Organisation
MED-organisationen:
- Forretningsorden
- Medlemsoversigt
- Kommisorium for underudvalget om arbejdsmiljø
- Mødeplan 2025 HMU Psykiatrien
Du kan kontakte HMU’s formandskab, hvis du har spørgsmål eller bemærkninger til HMU.
Formand for HMU
Sygeplejefaglig direktør
Jannie Falk Bjerregaard
Telefon: 2843 1334
Mail: jannbj@rm.dk
Næstformænd for HMU
FTR
Henrik Ørskov Larsen
Mail: henrilse@rm.dk
Telefon: 2094 2571
TR
Peder Appel Würtz
Mail: peder.wuertz@psykiatrien.rm.dk
Telefon: 2177 8789
Kontaktperson for spørgsmål vedr. HMU
Kim Centio
Psykiatristaben
Chefkonsulent
Mail: kim.centio@ps.rm.dk
Telefon: 2933 5766
Dagsordener og referater
- Udvalg: HMU Psykiatrien
- Mødedato: 02. juni, 2025 kl. 11:30
- Mødested: Frokoststuen, Tårnet, Tingvej 11, 2. tv, 8800 Viborg
Pkt. tekst
- 1. Godkendelse af dagsorden og referater (12.00 - 12.05)
- 2. Status vedr. integrationen efterfulgt af bordet rundt (12.05-13.05)
- 3. Udfordringer med overbelægning (13.05-13.30)
- 4. Pause (13.30-13.45)
- 5. Temadrøftelse: Overholdelse af patientrettigheder (13.45-14.45)
- 6. Status vedr. kommende lønforhandlinger (14.45-14.50)
- 7. Nyt fra Underudvalget (14.50-14.55)
- 8. Skriftlig orientering vedr. overblik over projekter i regi af 10 års planen mm. (14.55)
- 9. Skriftlig orientering vedr. seneste RMU møde (14.55)
- 10. Eventuelt og Evaluering (14.55-15.00)
1. Godkendelse af dagsorden og referater (12.00 - 12.05)
Det indstilles, at HMU
- godkender dagsorden for mødet
- godkender vedlagte referat
Bilag
2. Status vedr. integrationen efterfulgt af bordet rundt (12.05-13.05)
Det indstilles, at HMU
- tager status til efterretning
- deler hvad der fylder for den enkelte pt.
Sagsfremstilling
Der gives en kort mundtlig orientering om seneste status vedr. integration og ligestilling af psykiatri og somatik. Efterfølgende vil der være en bordet rundt, hvor hvert HMU medlem kommer til orde og deler hvad der fylder pt. i relation til integrationen. Herunder hvordan HMU kan være med til at sikre sikker drift i resten af 2025.
3. Udfordringer med overbelægning (13.05-13.30)
Det indstilles, at HMU
- drøfter hvordan HMU kan hjælpe med at belyse og løfte problematikken videre
Sagsfremstilling
Punktet er sat på bl.a. på baggrund af en
bekymringshenvendelse fra medarbejdersiden hos LMU Randers. Denne lyder:
"Medarbejdersiden i LMU RP Randers ønsker hermed at sende en bekymringshenvendelse vedrørende den fortsatte og markante overbelægning i afdelingen. Dette pres har stået på over længere tid og har udviklet sig til en udfordring for både arbejdsmiljøet og patientsikkerheden.
LMU har forståelse for, at flere af regionens afdelinger i perioder oplever overbelægning og kapacitetsmæssige udfordringer. Dette skal ikke underkendes. Tilgængeligt data indikerer, at overbelægning og kapacitetsmæssige udfordringer for RP Randers har været kontinuerlige. Derudover har afdelingen fået et aftaleforløb og senere et påbud fra arbejdstilsynet pga. overbelægning, hvilket anskueliggør at RP Randers i særlig grad er udfordret ift. lavt patientflow og øget liggetid. Styrelsen for Patientsikkerhed har ligeledes opretholdt deres påbud efter kontrolbesøg 1/4-25, som blandt andet også er begrundet i overbelægning i afdelingen. Derudover gør belægningssituationen det også vanskeligt, hvis ikke umuligt at imødekomme de elektive henvisninger fra vores ambulatorie, hvilket også udgør en risiko for patientsikkerheden.
En medvirkende årsag til overbelægningen er den vedvarende mangel på overlæger, hvilket har ført til et lavere patientflow. Dette svækker afdelingens evne til at håndtere overbelægningen på forsvarlig vis og har resulteret i stigende belastning på det tilbageværende personale.
Vi ønsker derfor, at HMU forholder sig til ovenstående problemstillinger og prioriterer en drøftelse af mulige tiltag, der kan understøtte RP Randers og resten af regionens afsnit der er udfordret, i at sikre et bæredygtigt arbejdsmiljø og en forsvarlig patienthåndtering.
