Organisation
MED-organisationen:
- Forretningsorden
- Medlemsoversigt
- Kommisorium for underudvalget om arbejdsmiljø
- Mødeplan 2025 HMU Psykiatrien
Du kan kontakte HMU’s formandskab, hvis du har spørgsmål eller bemærkninger til HMU.
Formand for HMU
Sygeplejefaglig direktør
Jannie Falk Bjerregaard
Telefon: 2843 1334
Mail: jannbj@rm.dk
Næstformænd for HMU
FTR
Henrik Ørskov Larsen
Mail: henrilse@rm.dk
Telefon: 2094 2571
TR
Peder Appel Würtz
Mail: peder.wuertz@psykiatrien.rm.dk
Telefon: 2177 8789
Kontaktperson for spørgsmål vedr. HMU
Kim Centio
Psykiatristaben
Chefkonsulent
Mail: kim.centio@ps.rm.dk
Telefon: 2933 5766
Dagsordener og referater
- Udvalg: HMU Psykiatrien
- Mødedato: 06. oktober, 2025 kl. 11:30
- Mødested: J115-137 / J115-139, Indgang J, AUH, Palle Juul-Jensens Boulevard 175, 8200 Aarhus N
Pkt. tekst
- 1. Godkendelse af dagsorden og referater (12.00-12.05)
- 2. Bordet rundt og status vedr. integration af psykiatri og somatik (12.05-12.55)
- 3. Pause (12.55-13.10)
- 4. Orientering om sammenlægning af retspsykiatrien i RP Midt og Retspsykiatrisk Afdeling, AUH (13.10-13.25)
- 5. Implementering af anbefalinger til en sikker og tryg Psykiatri (13.25-13.40)
- 6. Økonomi og aktivitet (13.40-13.50)
- 7. Pause (13.50-14.00)
- 8. Vikardækning (14.00-14.20)
- 9. Det videre arbejde med håndtering af bekymringshenvendelser (14.20-14.40)
- 10. Diverse orienteringer (14.40-14.45)
- 11. Status vedr. underudvalget for arbejdsmiljø og sikkerhed (14.45-14.55)
- 12. Eventuelt og Evaluering (14.55-15.00)
1. Godkendelse af dagsorden og referater (12.00-12.05)
Det indstilles, at HMU
- godkender dagsorden for mødet
- godkender vedlagte referat
Beslutning
Jannie Falk Bjerregaard bød velkommen og orienterede om det afsluttende møde den 10. december.
HMU besluttede
- at godkende referat og dagsorden
Bilag
2. Bordet rundt og status vedr. integration af psykiatri og somatik (12.05-12.55)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringen til efterretning og drøfter bordet rundt
Sagsfremstilling
Bordet rundt drøftelse. Alle HMU medlemmer kommer til orde og fortæller kort om, hvordan integrationsprocessen opleves lokalt og om hvilken stemning de mærker samt om eventuelle tiltag sammen med akuthospitalerne, som allerede er igangsat.
HL starter drøftelsen med en kort status over integrationsprocessen - herunder arbejdet med at oprette overgangs-HMU'er.
Beslutning
Jannie Falk Bjerregaard introducerede til punktet.
Der blev orienterede om det igangværende arbejde med at etablere rammer for overgangs-HMU'er i forbindelse med overdragelsen af psykiatriske afdelinger til de fem akuthospitaler.
Der er fokus på at sikre en god overdragelse, herunder hvordan tværgående indsatser, som fx tvang og sikkerhed, kan fastholdes og videreføres. Der arbejdes fortsat på etablering af rammerne for program- og projektkontoret, som bl.a. skal varetage opgaver relateret til tvang, selvskade og regional FACT koordinering. Kontoret vil også få opgaver relateret til udmøntning af initiativer fra 10-årsplanen. Programdirektøren bliver en del af koncernledelsen, hvilket sikrer psykiatrien en tydelig stemme i øverste ledelseslag.
Psykiatristaben er blevet informeret om deres fremtidige placeringer. Alle medarbejdere deltager i en temadag d.d (6.10.25), hvor de møder deres kommende ledere. Der er udarbejdet en plan for integrering på de nye arbejdspladser.
