Om afsnittet

Sengeafsnit 6 (De Rehabiliterende Pladser) i Gødstrup tager imod patienter over 18 år med:

  • Svære psykiske lidelser (evt. med komplekse sociale problemer)
  • Gentagne indlæggelser
  • Afbrudte behandlingsforløb
  • Misbrug og/eller dom til behandling.

Oversygeplejerske Jeanette Hougaard er leder af sengeafsnittet.

Vi har et tværfagligt team bestående af:

  • Sygeplejersker
  • Psykolog
  • Social- og sundhedsassistenter
  • Ergoterapeuter
  • Fysioterapeut
  • Pædagoger
  • Socialrådgiver
  • Peer-medarbejder
  • Overlæge.

Teamet inkluderer også studerende og vikarer, der er velkendte i afsnittet.

Fysiske rammer

Vi har 16 sengepladser, hvor der er fælles gårdhave og opholdsstue for patienterne. Sengeafsnittet er et lukket afsnit, men vi arbejder for at skabe en oplevelse af frihed for patienterne i rammerne. Der bliver aldrig gået på kompromis med sikkerheden for personalet og patienterne.    

Normering

Vi er fire medarbejdere i alle dag- og aftenvagter. I nattevagterne er vi to medarbejdere. Ved behov bruger vi vikarer.

Arbejdsopgaver

Arbejdet på afsnittet er alsidigt og inkluderer både psykiatrisk behandling og rehabilitering. De daglige opgaver består blandt andet af:

  • Støttende, rådgivende og vejledende samtaler med patienter
  • Medicinadministration
  • Relationsarbejde og plejeopgaver
  • Sikring af struktur og overblik over patientens daglige behandling og aktiviteter
  • Dokumentation af patientforløb og medicinering
  • Facilitering af aktiviteter f.eks.: rideterapi, vinterbadning, sport, brætspil, film mm.
  • Gruppeforløb i rusmiddelbehandling med fokus på bl.a. trang, tilbagefald, værdier, nye veje og mestring
  • Planlægning og ledsagelse af patienter under udflugter, f.eks. biografture, escape room eller hjemmebesøg mm.
  • Psykoedukation (individuelt eller i gruppe)
  • NADA-akupunktur og sanseintegrerende metoder
  • At være patientens talerør og sikre psykisk og somatisk sundhed
  • Deltage i netværksmøde, og tværfaglig team konference omkring/med patienten
  • Ledsage til praktik, se på botilbud, planlægge udslusning med samarbejdspartnere i kommunerne
  • Mange flere opgaver; har man en personlig hobby, kan det bringes i spil som en aktivitet med patienterne
  • Sikre at sikkerheden er i top. Er der mistanke om misbrug, handler vi og visiterer stuer, miljø mm., så det er sikkert at gå på arbejde.

Patientforløb og pårørende

Der er visitation for vores patienter til de rehabiliterende pladser. Vores behandlingsforløb er frivilligt, og målene omkring patientens behandling er formuleret ud fra netop dét, patienten ønsker at arbejde med. Se yderligere information omkring målgruppen rehabiliterende pladser i behandlingspsykiatrien.

Indlæggelsen varer typisk seks måneder, men kan også være længere. Vores mål er at hjælpe patienterne med at håndtere det, der er svært, og finde nye interesser og muligheder i livet.

Pårørende spiller en vigtig rolle i patienternes forløb. Vi arrangerer pårørendesamtale med overlægen og inddrager de pårørende i behandlingen, hvis patienten ønsker det.

Få indblik i Psykiatriens dagligdag

Du kan følge med på Psykiatriens Instagram profil Psykiatriens Ansigter, hvor vi giver et indblik i, hvad det vil sige at arbejde i Psykiatrien.

Profilen bliver ofte styret af vores medarbejdere, og du kan genbesøge deres takeovers under vores højdepunkter.

Trivsel og tryghed

Arbejdsmiljø

Vores arbejdsmiljø er vigtigt for os, og vi arbejder med dette i forbindelse med:

  • Forbedringstavlemøder omkring arbejdsgange og praksis
  • Personalemøder
  • Arbejdsmiljømøder, hvor vi har fokus på, hvad der rører sig i personalegruppen.

Vi har en arbejdsmiljørepræsentant, som indgår i et tæt samarbejde med ledelsen. Du kan altid dele dine ønsker eller forslag til forbedringer med arbejdsmiljørepræsentanten.

Sikkerhed står højt på vores prioriteringsliste, og vi arbejder proaktivt for at skabe et stærkt arbejdsmiljø:

  • Daglige sikkerhedsbriefinger sikrer en klar opgavedeling med hensyntagen til både plejetyngde og medarbejderes aktuelle behov.
  • Vi tilbyder støtte og refleksion efter udfordrende situationer gennem defusing og debriefing, så alle føler sig hørt og styrket.
  • Vi har kurser i deeskalering og skånsom magtanvendelse og deltager i månedlige opfriskninger samt årlige vedligeholdelseskurser for at fastholde et højt fagligt niveau.
  • Vores fokus på fælles metoder og kommunikation sikrer, at vi kan håndtere og nedtrappe konflikter professionelt og effektivt.
  • Vi lægger vægt på tidligt at spotte og løse udfordringer, så konflikter ikke vokser sig unødigt store.

Dine kolleger

Vi er en dynamisk og engageret personalegruppe med både nyuddannede og erfarne medarbejdere i alderen 30-60 år. Vi har et stærkt sammenhold og arbejder tæt sammen i tværfaglige teams, hvor vi prioriterer at hjælpe hinanden og dermed højne kvaliteten i vores arbejde. Vi vægter daglig refleksion højt, da det bidrager til vores kompetencer og arbejdsmiljø.

Introduktionsforløb

Nye medarbejdere starter med en måneds introduktion uden for normeringen for at lære afsnittets hverdag og struktur at kende. Introduktionen består bl.a. af:

  • En mentor, der støtter dig både fagligt og personligt i mindst seks måneder.
  • Obligatoriske kurser, som tilpasses din faggruppe og dit erfaringsniveau.
  • Et selvevalueringsskema bruges til at kortlægge dine kompetencer og sikre, at du opnår nødvendige færdigheder.
  • Dialogmøder med oversygeplejersken efter 1, 3 og 6 måneders ansættelse for at følge op på din trivsel og udvikling.

Work-life-balance

Stillinger er typisk på 37 timer om ugen. Du vil primært indgå i to vagtlag, hvor du kan vælge mellem:

  • rul med dagvagter (kl. 7.00-15.00) og aftenvagter (kl. 15.00-23.00)
  • rul med dagvagter (kl. 7.00-15.00) og nattevagter (kl. 23.00-7.00)
  • rul med aftenvagter (kl. 15.00-23.00) og nattevagter (kl. 23.00-07.00)
  • mulighed for 12-timers vagter i weekenden (kl. 7.00-19.00 og kl. 19.00-7.00).

Weekendarbejde sker hver anden weekend eller hver tredje weekend ved 12 timers vagter. Vi forsøger så vidt muligt at efterkomme medarbejdernes behov i planlægningen af arbejdstiderne.

Der er fokus på at skabe balance i arbejdsbyrden/plejetyngden, og vi bruger de daglige reflektionsmøder til at omfordele opgaver, hvis der er særligt travle dage.

Muligheder for faglig udvikling

Du får løbende sparring og supervision i din dagligdag, som sikrer, at du og dine kolleger kan lære af hinanden og forbedre jeres praksis. De faglige aktiviteter inkluderer:

  • Daglige refleksioner og tværfaglige sparringer
  • Supervision
  • Sygeplejefaglig og ergoterapeutisk vejledning.

To årlige temadage giver dig desuden tid til at fordybe dig i det rehabiliterende arbejde og dele erfaringer. Derudover har du også din årlige medarbejderudviklingssamtale (MUS), hvor du kan tale om din faglige udviklingsønsker.

Kurser og videreuddannelse

Vi tilbyder relevante kurser og muligheder for videreuddannelse, som kan styrke dine faglige kompetencer og karriereveje. Nogle af de kurser, vi udbyder, er:

  • Psykopatologi
  • NADA-akupunktur
  • Kurser ift. stemmehøring
  • Kognitiv misbrugsbehandling
  • Efter- og videreuddannelser.

Karriere

Du kan specialisere dig inden for mange forskellige områder eller udvikle dig indenfor dit interesseområde, f.eks.:

Find kurser og uddannelser

Psykiatriakademiet.rm.dk er vores digitale kursuskatalog og uddannelsesunivers. Her kan du også finde inspirationshistorier, hvor du kan møde medarbejdere og høre om deres karriereveje i Psykiatrien.

På Psykiatriakademiet kan du dykke ned i introduktionssporene for de forskellige faggrupper.

Er du sygeplejestuderende?

Som sygeplejestuderende kan du med fordel deltage i Psykiatrifaglig Sommersymposium og få viden om specialerne i Psykiatrien. Det er også en mulighed for at starte dit netværk i Psykiatrien. Og hvem ved, måske giver det dig interesse i et studiejob hos os?

Ledige jobs

Du kan se alle ledige jobs i Psykiatrien her: