT er en personcentreret, udgående og recoveryorienteret model, udviklet i Holland, designet til at koordinere og forbedre indsatser til mennesker med svær psykisk sygdom. Modellen:


  • Organiserer fagprofessionelle på tværs af sektorer.
  • Understøtter fleksibilitet med mulighed for at skalere indsatsen op og ned efter behov.
  • Fokuserer på borgerens mål.
  • Gør de 25-30 mest udsatte patienter til et fælles ansvar for teamet.
  • Fleksibiliteten i modellen gør en positiv forskel for borgerne, der ofte har brug for en intensiveret indsats på grund af sygdommens sværhedsgrad og sociale problemstillinger.


Psykiatrien i Region Midtjylland har etableret FACT teams i Afdeling for Psykoser og Regionspsykiatrien Midt.


I Afdeling for Psykoser er der tre FACT teams, bemandet med fagprofessionelle, som samarbejder tæt med et specifikt sengeafsnit og udvalgte bosteder for at skabe sammenhæng og forebygge uhensigtsmæssige forløb og indlæggelser.


Regionspsykiatrien Midt afprøver et tværsektorielt FACT set-up i Midtklyngen, hvor teamet består af fagprofessionelle fra både regionspsykiatrien og kommunens socialpsykiatri, rusmiddelcenter samt omsorg og myndighed. Dette setup sikrer, at målgruppen får nødvendige indsatser fra begge sektorer. Midtklyngens indsats er koblet til et forskningsprojekt ved Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet.


Psykiatrien i Region Midtjylland arbejder aktuelt på en fælles strategi for udbredelse af tværsektorielle FACT teams.

Sagnr.: 1-13-3-83-23

6. Pause (13:55 - 14:05)

Sagnr.: 1-13-3-83-23

7. Kommende MED valg/udpegning og fremmøde (14:05 - 14:15)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Kommende MED valg/udpegning

I henhold til Region Midtjyllands MED- og Arbejdsmiljøaftale skal der afholdes valg til MED- og Arbejdsmiljøorganisationen i 1. kvartal i ulige år. Dette betyder, at valget, der gælder for perioden 2025 – 2027 snart igangsættes fra koncernniveau. I den forbindelse vil der være en tidsplan for, hvornår de forskellige valg/udpegninger skal være foretaget. Vi kender ikke de præcise datoer endnu, men valget/udpegningen skal være afsluttet senest ved udgangen af 1. kvartal 2025. Arbejdsgiveren har ansvaret for at sikre, at tilrettelæggelsen af valgene gennemføres lokalt inden for de enkelte Hoved-MEDudvalg (HMU) og inden for de enkelte Lokal-MEDudvalg (LMU). De faglige organisationer har ansvaret for at sikre udpegning af deltagere på medarbejdersiden rettidigt.


Overordnet og vejledende tidsplan for valg/udpegning (baseret på sidste valg):

  • Valg/udpegning til arbejdsmiljøgrupper skal være afsluttet senest den medio januar 2025. Efterfølgende skal der afholdes valg af og blandt arbejdsmiljørepræsentanter/ledere til HMU.
  • Valg til Lokal-MEDudvalg skal være afsluttet senest den 1. februar 2025. Efterfølgende skal LMU'erne melde arbejdsmiljørepræsentanter/ledere til HMU sekretariatet. Dette for at sikre en rettidig afholdelse af valg til HMU
  • Valg/udpegning til Hoved-MEDudvalg skal være afsluttet senest den 1. marts 2025. Dette er inklusiv valg af arbejdsmiljørepræsentant/leder
  • Valg/udpegning til Regions-MEDudvalget skal være afsluttet senest den 31. marts 2025.


HMU og LMU modtager yderligere information om den konkrete proces, når dette er kendt.


Fremmøde

Formandskabet har bemærket, at der på de seneste møder har været en del afbud. Formandskabet opfordrer til, at HMU møder prioriteres. Formandskabet vil fortsat holde øje med fremmødet og vil eventuelt foretage handlinger, som kan styrke fremmødet. Herunder eksempelvis at drøfte fremmøde med konkrete medlemmer osv.

Sagnr.: 1-13-3-83-23

8. Status på økonomi (14:15 - 14:25)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Der gives en orientering om status for økonomien ud fra slides, der er vedlagt som bilag.


Der orienteres desuden mundtligt om status vedr. budget 2025. Dette dog kun såfremt at der foreligger nyt.

Sagnr.: 1-13-3-83-23

9. Orientering om ny retningslinje for registrering af arbejdstid (14:25 - 14:35)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

I 2019 afsagde EU-domstolen en dom, der pålægger EU-medlemslandene at kræve, at arbejdsgiverne etablerer systemer, der kan registrere de ansattes faktiske arbejdstid. Formålet med denne lovgivning er at sikre overholdelsen af reglerne om daglig hviletid, et ugentligt fridøgn og maksimal ugentlig arbejdstid. Denne forpligtelse er nu implementeret i Danmark gennem arbejdstidsloven, der træder i kraft den 1. juli 2024.


·





Registreringen skal ske i et system, der er objektivt, pålideligt og tilgængeligt.

·





Den daglige arbejdstid skal fremgå af systemet.

·





Oplysningerne skal kunne tilgås af medarbejderne.

·





Oplysningerne skal gemmes i 5 år efter den periode, der udgør grundlaget for beregningen af medarbejderens gennemsnitlige ugentlige arbejdstid.


Implementering i Region Midtjylland:

I Region Midtjylland er der udarbejdet en retningslinje for registrering af arbejdstid, som har været behandlet og drøftet i RMU d. 19. juni 2024.


Retningslinjen beskriver, hvordan loven efterleves på regionens arbejdspladser.


Der kan læses mere om det her. Her findes også selve retningslinjen: Registrering af arbejdstid - Medarbejder.rm.dk

Sagnr.: 1-13-3-83-23

10. Nyt fra kommende møde i Underudvalget, 6. september 2024 (14:35 - 14.40)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Der gives en kort mundtlig status vedr. kommende møde i underudvalget.

Sagnr.: 1-13-3-83-23

11. Aktuelle byggerier (14:40 - 14:45)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Der gives en kort mundtlig status på aktuelle byggerier i Psykiatrien

Sagnr.: 1-13-3-83-23

12. Orientering fra seneste RMU møde (14:45 - 14:50)

Det indstilles, at HMU

  • tager orientering til efterretning

Sagsfremstilling

Referat fra det ordinære RMU-møde den 19. juni 2024 er nu frigivet og tilgængelig via First Agenda.


Referatet er godkendt af formandskabet
og godkendes endeligt på næste møde.


De væsentligste informationer fra RMU-mødet til videreformidling til HMU’erne:

  • RMU fik en orientering om og drøftede sundhedsstrukturkommissionens afrapportering. De slides, som blev anvendt i forbindelse med præsentationen, er vedlagt som bilag. Det er muligt at se det infomøde, som direktionen afholdt om kommissionens afrapportering den 17. juni i regionsrådssalen, her: Infomøde om strukturkommission - Koncern-intranet (rm.dk)


  • RMU havde en temadrøftelse om Personaleredegørelse 2023 og den årlige drøftelse af sygefravær og Det Sociale Kapitel. Der vil blive set på mulighederne for at se på udviklingen over tid i forhold til fordelingen af bl.a. mænd og kvinder i næste års personaleredegørelse.
  • RMU fik en orientering om og drøftede økonomiaftalen og status for budget 2025. Frist for udtalelse/bemærkninger fra RMU-medarbejderside til 1. behandling er 24. juli. Forslag til budget 2025 offentliggøres til høring 8. august, og frist for høringssvar fra HMU’erne er 23. august. Frist for supplerende høringssvar fra RMU er 28. august.



  • RMU drøftede udkast til retningslinje for registrering af arbejdstid i Region Midtjylland, og herunder mulighederne for at indgå aftale om fravigelse af den ugentlige arbejdstid. Emnet vil blive sat på dagsordenen i RMU igen om et halvt års tid, når der er gjort sig nogle erfaringer.


Dagsorden og referat kan ses her:

https://hr.rm.dk/medhjemmeside/regions-medudvalget/dagsordner/

Sagnr.: 1-13-3-83-23

13. Eventuelt og Evaluering (14:50 - 15:00)

Det indstilles, at HMU

  • drøfter eventuelt
  • beslutter hvad der skal deles fra HMU drøftelserne
  • evaluerer mødet


Revideret 13-02-2025