Om afsnittet
På Sengeafsnit for Psykotiske Lidelser P0 behandler vi primært:
- patienter med psykoselidelser
- patienter der er indlagt under behandlingsdomme.
Derudover har afdelingen et subspeciale i behandling af selvskade.
Ledelse og personalegruppe
Sengeafsnittet ledes af:
- Oversygeplejerske Charlotte Overgård Rudbeck
- Ledende overlæge Jesper Lauridsen.
Vi har en god blanding af erfarne medarbejdere og nyansatte. Vi sigter efter en høj faglighed med plads til at bidrage med lige præcis dét, man er særligt dygtig til eller har interesse for. Personalesammensætningen er tværfaglig og omfatter bl.a.:
- Socialrådgivere
- Lægesekretærer
- Læger
- Sygeplejersker
- Social- og sundhedsassistenter
- Pædagoger
- Serviceassistenter
- Peer-medarbejdere.
Normering
Normeringen er 4-4-2 (fire personer på dagvagt, fire på aftenvagt og to på nattevagt), og vi bruger primært interne vikarer, som kender afdelingen, når der er behov.
Arbejdsopgaver
Det daglige arbejde på P0 er meget alsidigt. Vi forsøger at opretholde en form for rutine for at skabe forudsigelighed for patienter og personale. Arbejdet består bl.a. af:
- Daglig kontakt og pleje af patienter
- Deltagelse i stuegangssamtaler
- Medvirken i patientrelaterede møder
- Journalføring og dokumentation af observationer med psykopatologisk betydning.
Det administrative arbejde fylder ikke meget for plejepersonalet, medmindre man har en særlig funktion.
Patientforløb og pårørende
Vi udarbejder hurtigt en individuel behandlingsplan for patienterne, der tager udgangspunkt i deres ønsker og behov. For at sikre kontinuitet er personalegruppen opdelt i teams, som følger patienten gennem hele indlæggelsen.
En frivillig fra Håb i Psykiatrien besøger afdelingen ugentligt og skaber glæde bl.a. ved at arrangere musikalsk underholdning for patienterne. Initiativerne giver patienterne en aktiv rolle i deres ophold og styrker fællesskabet i afdelingen.
Vi inddrager de pårørende, når patienterne giver samtykke hertil. Vi bruger gerne de pårørendes viden om patienterne til at opnå større og bedre kendskab til patienterne, deres habituelle tilstand og sygdomshistorik.
Fysiske rammer
Afsnittet har 14 patientstuer med eget bad samt to overbelægningstuer. Vi har også:
- En spisestue, hvor patienter og personale spiser sammen
- Et fælleskontor til personalet, som også bruges af lægesekretærer, studerende, elever, læger, socialrådgivere og plejepersonale
- Et stort konferencelokale
- Adgang til egen gårdhave
- Mulighed for personlige skabe i personalerummet.


Få indblik i Psykiatriens dagligdag
Du kan følge med på Psykiatriens Instagram profil Psykiatriens Ansigter, hvor vi giver et indblik i, hvad det vil sige at arbejde i Psykiatrien.
Profilen bliver ofte styret af vores medarbejdere, og du kan genbesøge deres takeovers under vores højdepunkter.
Trivsel og tryghed
Arbejdsmiljø
På Sengeafsnit P0 arbejder vi aktivt for at skabe et trygt arbejdsmiljø, og vi har derfor flere faste tiltag for at sikre et godt arbejdsmiljø:
- Årlige sikkerhedsrunder i samtlige afsnit
- Daglige refleksionstider, hvor vi sikrer, at alle har styr på deres opgaver og kan få hjælp, hvis det er nødvendigt
- Daglige sikkerhedsbriefinger
- Stop-op-møder syv gange om dagen, hvor vi har fokus på opgavernes prioritering, sikkerheden i afdelingen og drøfter præventive forholdsregler.
Vores arbejdsmiljørepræsentant arbejder tæt sammen med afdelingsledelsen for at opretholde et godt arbejdsmiljø, og vi afholder månedlige supervisioner til personalegruppen. Der findes også fælles tillidsrepræsentanter for alle faggrupper i afdelingen.