HMU’s formandskab har afholdt møde med AUH’s formandskab med fokus på vigtige overdragelsestemaer, herunder bekymringshenvendelser, arbejdet med sikkerhed og inddragelse af LMU. AUH har inviteret særskilt til møde grundet overdragelse af fire afdelinger. Samme budskaber er dog også givet videre til de øvrige formandskaber af HMU’s formandskab.
Psykiatriakademiet overdrages til Regionens Center for Kompetenceudvikling, inkl. midler og medarbejdere. Der er nedsat en arbejdsgruppe, som skal understøtte overdragelsen.
Der blev fra flere sider givet udtryk for, at der fortsat opleves uro blandt medarbejderne, især som følge af manglende information og usikkerhed om, hvad der konkret skal ske. Det er uklart for mange, hvordan man vil blive modtaget i den nye organisering – og oplevelsen varierer afhængigt af faggruppe og geografisk placering. På ledersiden har der dog været en større oplevelse af, at man bliver taget godt i mod, og der har været et stort fokus på, hvordan man sammen kan sikre sammenhængende patientforløb og fastholdelse af faglighed.
Sammenlægningen af retspsykiatrien i Skejby og Viborg fylder en del blandt personalet i både Retspsykiatrisk Afdeling, AUH og Regionspsykiatrien Midt.
Børne- og ungdomspsykiatrien (BUA) er under pres, og der blev udtalt bekymring for, hvilke krav og forventninger der vil blive stillet fremadrettet – både hvad angår kapacitetsudnyttelse og ledelsesmæssig understøttelse. Ledelsesstrukturen i BUA er udfordret med opsigelser på både afdelings- og funktionslederniveau, hvilket skaber bekymring. Hospitalsledelsen har løbende møder med afdelingsledelsen og funktionsledere og drøfter udfordringerne med AUH's ledelse. Der er stor opmærksomhed på situationen.
Flere rejste spørgsmålet om, hvordan TR-strukturen – herunder FTR – skal se ud fremover. Der blev udtrykt ærgrelse over en nylig opsigelse af FTR funktionen i Psykiatrien i forbindelse med, at de psykiatriske medarbejdere overgår til de fem akuthospitaler fra 1. januar 2026. Denne beslutning kan føre til en række uhensigtsmæssigheder. Beslutningen er truffet uden involvering af hospitalsledelsen. Der var dog et ønske om, at hospitalsledelsen bringer disse uhensigtsmæssigheder videre i de relevante integrationsfora, som de deltager i.
Ligeledes blev det fremhævet at der er risiko for, at speciallæger ikke længere søger stillinger i psykiatrien eller forlader området, og at FTR tidligere har spillet en vigtig rolle i opstartsforløbene. Det blev foreslået, at dette fokus fastholdes - særligt hos de psykiatriske afdelinger, som ikke vil være en del af AUH.
Bekymringer blev også rejst om, hvordan det faglige niveau fastholdes, herunder en oplevelse af mangelfuld information og en arbejdsdag præget af registreringskrav, som nogle oplever som opslidende. Der er frygt for, at produktivitetsmål kommer til at overskygge patientperspektivet. Der er en frygt for at det kan føre til øget sygefravær Der ses også generelt store variationer i sygefravær på tværs af afdelinger, hvilket bør adresseres.
Der blev rejst bekymringer om, hvad det betyder for vilkår og arbejdsgange, når man som medarbejder skal indgå i nye fællesskaber – især i det ambulante arbejde. Det blev pointeret, at der er forskelle mellem psykiatrien og somatikken – både i arbejdsgange og kultur. Psykiatriens særlige karakter og fokus på psykologisk tryghed og supervision skal tydeliggøres i dialogen med de nye akuthospitaler. Det blev understreget, at disse bekymringer ikke blot kan reduceres til tekniske udfordringer, der skal løses med konkrete tiltag, som at sikre defusing og debriefing etc., men handler mere om grundlæggende værdier i det psykiatriske arbejde. Dog er det vigtigt at være opmærksom på, at patientrettighederne skal efterleves. Man skal desuden passe på med at se somatikken, som en stor sammenlignelig kasse. Somatikken består ligeledes af mange forskellige specialer med hver deres grundlæggende værdier, produktivitetskrav etc.
Der blev opfordret til at man kontakter afdelingsledelsen, hvis der opstår spørgsmål eller bekymringer – især i relation til rygter. Derudover vil hospitalsledelsen tage budskaberne med videre og vil på den baggrund undersøge mulighederne for at styrke kommunikationen mere bredt om integrationsprocessen. FTR og HMU’s næstformænd vil blive inddraget i dette. Det kan være via en nyhedsmail til alle medarbejdere med en status ift. integrationsprocessen. Der var enighed om, at man skal hjælpe hinanden med at sikre god kommunikation.
HMU besluttede
- at holde bordet rundt drøftelse og samtidigt give status ift. integrationsprocessen
- at hospitalsledelsen vil undersøge mulighederne for at styrke kommunikationen mere bredt
Bilag
4. Orientering om sammenlægning af retspsykiatrien i RP Midt og Retspsykiatrisk Afdeling, AUH (13.10-13.25)
Det indstilles, at HMU
- tager orientering om processen vedr. sammenlægning af retspsykiatrien i RP Midt og Retspsykiatrisk Afdeling, AUH til efterretning
Sagsfremstilling
Baggrund
Som led i implementeringen af "Aftale om sundhedsreform 2024" og den efterfølgende aftale om ligestilling og integration af psykiatri og somatik, har Regionsrådet i Region Midtjylland den 25. juni 2025 godkendt en ny organisering af voksenpsykiatrien. Denne indebærer, at alle voksenpsykiatriske afdelinger fremover organisatorisk forankres under regionens akuthospitaler.
For retspsykiatrien betyder det, at der etableres én samlet retspsykiatrisk afdeling under Aarhus Universitetshospital (AUH). De retspsykiatriske funktioner i Regionspsykiatrien Midt (RP Midt) – tre sengeafsnit og ét ambulatorium i Viborg – forbliver fysisk placeret i Viborg, men overgår organisatorisk til Retspsykiatrisk Afdeling, AUH.
Organisering
Sammenlægningen gennemføres som et delprojekt under Region Midtjyllands program for integration af psykiatri og somatik. Der er nedsat en delprojektstyregruppe og en arbejdsgruppe med deltagelse fra relevante enheder og fagområder.
- Delprojektstyregruppe ledes af konstitueret hospitalsdirektør Helle Odde Poulsen og har repræsentanter fra AUH, HEM, RP Midt og Psykiatristaben.
- Arbejdsgruppe bestående af medarbejdere med kompetencer inden for økonomi, HR, planlægning, kvalitet, IT og kommunikation.
Formålet med organiseringen er at sikre en koordineret og fagligt velfunderet sammenlægning af de retspsykiatriske funktioner i RP Midt og Retspsykiatrisk Afdeling, AUH. Fokus i 2025 er på de overordnede og formelle rammer herunder afklaring af økonomi, driftsaftale og samarbejdsaftale mellem AUH og HEM, samt øvrige organisatoriske og faglige forhold, som skal være på plads inden ikrafttrædelse pr. 1. januar 2026.
Hovedopgaver
Arbejdet er struktureret i tre hovedspor:
- Adskillelse af retspsykiatriske funktioner i RP Midt
- Afklaring af personale- og patientforhold
- Håndtering af ambulatoriefunktioner med både hoved- og regionsfunktionspatienter
- Fusion og organisatorisk integration
- Økonomi, IT (herunder SOR-koder), kvalitet, arbejdsgange, arbejdsmiljø, HR og driftsaftale
- Udarbejdelse af samarbejdsaftale mellem AUH og HEM
- Fokus på bla. sikkerhed, lægedækning, alarmløb og opgavefordeling
Status
Der er afholdt møder i både arbejdsgruppe og delprojektstyregruppe, og der arbejdes aktuelt med deling af økonomi, driftsaftale samt afklaring af faglige og organisatoriske spørgsmål.
Medarbejderinddragelse og ledelsesmæssige overvejelser
Afdelingsledelsen i Retspsykiatrisk Afdeling igangsætter flere initiativer med henblik på at sikre en god og involverende proces for medarbejderne i forbindelse med sammenlægningen.
Der afholdes et lederseminar den 23.-24. september 2025 som kick-off for integrationsprocessen. Her vil mission og retning for den nye samlede afdeling blive drøftet. Seminaret er tænkt som startskuddet til et fælles ledelsesprojekt, hvor lederne i både Skejby og Viborg sammen skal skabe retning, kultur og sammenhæng. Lederseminaret vil have fokus på følgende aspekter:
- Skabe fælles forståelse for opgaven og den nye struktur
- Dele bekymringer, drømme og visioner i et åbent og tillidsfuldt rum
- Udvikle konkrete pejlemærker og anbefalinger for den videre proces
- Styrke relationer og samarbejde på tværs af afdelinger og funktioner
Der er lagt op til, at ledergruppen fremadrettet mødes hele dage hvert kvartal i 2026, med henblik på at følge op og sikre fremdrift i processen. Frekvensen vil blive drøftet med lederne i RP Midt på lederseminaret.
Ovenstående tanker for processen drøftes desuden i regi af LMU.
Beslutning
Helle Odde Poulsen orienterede om processen for sammenlægningen af retspsykiatrien via slides. Der henvises til præsentationen. Som en del af sammenlægningsprocessen skal der udarbejdes samarbejdsaftaler mellem Hospitalsenhed Midt og Aarhus Universitetshospital ligesom der skal være en proces for sikring af MED inddragelse.
Vedrørende alarmeringssystemet blev det bemærket, at der fortsat er forhold, som afventer afklaring. Det blev dog understreget at der ikke er interesse i løsninger, som ikke kan fungere på tværs af enhederne.
Der blev opfordret til at kontakte Helle Odde Poulsen med eventuelle bemærkninger og spørgsmål.
HMU besluttede
- at tage orienteringen til efterretning.
Bilag
5. Implementering af anbefalinger til en sikker og tryg Psykiatri (13.25-13.40)
Det indstilles, at HMU
- tager orientering om status på projekter i første implementeringsfase og prioriterede anbefalinger i anden implementeringsfase til efterretning
Sagsfremstilling
Baggrund
På HL-mødet d. 7. januar 2025 godkendte Hospitalsledelsen 25 anbefalinger til en sikker og tryg Psykiatri (vedhæftet). Samtidig besluttede Hospitalsledelsen at følgende seks anbefalinger prioriteres i første fase af implementeringen:
- Anbefaling 1: Etablering af en samlet sikkerhedsorganisation i Psykiatrien i Region Midtjylland
- Anbefaling 2: Business Intelligence rapport for sikkerhed
- Anbefaling 4: Gennemgang af bygninger, fysiske rum og indretning
- Anbefaling 14: Gøre risikovurderinger lettere tilgængelige og anvendelige i EPJ
- Anbefaling 21: Systematisk implementering og ensartet brug af risikovurderingsinstrumenter
- Anbefaling 23: Alarmløb
Implementeringen af de prioriterede anbefalinger i første fase er godt i gang og den endelige forankring færdiggøres i 2. halvår af 2025.
En uddybende status for projekterne er vedhæftet som bilag.
Økonomi
Hospitalsledelsen har reserveret 10 mio. kr. i engangsmidler i 2025 til at realisere de prioriterede anbefalinger. Disse er fordelt som følger:
Anbefaling 4 – Gennemgang af bygninger og fysiske rum: 7,565 mio. kr.
- Midlerne anvendes til at udbedre identificerede fysiske forhold, der udgør en sikkerhedsrisiko. En prioriteret liste af konkrete indsatser udarbejdes og fremlægges til godkendelse inden iværksættelse.
- Såfremt der identificeres nødvendige/kritiske opgaver under kr. 250.000 pr afdeling kan de evt. igangsættes som straksopgaver.
Anbefaling 21 – Risikovurderingsinstrumenter: 0,585 mio. kr.
- Dækker udvikling og opdatering af e-læringsmoduler for BVC og V-Risk-10, temadage, intern undervisning i START og supervision i HCR-20. Formålet er en ensartet og kvalificeret anvendelse i både almen- og retspsykiatrien. Anbefaling 23 – Alarmløb: 1,350 mio. kr.
- Fokus på kompetenceudvikling via train-the-trainer-forløb, VR-baseret simulationstræning og udvikling af fælles undervisningsmateriale for at styrke håndteringen af alarmsituationer.
Reserverede midler til 2. implementeringsfase: 0,5 mio kr.
Anbefalinger: Næste implementeringsfase
HL har på møde d. 19.08.2025 ønsket at prioritere følgende anbefalinger i 2. implementeringsrunde med igangsættelse i 2. halvår af 2025:
- Anbefaling 5: Indretning af samtalerum
- Anbefaling 16: Udekørende teams og hjemmebesøg
- Anbefaling 19: Fælles retningslinje for våben
- Anbefaling 22: Vedligeholdelsestræning
- Anbefaling 25: Kollegaer og kultur – 3 meter regel for sikkerhed
I udvælgelsen af anbefalinger til næste implementeringsrunde har HL foretaget en afvejning af den forventede effekt af tiltaget samt det forventede administrative og kliniske ressourcetræk forbundet med implementering. Sidstnævnte set i lyset af den kommende integration mellem somatikken og psykiatrien, der forventes fylde meget i 2. halvår af 2025.
Beslutning
Helle Odde Poulsen gav en status for arbejdet med sikkerhed via en præsentation, som der henvises til.
Det blev oplyst, at tre medarbejdere med bred psykiatrisk erfaring inden for arbejdsmiljø, sikkerhed og byggeri udgør det nye sikkerhedsteam. Teamet forankres organisatorisk på Aarhus Universitetshospital, men har til opgave at dække alle fem akuthospitaler. Det forventes, at det kommende arbejde med udviklingen af sikkerhedsmodel 4.0 forankres i dette team. I den nye model bør det fremgå tydeligt, hvilke forpligtelser der påhviler henholdsvis ledere og medarbejdere. Det blev også fremhævet at der fremover bør være øget fokus på det ambulante område – herunder hjemmebesøg.
HMU udtrykte ønske om at der laves en intranetside om teamet – herunder med information om hvem man skal kontakte etc.
De tre medarbejdere fra sikkerhedsteamet inviteres med på et kommende møde i underudvalget så udvalget kan videregive ønsker til fokus for teamets videre arbejde.
Det blev i øvrigt præciseret, at nuværende gennemgang af bygninger i relation til sikkerhed ikke omfatter forhold som maling og almindelig vedligehold, men alene de sikkerhedsmæssige aspekter.
HMU besluttede
- at tage orienteringen til efterretning,
- at det nye sikkerhedsteam inviteres med på et kommende møde i underudvalget med henblik på, at udvalget kan videregive ønsker til fokusområder i teamets arbejde.
Bilag
6. Økonomi og aktivitet (13.40-13.50)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
Der gives en status vedr. økonomi og aktivitet for Psykiatrien samt orientering om budgetforliget for 2026. Der henvises til bilag.
Beslutning
Helle Odde Poulsen orienterede om økonomisk status samt budgetforlig via slides. Der henvises til disse.
Der har været en målrettet indsats fra både HL og AL ift. at få nedbragt merforbruget ved RP Midt, hvilket er lykkedes. Der arbejdes dog fortsat på at sikre balance i budgettet – ikke bare for RP Midt, men også ift. de øvrige afdelinger. Der er desuden ledelsesmæssigt en stor opmærksomhed på at sikre, at pengene ikke forsvinder, men at de kan følges også efter 1. Januar 2026. Flere centrale puljer vil derfor også blive placeret centralt i koncernen fremfor blot at blive fordelt ud på de fem akuthospitaler. Dermed vil man bedre kunne sikre, at midler, som nu er øremærket Psykiatriens udvikling, bevares til dette formål.
HMU besluttede
- at tage orienteringen til efterretning
Bilag
8. Vikardækning (14.00-14.20)
Det indstilles, at HMU
- drøfter vikardækningen
Sagsfremstilling
I forlængelse af en orientering om vikardækning på møde i HMU den 20. august drøfter HMU vikardækning og udfordringer i forbindelse hermed. Drøftelsen sker i forlængelse af udfasningen af brug af speciallægevikarer i langtidsvikariater samt stop for brugen af vikarbureauer uden for udbud pr. 1. april 2025 på plejeområdet.
Direktionen i regionen har truffet beslutning om, at alle regionens enheder 1. april 2025 udelukkende må rekvirere vikarer gennem regionens vikarbureau Vikar Region Midt (VRM) eller de vikarbureauer, regionen har et samarbejde med. Fra midten af januar 2025 blev det herudover indført, at al vikarbestilling skal gå gennem VRM. Kan VRM ikke dække vikarbehovet, kontakter VRM underleverandører, som regionen har en aftale med. Psykiatrien har siden 1. april haft dispensation til, at VRM kan rekvirere vikarer fra bureauer, regionen ikke har en aftale med, hvis VRM og de eksterne leverandører ikke kan levere vikarer, og hvis hensynet til medarbejderes og patienters sikkerhed har påkrævet dette. For RP Randers og RP Gødstrup er der fortsat udfordringer med at få dækket behovet for vikarer, hvorfor dispensationen fra 1. september 2025 fortsat er gældende for disse afdelinger. De øvrige afdelinger har ikke længere behov for denne.
Lokalt i afdelingerne, i chefsygeplejerskekredsen samt i et tæt samarbejde med VRM har Psykiatrien forberedt sig på overgangen 1. april 2025. Samarbejdet med VRM foregår i en brugergruppe med repræsentation af Anna Torin og Maja Skau. Indsatserne dækker over forskellige tiltag:
- Nedbringe behovet for vikarer generelt ved forskellige lokale indsatser fx ved øget koordinering på tværs af afsnit, justering i drift og vagtplanlægning, ansættelse af timelønnede etc. Tiltagene har været iværksat lokalt i afdelingerne og varierer efter behov.
- Sikre kvaliteten af vikarer med entydigt krav om relevant uddannelse, 1 års erfaring fra Psykiatrien samt deltagelse i Psykiatriens egne forløb ift. deeskalering og skånsom magtanvendelse.
- Øge antallet af relevante vikarer hos VRM fx ved prøvehandling i RP Horsens, hvor vikarer rekrutteres til og uddannes i RP Horsens
- Tæt opfølgning, dialog og samarbejde med VRM om dækningsgrad og nye indsatser til at sikre tilstrækkelig vikardækning.
Alle indsatser har fokus på at sikre den bedst kvalificerede dækning og sikre bemanding af hensyn til patienters og medarbejderes sikkerhed.
For så vidt angår området for læger har Danske Regioners bestyrelse besluttet et stop for brug af speciallægevikarer i langtidsvikariater i hospitalspsykiatrierne på tværs af alle regioner fra 1. april 2026. Det har derfor ikke indflydelse på de nuværende indgåede enkelte aftaler. Langtidsvikariater defineres som vikariater på over tre måneder. I øjeblikket pågår der drøftelser i forskellige fora relateret til forskellige indsatser for at kunne fastansætte speciallægevikarerne og imødekomme de potentielle udfordringer, som det i en midlertidig periode kan medføre.
Beslutning
Chefsygeplejerske Maja Skau orienterede om arbejdet med vikardækning. Det blev bemærket, at de største udfordringer aktuelt ses i Gødstrup og Randers, hvorfor der er indgået en særlig aftale med VRM med henblik på at sikre den nødvendige dækning i disse områder. I øvrige afdelinger arbejdes der med lokale løsninger.
Det blev pointeret at manglende overblik og gennemsigtighed i forhold til anvendelsen af vikarer, har været en udfordring – herunder at der i visse tilfælde benyttet vikarer i situationer, hvor fastansættelse kunne have været en mere hensigtsmæssig løsning.
I forhold til fast tilknyttede timelønsansatte blev det understreget, at disse kan bestå af flere faggrupper, men at det er vigtigt at fastholde fagligheden i behandlingen. Særligt for lægevikarer blev det oplyst, at sundhedsdirektørerne har afholdt møde om problematikken. Fra 1. april vil langvarige vikariater blive udfaset og ikke forlænget. I den forbindelse blev der udtrykt særlig bekymring for situationen i Gødstrup med brug af lægevikarer, som konsekvens af lægemangel. Der er nedsat en arbejdsgruppe, som i samarbejde med hospitalsledelsen ved RH Gødstrup ser nærmere på problemstillingen. Der blev gjort opmærksom på, at det kan få alvorlige konsekvenser, hvis der ikke handles rettidigt.
Det blev foreslået at man kan overveje at stille krav om ansættelse i en årrække, som en betingelse for bevilling af midler til specialeuddannelser, som speciallæge, specialpsykologer etc.