Medarbejderrepræsentanter i LMU ønsker HMU's hjælp til at vi kan løfte problematikken og på tværs af regionen se ind i løsninger der kan bidrage til et bedre flow, patientsikkerhed og det gode arbejdsmiljø."
Denne bekymring dækker ikke kun over situationen hos RP Randers, men kan også ses hos øvrige afdelinger.
Baggrund:
Der gives her en status på arbejdet med håndtering af overbelægning:
Sengeafsnittene i voksenpsykiatrien er udfordret af vedvarende overbelægning, der betyder at flere patienter deles om de fælles faciliteter, og at to patienter i nogle tilfælde deler stue, hvilket gør det vanskeligt for svært syge patienter at trække sig, når de har behov for at være alene. Overbelægningen fremmer derfor ikke de gode patientforløb. Overbelægningen opstår, fordi behovet for behandling under indlæggelse overstiger den normerede sengekapacitet. Overbelægningen kan dermed reduceres ved at styrke sengekapaciteten, herunder øge antallet af normerede senge i psykiatrien og/eller anvende kapaciteten bedre eller reducere antallet af indlagte patienter.
Der er igangsat en række tiltag med fokus på at imødegå denne udfordring. Herunder er 5 udvalgte indsatser:
- Retningslinje vedrørende overbelægning / Kapacitetskonferencer
- Psykiatrien har igangsat et arbejde med at skabe et bedre flow på tværs af de psykiatriske afdelinger. Det er pr. 6. januar 2025 igangsat et arbejde med kapacitetskonferencer, hvor flowkoordinatorerne på tværs af afdelingerne mødes dagligt på hverdage. Hensigten er at understøtte en bedre udnyttelse af sengekapaciteten og bedre patientforløb samlet set. Psykiatrien evaluerer løbende dette arbejde.
- En bedre udnyttelse af sengekapaciteten vil ikke få effekt på den samlede belægning i psykiatrien, men kan understøtte en mere ligelig fordeling af belægningen på tværs af afdelingerne. Der skal dog også tages hensyn til patientens samlede forløb, herunder sammenhængen til de ambulante indsatser og indsatser i det tværsektorielle samarbejde. Der er udarbejdet en retningslinje, der skal understøtte dette.
- Arbejdsgruppe vedrørende overbelægning i Aarhus Universitetshospital Psykiatrien
- I Aarhus Universitetshospital Psykiatrien er der ultimo 2024 nedsat en tværfaglig arbejdsgruppe med repræsentanter for ledelser og medarbejdere, der arbejder med indsatser, der kan reducere overbelægningen. Arbejdsgruppen evaluerer løbende, om indsatserne har en positiv effekt på overbelægningen.
- På nuværende tidspunkt arbejdes der af tre spor.
- Fokus på anvendelse og antallet af senge på AUH-P
- Fokus på den rette patient i den rette seng (Inventering)
- Forløbskoordinatorrollen i forhold til flow
- Derudover er der igangsat tre yderligere spor
- Liggetider og genindlæggelser
- Udvikling af EPJ oversigt og fokus på, at dette hænger samme med de øvrige indsatser.
- Fokus på forberedelsen af udskrivelsen.
- Dialog med kommunerne om færdigbehandlede patienter
- Færdigbehandlede patienter er patienter, hvis behandling ud fra en lægefaglig vurdering er afsluttet, eller hvor indlæggelse ikke er en forudsætning for den videre behandling.
- Der arbejdes af en række spor med henblik på at finde løsninger sammen med de relevante kommuner.
- Samarbejde med bosteder
- En betydelig del af indlæggelserne i psykiatrien vedrører patienter fra bosteder. I 2024 var ca. 23 % af indlæggelserne i Psykiatrien indlæggelser af patienter fra bosteder.
- På den baggrund har Psykiatrien et stort fokus på samarbejdet med bostederne med henblik på at forebygge indlæggelser og genindlæggelser og fremme en tidligere udskrivelse.
- Udgående teams og F-ACT
- Der er etableret udgående teams i alle Psykiatriens afdelinger. De udgående teams kan rykke ud i borgerens hjem og foretage ambulant behandling i hjemmet. Hensigten er at skabe hurtig og tæt kontakt ved behov og dermed forebygge en indlæggelse eller fremme tidligere udskrivelse. Derudover er der blevet tildelt midler til implementering af Sundhedsstyrelsens ”Faglig ramme for botilbudsteamst”, der stiller en række faglige krav, som Psykiatrien skal leve op til i forhold til patienter, der bor på bosteder. Arbejdet med implementeringen af den faglige ramme og udmøntningen af midlerne hertil er i gang.
Det er derudover også værd at være opmærksom på beslutninger vedr. udvidelse af den fysiske sengekapacitet. Der er planlagt følgende udvidelser af sengekapaciteten:
- 16 retspsykiatriske senge i Aarhus Universitetshospital Psykiatrien (foråret 2027)
- 6 senge i forbindelse med byggeriet af Ny Psykiatri i Viborg (tidligst i 2029)
5. Temadrøftelse: Overholdelse af patientrettigheder (13.45-14.45)
Det indstilles, at HMU
- drøfter den aktuelle mangelfulde overholdelse af UBR og patientrettigheder
Sagsfremstilling
Temaet dagsordenssættes på baggrund af et behov for at drøfte overholdelse af UBR og patientrettigheder i psykiatrien, herunder hvad den mangelfulde overholdelse kan skyldes samt hvad der kan gøres for at sikre overholdelse af disse rettigheder. Drøftelsen er ikke koblet til forslaget om integration og ligestilling, men omhandler udelukkende patienters lovmæssige rettigheder og forpligtelsen til at efterleve dem.
Drøftelsen indledes og rammesættes med et oplæg.
6. Status vedr. kommende lønforhandlinger (14.45-14.50)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
Der gives en kort mundtlig status vedr. de kommende lønforhandlinger.
7. Nyt fra Underudvalget (14.50-14.55)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
Der gives en orientering om seneste nyt vedr. Underudvalg for Arbejdsmiljø og Sikkerhed.
8. Skriftlig orientering vedr. overblik over projekter i regi af 10 års planen mm. (14.55)
Det indstilles, at HMU
- tager den skriftlige orientering til efterretning
Sagsfremstilling
Der henvises til vedlagte bilag for et overblik med status.
Bilag
9. Skriftlig orientering vedr. seneste RMU møde (14.55)
Det indstilles, at HMU
- tager den skriftlige orientering til efterretning
Sagsfremstilling
Referat fra det ordinære RMU-møde den 30. april er nu frigivet og tilgængelig via First Agenda.
De væsentligste informationer fra RMU-mødet til videreformidling til HMU’erne:
- RMU konstituerede sig med Jonas Dahl som formand, Anja Laursen som 1. næstformand og Karin Vestergaard som 2. næstformand. Forslaget til forretningsorden blev godkendt.
- RMU fik en orientering om forslaget til overordnet organisering af psykiatri og somatik fremadrettet samt de indkomne høringssvar, hvorefter RMU drøftede forslaget med afsæt i de tre tematikker integration og ligestilling, økonomiprincipper og personaleprocesser. RMU takkede for det store engagement i HMU’er og LMU’er i forhold til at afgive gode og konstruktive høringssvar. RMU’s bemærkninger vil i lighed med høringssvar fra HMU’er, LMU’er og øvrige svar indgå i det videre arbejde og den politiske proces. RMU har nu haft dialog i forhold til den ledelsesmæssige og organisatoriske del. Dernæst følger dialog i forhold til personale-processer og de faglige dialoger. På næste RMU-møde i juni vil RMU drøfte, hvordan MED-organisering kan tilrettelægges.
- RMU drøftede den regionale retningslinje for særligt kritiske patientsikkerhedsbrist, herunder de fire principper for rettidig reaktion på og håndtering af potentielt alvorlige hændelser med fokus på sammenhængen i forhold til MED-aftalens §2. RMU henledte opmærksom på, at det er vigtigt, at man lokalt har dialoger
mellem ledelse, medarbejdere og MED/TR om potentielt alvorlige hændelser og opfølgningen herpå. - RMU fik en kort orientering og drøftelse af status på arbejdet med ændring af TULE-konceptet. Der er nedsat en dialoggruppe med leder og medarbejderrepræsentanter med henblik på input, sparring og kvalificering af oplæg til et ændret koncept og for at sikre følgeskab og forankring i organisationen. Lene Thorbjørnsen, Pernille Eriksen og Henrik Ørskov blev udpeget til at indgå i en dialoggruppen fra medarbejderside.
- RMU drøftede kort døgnseminaret 18.-19. september 2025. HMU-formandskaberne og én arbejdsmiljørepræsentant fra hvert HMU inviteres til at deltage i temadrøftelser om torsdagen med mulighed for at deltage i middagen og socialt samvær efterfølgende. RMU afvikler sit ordinære møde om fredagen.
Dagsordener og referater kan ses i First Agenda og på hjemmesiden: https://www.medarbejder.rm.dk/arbejdsmiljo/med-udvalg/regions-medudvalget/
Bilag
10. Eventuelt og Evaluering (14.55-15.00)
Det indstilles, at HMU
- drøfter eventuelt
- eventuelt beslutter hvad der skal deles fra HMU drøftelserne
- evaluerer mødet