Dine kolleger
Vi har et miljø med psykologisk tryghed i centrum, hvor det er helt naturligt at spørge om hjælp og lære af fejl. Vi har fokus på et fladt hierarki, hvor alle medarbejdere er lige vigtige for løsningen af vores fælles kerneopgave: plejen af vores patienter.
Alle bliver inviteret ind i afdelingens gavekasse og Facebookgruppe.
Personalet støtter og udvikler hinanden gennem:
- Daglig sparring i både dag- og aftenvagter
- Regelmæssig supervision
- Ugentlig onsdagsundervisning med forskellige faglige temaer.
Introduktionsforløb
Når du starter, er vi forberedt på at modtage dig. Der er et fast introprogram, og du får en mentor.
De første fire uger er udenfor normeringen:
- De første 2 uger: Følgevagter med mentor.
- De næste 2 uger: Planlagte vagter med vejledning, hvor man gradvist begynder at påtage sig arbejdsopgaver.
Efter ca. 2-3 måneder:
- Deltagelse i et kursus (akutkørekort), hvor ledelsen drøfter kerneopgaven, visioner og patientbehandlingen med de nye medarbejdere.
Opfølgningssamtaler:
- Ledelsen og mentor afholder opfølgningssamtaler efter 1, 2, 3 og 6 måneder for at sikre både faglig og social tilknytning til afdelingen.
Work-life-balance
Som udgangspunkt arbejder vi i to vagtlag efter eget ønske, men du kan også arbejde i tre vagtlag, hvis du ønsker dette. Medarbejderne kan vælge mellem:
- 8-timers vagter hver 2. weekend
- 12-timers vagter hver 3. weekend.
Vi bruger MinPlan (regionens app til overblik over vagter og arbejdstid), så du løbende kan ønske frit. Vi har også en kultur i at hjælpe hinanden og bytte vagter ved behov. Der er også mulighed for individuelle timeantal, så længe det passer med driften.
Arbejdet kræver fysisk tilstedeværelse i afdelingen. Hvis det er muligt, så prøver vi at tage hensyn til medarbejdernes forskellige livsfaser og individuelle ønsker i tilrettelæggelsen af arbejdet. Vi har ekstern vagtplanlægger.
Medarbejderne har desuden følgende personalegoder:
- Gratis parkering på matriklen
- Bruttolønsordninger
- Personaleforening.
Løn og ansættelse
Vi tilbyder løn i henhold til overenskomst.
Muligheder for faglig udvikling
Sengeafsnit P0 har et særligt fokus på at kompetenceudvikle medarbejderne i at observere patienterne og dokumentere symptomer med psykopatologisk betydning, da dette har stor betydning for patienternes diagnose og dermed behandling.
Der er flere kurser som er obligatoriske for nye medarbejdere, og derudover har vi et stort online kursuskatalog hvori man kan orientere sig. Der er mulighed for kurser/uddannelse for at sikre høj faglighed og opkvalificering.
Derudover tilbyder vi:
- Daglige refleksioner efter patientmøder
- Videokonferencer med samarbejdspartnere
- Ugentlig patientkonference
- Ugentlig onsdagsundervisning med fagligt tema og daglige refleksioner på tværfagligt niveau.
- Temadage med både fagligt og socialt indhold
- Årlig MUS (medarbejderudviklingssamtale)
- Supervision
- Månedlig lokal deeskaleringstræning
- Vedligeholdelsestræning i deeskalering, brand, hjerte-lunge-redning mm.


Find kurser og uddannelser
Psykiatriakademiet.rm.dk er vores digitale kursuskatalog og uddannelsesunivers. Her kan du også finde inspirationshistorier, hvor du kan møde medarbejdere og høre om deres karriereveje i Psykiatrien.
På Psykiatriakademiet kan du dykke ned i introduktionssporene for de forskellige faggrupper.
Er du sygeplejestuderende?
Som sygeplejestuderende kan du med fordel deltage i Psykiatrifaglig Sommersymposium og få viden om specialerne i Psykiatrien. Det er også en mulighed for at starte dit netværk i Psykiatrien. Og hvem ved, måske giver det dig interesse i et studiejob hos os?
Ledige jobs
Du kan se alle ledige jobs i Psykiatrien her: