Hmu Psykiatrien 23. april 2025 (Dagsorden)
Organisation
MED-organisationen:
- Forretningsorden
- Medlemsoversigt
- Kommisorium for underudvalget om arbejdsmiljø
- Mødeplan 2025 HMU Psykiatrien
Du kan kontakte HMU’s formandskab, hvis du har spørgsmål eller bemærkninger til HMU.
Formand for HMU
Sygeplejefaglig direktør
Jannie Falk Bjerregaard
Telefon: 2843 1334
Mail: jannbj@rm.dk
Næstformænd for HMU
FTR
Henrik Ørskov Larsen
Mail: henrilse@rm.dk
Telefon: 2094 2571
TR
Peder Appel Würtz
Mail: peder.wuertz@psykiatrien.rm.dk
Telefon: 2177 8789
Kontaktperson for spørgsmål vedr. HMU
Kim Centio
Psykiatristaben
Chefkonsulent
Mail: kim.centio@ps.rm.dk
Telefon: 2933 5766
Dagsordener og referater
- Udvalg: HMU Psykiatrien
- Mødedato: 23. april, 2025 kl. 11:30
- Mødested: B4, Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg
Pkt. tekst
- 1. Godkendelse af dagsorden og referater (11.30 - 11.35)
- 2. Konstituering af nyt HMU (11.35 - 11.40)
- 3. Status på sag hos RP Randers (11.40 - 11.50)
- 4. Høring af revideret bæredygtighedsstrategi (11.50 - 12.00)
- 5. Status angående LMU'ernes drøftelse af, hvordan der kan skabes tillid til at ytre bekymringshenvendelser til ledelsessystemet (12.00 - 12.20)
- 6. Aktuelle byggerier (12.20 - 12.25)
- 7. Tilbagemelding fra seneste RMU møde (12.25 - 12.30)
- 8. Frokost (12.30 - 13.00)
- 9. Høring af forslag til implementering af ligestilling og integration af psykiatri og somatik (13.00 - 14.30)
- 10. Eventuelt og Evaluering (14.30 - 14.40)
1. Godkendelse af dagsorden og referater (11.30 - 11.35)
Det indstilles, at HMU
- godkender dagsorden for mødet
- godkender vedlagte referat
Bilag
2. Konstituering af nyt HMU (11.35 - 11.40)
Det indstilles, at HMU
- konstituerer sig som nyt HMU
Sagsfremstilling
Der er udpeget en ekstra repræsentant fra valggruppe B fra de faglige organisationer. Formandskabet har besluttet at lade denne repræsentant formelt indgå i HMU. Dette bl.a. med henblik på at sikre tilstrækkelig og relevant repræsentation set i lyset af kommende integrationsproces. Derudover udtræder hospitalsdirektør. Forretningsordenen er ændret med henblik på at den afspejler disse ændringer.
Bilag
3. Status på sag hos RP Randers (11.40 - 11.50)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
Der gives en mundtlig orientering om seneste status vedr. gennemgang af patientjournaler ved RP Randers samt arbejdet med at "genopbygge" afdelingen.
4. Høring af revideret bæredygtighedsstrategi (11.50 - 12.00)
Det indstilles, at HMU
- afgiver bemærkninger til høringssvar vedr. forslag om revideret strategi for bæredygtighed
Sagsfremstilling
I løbet af efteråret 2024 blev en proces igangsat for at revidere den eksisterende strategi for bæredygtighed med henblik på at gøre den mere tidssvarende og handlingsorienteret.
Udkast til ambitioner og mål kan ses i Bilag 1. Der arbejdes med bæredygtighed inden for fem spor:
- Ansvarligt forbrug
- Energi og byggeri
- Mobilitet og transport
- Social ansvarlighed
- Ledelse og styring
Forslaget skal i høring i MED systemet Berørte LMU'er har haft mulighed for at indsende input til HMU’s høringssvar. Input vedlægges denne dagsorden, som de modtages. LMU tilbagemeldinger om at man ikke har input er ikke vedlagt.
Jævnfør nedenstående tidsplan for høringen i MED:
Forventet tidspunkt | Aktivitet |
4. marts | Fremsendelse af høringsmateriale til LMU'er og HMU. |
16. april kl. 12.00 | Frist for LMU'er til at indsende input til kim.centio@psykiatrien.rm.dk. Input sendes efterfølgende samlet til HMU til orientering inden mødet. |
23. april | HMU møde Formandskabet godkender endeligt høringssvar efterfølgende |
24. april * | Høringssvar fra HMU sendes til Koncern Bæredygtighed |
*Høringsfrist er den 22. april. HMU har fået lov til at udskyde denne til den 24. april.
Bilag
5. Status angående LMU'ernes drøftelse af, hvordan der kan skabes tillid til at ytre bekymringshenvendelser til ledelsessystemet (12.00 - 12.20)
Det indstilles, at HMU
- Drøfter status ift. LMU'ernes drøftelse af, hvordan der kan skabes tillid til at ytre bekymringshenvendelser til ledelsessystemet, samt hvordan det sikres, at der følges op på disse
Sagsfremstilling
HMU har tidligere drøftet, hvordan der kan skabes tillid til at ytre bekymringshenvendelser til ledelsessystemet, samt hvordan det sikres, at der følges op på disse. Efterfølgende er LMU'erne bedt om at have samme drøftelse samt give en tilbagemelding om denne til HMU.
HMU drøfter foreløbig status for dette. Det er hensigten at HMU vil temadrøfte emnet på næste HMU møde.
Pt. er der modtaget tilbagemeldinger fra Gødstrup, Randers, Retspsykiatrien og Psykiatristaben.
LMU'ernes drøftelser skulle tage udgangspunkt i følgende dagsorden:
Emne: Drøftelse af, hvordan der kan skabes tillid til at ytre bekymringshenvendelser til ledelsessystemet, samt hvordan det sikres, at der følges op på disse.
Indstilling:
Det indstilles at:
- LMU drøfter følgende spørgsmål:
- Hvordan kan LMU være understøttende med at skabe og vedligeholde tillid og psykologisk tryghed således;
- at medarbejdere kan og vil ytre bekymringer om uhensigtsmæssige forhold – herunder hvilke forventninger er der fra medarbejdere til ledere, hvordan de bliver mødt ved en henvendelse?
- at ledelsen handler på disse bekymringshenvendelser - herunder hvordan og i hvilken form er det bedst at henvende sig til ledere
- Hvordan kan LMU være understøttende med at skabe og vedligeholde tillid og psykologisk tryghed således;
- Hvilke strukturer og processer kan lokalt understøtte håndtering og opfølgning på bekymringshenvendelser
- LMU giver en tilbagemelding til HMU på baggrund af drøftelsen
Sagsfremstilling:
Drøftelsen tager udgangspunkt i HMU-mødet den 31. oktober 2024, hvor behovet for en forbedret tilgang til håndtering af bekymringshenvendelser blev fremhævet. Det er et prioriteret ønske at fremme en kultur, hvor medarbejdere oplever et trygt og tillidsfuldt rum til at ytre bekymringer om uhensigtsmæssige forhold. Samtidig er det afgørende, at medarbejderne har tillid til, at ledelsen tager bekymringshenvendelser alvorligt og følger op med konkrete handlinger, hvor det er nødvendigt.
Der er derfor behov for, at der lokalt udvikles klare strukturer og processer, som sikrer, at bekymringerne bliver dokumenteret og følges op på systematisk vis. Disse strukturer skal understøtte en ledelsesmæssig forpligtelse til at handle på de rejste bekymringer og skabe gennemsigtighed i, hvordan henvendelser håndteres.
Bilag
6. Aktuelle byggerier (12.20 - 12.25)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
Der gives en kort mundtlig status på aktuelle byggerier i Psykiatrien
7. Tilbagemelding fra seneste RMU møde (12.25 - 12.30)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringen til underretning.
Sagsfremstilling
Referat fra det ordinære RMU-møde den 21. marts er nu frigivet og tilgængelig via First Agenda.
Referatet er godkendt af formandskabet
og godkendes endeligt på næste møde.
De væsentligste informationer fra RMU-mødet til videreformidling til HMU’erne:
- RMU fik en orientering om status vedrørende arbejdet med sundhedsreformen og proces for tilpasninger i Regional Udvikling som konsekvens af sundhedsreformen med mulighed for spørgsmål og bemærkninger.
- RMU fik en orientering om status for arbejdet med ligestilling og integration af psykiatrien og somatikken og drøftede og kom med input til tids- og procesplanen for MED-processerne forud for den politiske beslutning samt til pejlemærkerne, der lægges til grund for den endelige placering af medarbejdere. Det blev aftalt, at der udpeges en lille gruppe vedrørende personaleproces/personalejura, som kan kontaktes, hvis der skulle opstå generelle udfordringer fx i forhold til fortolkninger el.lign.
- RMU fulgte op på dialogkonferencen 10. januar 2025, hvor HMU-formandskaberne m.fl. også var inviteret.
- RMU anbefaler HMU’erne, at de opfordrer alle lokale arbejdspladser/LMU’er til at have særligt fokus på temaet omkring ’fleksibilitet og indflydelse på arbejdstid/ar-bejdstidstilrettelæggelse’.
Der kan samtidigt henvises til, at de hidtidige erfaringer og dialoger om emnet har vist, at fokusområdet kan rumme mange positive potentialer for opgaveløs- ningen/borgerne og medarbejderne/arbejdsfællesskabet. Der sættes et tema på RMU’s døgnseminar om inspiration og erfaringsudveksling om ’sammen om udvikling af de regionale arbejdspladser’.
- RMU fik præsenteret et oplæg til et mere nuanceret datagrundlag til opfølgning på fuldtidspolitikken, som vil blive anvendt fremadrettet i personaleredegørelser mv.
- RMU drøftede og kom med input til udkast til ambitioner og mål i Region Midtjyllands reviderede strategi for bæredygtighed.
- RMU fik en orientering om og drøftede status for økonomien, budgetprocessen og proces for inddragelse af MED-systemet i Budget 2026.
Dagsordener og referater kan ses i First Agenda og på hjemmesiden: https://www.medarbejder.rm.dk/arbejdsmiljo/med-udvalg/regions-medudvalget/
9. Høring af forslag til implementering af ligestilling og integration af psykiatri og somatik (13.00 - 14.30)
Det indstilles, at HMU
- afgiver høringsbemærkninger
Sagsfremstilling
Forslag til implementering af ligestilling og integration af psykiatri og somatik er nu sendt i MED-høring.
Forslaget skal i høring i MED systemet og drøftes derfor på HMU møde den 23. april. Inden da har berørte LMU'er mulighed for at indsende input til HMU’s høringssvar.
Jævnfør nedenstående tidsplan for høringen i MED:
Forventet tidspunkt | Aktivitet | |
3. april | Fremsendelse af høringsmateriale til LMU'er og HMU. | |
04. april kl. 11.00-12.00 | HMU og LMU-formandskaber holder formøde om høringen | |
16. april kl. 12.00 | Frist for LMU'er til at indsende input til kim.centio@psykiatrien.rm.dk. Input sendes efterfølgende samlet til HMU til orientering inden mødet. | |
23. april | HMU møde Formandskabet godkender endeligt høringssvar efterfølgende | |
28. april * | Frist for høringssvar fra HMU |
Høringssvar skal være opdelt, så det er tydeligt, om bemærkningerne vedrører selve forslaget til ligestilling og integration af psykiatri og somatik, de foreslåede økonomiprincipper (der indgår i forslagets planche 39-43) eller pejlemærker for flytning af medarbejdere samt plan for MED- og personaleprocesser.
Angående integration af psykiatri og somatik, så skal høringen gerne forholde sig til fem hovedspor:
- De almene voksenpsykiatriske afdelinger integreres med det nærliggende somatiske hospital. AL’erne i de psykiatriske afdelinger får reference til de nuværende HL’er for de somatiske hospitaler.
- Der etableres én retspsykiatrisk afdeling forankret på AUH. Funktionerne i Viborg knyttes organisatorisk op på Retspsykiatrisk Afdeling, AUH. Afdelingsledelsen styrkes.
- Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling videreføres som en samlet afdeling forankret på AUH og med behandlingstilbud i Gødstrup og Viborg. Afdelingsledelsen styrkes. Der udarbejdes en plan for et tættere og forpligtende samarbejde mellem børne- og ungdomspsykiatrien og regionens børneafdelinger.
- Den lokale administrative understøttelse af afdelingsledelserne i Psykiatrien overføres som udgangspunkt til hospitalsadministrationen i de hospitalsenheder, afdelingerne fremtidigt knyttes til.
- Størstedelen af de administrative funktioner i Psykiatristaben fordeles til tilsvarende funktioner i de fem hospitalsadministrationer. En andel bevares samlet og fordeles på forskellige hospitaler, hvorfra de varetager opgaver for alle fem hospitalsenheder. En sidste andel flyttes til centrale stabe eller fællesfunktioner.
Bilag
10. Eventuelt og Evaluering (14.30 - 14.40)
Det indstilles, at HMU
- drøfter eventuelt
- eventuelt beslutter hvad der skal deles fra HMU drøftelserne
- evaluerer mødet