HMU besluttede
- at drøfte vikardækning
9. Det videre arbejde med håndtering af bekymringshenvendelser (14.20-14.40)
Det indstilles, at HMU
- drøfter og kommer med konkrete forslag til, hvordan HMU kan være med til at sikre det videre arbejde med håndtering af bekymringshenvendelser i 2026 og frem
Sagsfremstilling
HMU har tidligere drøftet, hvordan der kan skabes tillid til at ytre bekymringshenvendelser til ledelsessystemet samt hvordan det sikres, at der følges op på disse. I forlængelse heraf blev LMU’erne bedt om at gennemføre tilsvarende drøftelser lokalt og give en tilbagemelding til HMU.
HMU har kvitteret for de gode tilbagemeldinger fra LMU'erne, men et centralt spørgsmål er nu, hvordan dette vigtige arbejde kan fastholdes, når de psykiatriske afdelinger bliver en del af de fem akuthospitaler.
Der ønskes derfor en drøftelse af, hvordan arbejdet med bekymringshenvendelser kan videreformidles og gives videre i 2026. I den forbindelse har formandskabet drøftet muligheden for at udarbejde et fælles skriv eller lignende, som kan formidle de vigtigste principper og samtidig forpligte de psykiatriske afdelinger til at videreføre arbejdet efter 2026.
Formandskabet ønsker en drøftelse i HMU af, hvordan dette sikres fremover – herunder hvad et fælles skriv eventuelt skal indeholde. Kommunikation kan inddrages efterfølgende i forhold til, hvordan indholdet formidles bedst muligt. HMU vil drøfte dette igen på det sidste ordinære HMU-møde den 10. december.
Beslutning
Jannie Falk Bjerregaard introducerede til punktet og orienterede om at de tidligere drøftede budskaber er blevet videreformidlet til formandskaber og hospitalsledelser i akuthospitalerne. Samtidig blev der opfordret til, at dialogen fortsættes lokalt – både i de lokale MED-udvalg (LMU) og i overgangs-HMU’erne.
Der blev udtrykt en erkendelse af, at der stadig er et stykke vej til at opnå en kultur, hvor blandt andet bekymringshenvendelser tages alvorligt og følges op med konkrete handlinger.
Der blev i den forbindelse orienteret om, at der fra TR/FTR-side er rejst bekymringer vedrørende situationen i Børne- og ungdomspsykiatrien (BUA). Det blev samtidig fremhævet, at det er vigtigt, at medarbejderes bekymringer opleves som hørt og taget alvorligt i den videre dialog. Hospitalsledelsen er bekendt med sagen og følger den i dialog med afdelingsledelsen.
Der blev opfordret til at der i de lokale drøftelser fortsat er fokus på at etablere strukturer, som sikrer systematisk opfølgning – det må ikke bero på enkeltpersoners initiativ. I nogle tilfælde har håndteringen af bekymringshenvendelser båret præg af, at fokus er blevet rettet mod henvenderens trivsel i stedet for den konkrete bekymring, hvilket afviger fra formålet med sådanne henvendelser.
Det blev afslutningsvis understreget, at målet fortsat er at fastholde opmærksomhed på denne diskussion – også efter 1. januar 2026.
HMU besluttede
- at drøfte punktet og anbefale at der også fremover lokalt og i de fem akuthospitaler sættes fokus på problematikken og hvordan denne bedst kan håndteres
10. Diverse orienteringer (14.40-14.45)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringerne til efterretning
Sagsfremstilling
Der gives en status ift. følgende:
- Aktuelle byggerier
- Seneste RMU møde
Beslutning
Punktet blev ikke drøftet.
11. Status vedr. underudvalget for arbejdsmiljø og sikkerhed (14.45-14.55)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
Der gives en mundtlig orientering vedr. status for arbejdet i underudvalget.
Beslutning
Punktet blev ikke drøftet.
12. Eventuelt og Evaluering (14.55-15.00)
Det indstilles, at HMU
- drøfter eventuelt og evaluering
Beslutning
Implementering af den politiske beslutning om fri personaleparkering er fortsat i proces. Hospitalsledelsen er ikke bekendte med nyt vedrørende dette.