Om afsnittet
Sengeafsnit M1 er en læge-visiteret modtagelse. Vi arbejder med intensiv behandling og observation af patienter over 18 år fra Viborg, Skive og Silkeborg kommune. Patienterne indlægges både frivilligt og via tvang eller behandlingsdom. Vi modtager derfor patienter med forskellige baggrunde og alsidige psykiatriske udfordringer, herunder f.eks.:
- Psykoselidelser
- Affektive lidelser som depression, angst og bipolar lidelse
- Personlighedsforstyrrelser
- Traumer
- Misbrug m.fl.
Ledelse og personalegruppe
Oversygeplejerske Jesper Sørensen er leder af sengeafsnittet.
Vores personalegruppe inkluderer både nyuddannede og erfarne medarbejdere i forskellige aldersgrupper. Vi lægger vægt på en alsidig personalesammensætning for at sikre en bred faglighed. Vi er ca. 40 ansatte i kontaktpersonsgruppen, der består af:
- Sygeplejersker
- Social- og sundhedsassistenter
- Socialpædagoger.
Derudover har vi en koordinator i dagtimerne, en socialrådgiver, en lægesekretær, en piccolo, serviceassistenter, souschef og oversygeplejerske.
Normering
Vi har en normering på:
- Seks medarbejdere i dagvagt
- Seks medarbejdere i aftenvagt
- Fire medarbejdere i nattevagt.
I aften- og nattevagter har vi en ansvarshavende sygeplejerske, som sammen med bagvagten har ansvaret for at træffe beslutninger om f.eks. ressourcer og belægning.
Fysiske rammer
Afsnittet er normeret til 14 patienter, men vi kan udvide med ekstra stuer ved behov. Vores fysiske rammer inkluderer to fællesstuer, en tv-stue og flere samtalerum, der alle bidrager til muligheden for gode observationer af patienterne.
Personalet har et stort fælleskontor og et mindre, så det er muligt at finde et sted at dokumentere sine observationer. Vi spiser i køkkenet, ofte sammen med vores patienter. Det giver god mulighed for at observere patienterne i en dagligdagssituation og i socialt samvær.
Arbejdsopgaver
M1 rummer både modtagelse og intensiv funktion, og det betyder, at dagene er meget forskellige. Der er utroligt meget variation; det afhænger af antallet af patienter, vi modtager, og af tilstanden hos de patienter, der kræver intensiv behandling.
I en vagt kan du derfor både have kontaktpersonsfunktion og modtagefunktion. Her er nogle af de opgaver, du f.eks. vil varetage:
- Håndtering af både frivilligt indlagte og tvangsindlagte patienter samt patienter med behandlingsdomme
- Følge og støtte enkelte patienter gennem deres forløb
- Bidrage med vigtige observationer, der danner baggrund for diagnosticering og behandling
- Journalføring i Elektronisk Patient Journal (EPJ)
- Udarbejdelse af forhåndstilkendegivelser, mestringsstrategier, sikkerhedsplaner og behandlingsplaner i samarbejde med patienterne
- Samarbejde med læger, kolleger og eksterne aktører som bosteder og støttekontaktpersoner
- Arbejde med deeskaleringsteknikker for at sikre sikkerhed for patienter og personale.
- Inddrage og samarbejde med pårørende, når det er muligt og ønsket af patienten
- Socialt samvær med patienter, f.eks. spise sammen med patienterne for at observere dem i dagligdags- og sociale situationer.
Du vil på meget kort tid få opbygget gode kompetencer indenfor et bredt spektrum af psykopatologi og psykiatrisk sygepleje, fordi vi har så stort alsidighed i vores patienttyper.
Patientforløb og pårørende
På Sengeafsnit M1 fokuserer vi på at skabe et trygt og respektfuldt miljø for patienter og pårørende. Vi sørger for, at patienterne føler sig hørt og forstået fra første dag, og vi udarbejder hurtigt planer som forhåndstilkendegivelser, mestringsstrategier og sikkerhedsplaner i tæt samarbejde med dem. Vi arbejder aktivt med deeskalering for at sikre et roligt og trygt forløb.
Patienterne kan vælge bestemte kontaktpersoner, og vi organiserer os i teams for at sikre gode relationer. Vi har et stærkt tværsektorielt samarbejde, der understøtter både indlæggelse og udskrivelse.
Pårørende er vigtige samarbejdspartnere, som kan bidrage med værdifuld baggrundsviden og støtte. Når patienten giver samtykke, inddrager vi pårørende i planlægningen. Hvis der ikke er samtykke, tilbyder vi støttende samtaler med fagligt fokus uden at dele oplysninger om patienten. Vi opfordrer desuden pårørende til at deltage i modtagelsen og samtaler samt besøge patienten under indlæggelsen. Samarbejdet mellem patienter, pårørende og personale er centralt for at sikre et godt behandlingsforløb.


Få indblik i Psykiatriens dagligdag
Du kan følge med på Psykiatriens Instagram profil Psykiatriens Ansigter, hvor vi giver et indblik i, hvad det vil sige at arbejde i Psykiatrien.
Profilen bliver ofte styret af vores medarbejdere, og du kan genbesøge deres takeovers under vores højdepunkter.
Trivsel og tryghed
Arbejdsmiljø
Vores arbejdsmiljø er præget af en flad struktur, hvor alle faggrupper har lige stor værdi. Vi har en arbejdsplads, hvor vi hjælper hinanden og prioriterer sikkerhed og refleksion højt. Vi vil ikke have en fejlfindingskultur, men i stedet have mulighed for læring, når noget ikke går som planlagt. Vi afholder bl.a.:
- Daglige refleksioner i dag- og aftenvagter
- Månedlig supervision
- Ugentlig undervisning fra afsnittets læger
- Personalemøder med arbejdsmiljø som et punkt
- Årlig APV.
En arbejdsmiljørepræsentant står altid klar til at støtte, og ledelsens dør er åben for dialog og sparring.
Sikkerhed prioriterer vi højt. Vi vurderer patienternes risikoniveau i hver vagt og udarbejder handlingsplaner ved behov. Hvis du som kollega bliver påvirket af en hændelse, tilbyder vi omsorg via vores ambulancemappe eller psykologhjælp gennem Falck Healthcare.
Dine kolleger
Vi er altid glade for at få ny viden ind i vores personalegruppe. Hos os kan du nemt bede om hjælp, og vi strækker os langt for hinanden – men anerkender og værdsætter samtidig, at vi alle bidrager med det, vi kan.
Vi har lavet et årshjul med vores sociale arrangementer som f.eks. julefrokost, sommerfest, saunagus, biograftur og gåture, så vi også kan mødes uden for arbejde. Vi har desuden en gavekasse og en fælles Facebook-gruppe, hvor vi deler hyggeligt indhold.
Introduktionsforløb
På Sengeafsnit M1 sørger vi for en grundig introduktion til nye ansatte med et struktureret onboardingprogram, der omfatter:
- Kaffemøde før første arbejdsdag: Du bliver tilbudt et uformelt møde, hvor du kan se afsnittet, møde kolleger og lære praktiske detaljer som garderobe og frokostfaciliteter at kende.
- To mentorer: Vi tildeler dig to erfarne kolleger, som hjælper med spørgsmål og støtter din trivsel og opstart.
- En måned uden normering: Du tæller ikke med i bemandingen den første måned, så du kan følges med erfarne kolleger og gradvist tage opgaver på dig i dit eget tempo.
- Obligatoriske kurser: Du bliver tilmeldt kurser som f.eks. deeskalering, psykopatologi, suicidalrisikovurdering m.fl.
- Opfølgende samtaler: Du har planlagte samtaler med en mentor efter 1., 3. og 6. måned samt dialogmøder med oversygeplejersken, der sikrer, at din opstart forløber godt både fagligt og socialt.
Vi gør vores bedste for, at du får en tryg og lærerig start, hvor du føler dig godt klædt på til arbejdet.
Work-life-balance
Du vil primært arbejde i et vagtrul med dag- og aftenvagt eller dag- og nattevagt. Vores vagtlag ligger i mødetiderne:
- Dagvagt: kl. 7.00-15.00
- Aftenvagt: kl. 00-23.00
- Nattevagt: kl. 23.00-7.00
Du arbejder hver anden weekend og kan vælge mellem 8- eller 12-timers vagter. Vi arbejder også på helligdage, men dette fordeler vi blandt os allesammen.
Vi stræber efter at skabe balance mellem arbejds- og privatliv. Vi bruger systemet MinPlan, hvor du kan tilføje ønsker til din vagtplan. Vores vagtplanlægger gør sit bedste for at tage hensyn til dine behov, samtidig med at arbejdsplanen hænger sammen for sengeafsnittet.
Personalegoder
Vi har gratis parkering for ansatte omkring sygehuset. Vi har også en personaleforening, der byder på sociale arrangementer.
Løn
Lønnen følger overenskomsten, og vi tilbyder bruttolønsordninger.
Muligheder for faglig udvikling
Du bliver en del af et miljø med fokus på læring og udvikling for at sikre både høj kvalitet i patientbehandlingen og et stimulerende arbejdsmiljø. Vi afholder bl.a.:
- Daglig refleksion og patientgennemgang sammen med lægerne
- Ugentligt tavlemøde, hvor vi drøfter kvalitet og implementerer prøvehandlinger
- Personalemøder med supervision med en psykolog og deeskaleringstræning
- Årlige temadage
- Medarbejderudviklingssamtale (MUS).
Kurser og videreuddannelse
Du deltager i obligatoriske kurser for at sikre, at du er klædt på til arbejdet i psykiatrien inden for områder som:
- Suicidalrisikovurdering
- Deeskaleringsteknikker
- Psykopatologi
- Sygeplejefaglig vejledning m.m.
Du kan finde og søge relevante kurser via regionens kursuskatalog i samråd med oversygeplejersken, så du kan udvikle dig inden for dine interesser og behov.
Karriere
Hvis du ønsker mere ansvar, er der mulighed for at søge funktioner som:
- Klinisk vejleder
- Deeskaleringsinstruktør
- Arbejdsmiljørepræsentant
- Intensiv-sygeplejerske.
Vi har også "Det Koordinerende Team", der er specialiseret i komplekse patientforløb med svær selvskadende adfærd.


Find kurser og uddannelser
Psykiatriakademiet.rm.dk er vores digitale kursuskatalog og uddannelsesunivers. Her kan du også finde inspirationshistorier, hvor du kan møde medarbejdere og høre om deres karriereveje i Psykiatrien.
På Psykiatriakademiet kan du dykke ned i introduktionssporene for de forskellige faggrupper.
Ledige jobs
Du kan se alle ledige jobs i Psykiatrien her: