Hoved-MEDudvalg for Psykiatrien
Organisation
MED-organisationen:
- Forretningsorden
- Medlemsoversigt
- Kommisorium for underudvalget om arbejdsmiljø
- Mødeplan 2024 HMU Psykiatrien
Du kan kontakte HMU’s formandskab, hvis du har spørgsmål eller bemærkninger til HMU.
Formand for HMU
Hospitalsdirektør
Tina Ebler
Mail: tinebl@rm.dk
Telefon: 2785 4484
Næstformænd for HMU
FTR
Henrik Ørskov Larsen
Mail: henrilse@rm.dk
Telefon: 2094 2571
TR
Peder Appel Würtz
Mail: peder.wuertz@psykiatrien.rm.dk
Telefon: 2177 8789
Kontaktperson for spørgsmål vedr. HMU
Kim Centio
Psykiatristaben
Chefkonsulent
Mail: kim.centio@ps.rm.dk
Telefon: 2933 5766
Dagsordener og referater
til
mødet i
den 2. december 2024 kl. 10:00
i J116-111/J116-112, Indgang J, AUH, Palle Juul-Jensens Boulevard 175, 8200 Aarhus N
1. Godkendelse af dagsorden og referater (10.00-10.05)
Det indstilles, at HMU
- godkender dagsorden for mødet
- godkender vedlagte referat
Sagsfremstilling
Dagsordenen vil blive justeret såfremt der inden mødet udmeldes en aftale om en ny sundhedsstrukturreform. Det vil konkret betyde at der vil være mindre tid til nogle af de andre punkter.
Opfølgning fra møde den 31. oktober angående "lægesorteringsknap" i journal - se svar fra Sundheds-IT og Digitalisering i bilag.
Beslutning
Næstformandskabet bød velkommen til mødet og orienterede om mødets struktur og form.
HMU besluttede
- at godkende dagsordenen
- at godkende referatet
Bilag
2. Aktuelle orienteringer om Randers sagen og aftale om ny Sundhedsreform (10.05-10.25)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
Regeringen har indgået en bred politisk aftale om en sundhedsreform, der bl.a. har til formål at sikre et sundhedsvæsen tættere på borgerne samt sikre større samspil og integration mellem somatik og psykiatri. Aftalen findes her:
Beslutning
Randerssagen
HL orienterede om seneste status vedrørende aktuel sag ved Regionspsykiatrien Randers. Der opleves fortsat en presseinteresse for sagen.
Arbejdet med at genoprette afdelingen er i gang, og der begynder at være en oplevelse af en begyndende optimisme omkring fremtiden sammenlignet med tidligere. Der er dog fortsat behov for en skærpet indsats, så der kan skabes tryghed for personalet og patienterne.
Der er fokus på udfordringer med sikring af den interne kommunikation. Styrelsen for Patientsikkerhed har desuden påpeget behovet for forbedringer i brugen af retningslinjer, dokumentation og opbygningen af en kvalitetsorganisation. Der arbejdes desuden med konstitueringen af en ny cheflæge.
Psykiatristaben yder støtte ind i sagen og har flere medarbejdere, som den sidste tid har arbejdet fuld tid med det. Der er desuden modtaget rigtig mange aktindsigtsanmodninger.
Der blev rejst bekymring over fortsatte problemer med EPJ-systemet, hvor uretmæssige opslag i forkerte journaler stadig forekommer. Fejlene opstår, når medarbejdere foretager opslag og utilsigtet navigeres til forkerte journaler
på en anden medarbejders login-identitet. Der er noget der tyder på at det er en fejl, som ses i hele regionen. Det er vigtigt at melde EPJ-fejl til EPJ-koordinatorerne, som så kan melde dette videre
Psykiatristabens Sundheds-IT og Digitalisering undersøger det nærmere.
Sundhedsreformen
HL orienterede om den politiske aftale om Sundhedsreformen, som lægger op til organisatorisk integration og fælles ledelse mellem psykiatri og somatik. Målet er at skabe ligestilling for patienterne og styrke samarbejdet på tværs af fagområder.
Der er dog endnu uklarhed om, hvordan processen vil blive dimensioneret. Dog kan det eventuelt ske allerede i løbet af 2025.
Det blev fremhævet som vigtigt at sikre, at de eksisterende faglige styrker og det kapacitetsmæssige samarbejde mellem afdelingerne bevares.
Der var også opmærksomhed på behovet for sammenhæng med 10-årsplanen. Det blev understreget, at arbejdet med reformen ikke må kompromittere de gode resultater, der allerede er opnået.
Der skal findes særlige løsninger for BUA og retspsykiatrien, som begge har funktioner, der går på tværs af organisatoriske grænser. Det blev nævnt som afgørende, at disse områder ikke fragmenteres i processen.
HMU besluttede
- at tage orienteringen til efterretning
- at problemer med EPJ-opslag undersøges nærmere
- at HMU orienteres, når der er mere klarhed om den videre proces vedr. sundhedsreformen, og at der forventeligt afholdes et ekstraordinært HMU-møde
3. Orientering om FACT arbejdet (10.25-10.40)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
Der er stor politisk opmærksomhed på, at mange mennesker med psykiske lidelser oplever deres forløb som usammenhængende.
Flexible Assertive Community Treatment (FACT) er en samarbejdsmodel, der styrker sammenhæng og integration for de mest udsatte og psykisk syge borgere. FACT er en personcentreret, udgående og recoveryorienteret model, udviklet i Holland, designet til at koordinere og forbedre indsatser til mennesker med svær psykisk sygdom. Modellen:
- Organiserer fagprofessionelle på tværs af sektorer.
- Understøtter fleksibilitet med mulighed for at skalere indsatsen op og ned efter behov.
- Fokuserer på borgerens mål.
- Gør de 25-30 mest udsatte patienter til et fælles ansvar for teamet.
- Fleksibiliteten i modellen gør en positiv forskel for borgerne, der ofte har brug for en intensiveret indsats på grund af sygdommens sværhedsgrad og sociale problemstillinger.
Psykiatrien i Region Midtjylland har etableret FACT teams i Afdeling for Psykoser og Regionspsykiatrien Midt.
I Afdeling for Psykoser er der tre FACT teams, bemandet med fagprofessionelle, som samarbejder tæt med et specifikt sengeafsnit og udvalgte bosteder for at skabe sammenhæng og forebygge uhensigtsmæssige forløb og indlæggelser.
Regionspsykiatrien Midt afprøver et tværsektorielt FACT set-up i Midtklyngen, hvor teamet består af fagprofessionelle fra både regionspsykiatrien og kommunens socialpsykiatri, rusmiddelcenter samt omsorg og myndighed. Dette setup sikrer, at målgruppen får nødvendige indsatser fra begge sektorer. Midtklyngens indsats er koblet til et forskningsprojekt ved Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet.
Psykiatrien i Region Midtjylland arbejder aktuelt på en fælles strategi for udbredelse af tværsektorielle FACT teams.
Beslutning
HL orienterede om arbejdet med FACT teams, som har fokus på at skabe tættere og mere tværsektorielle borgerforløb for mennesker med svære psykiske lidelser. Der er stor kommunal interesse, særligt i Midtklyngen, hvor Viborg og Silkeborg kommune deltager aktivt.
Arbejdet med FACT teams ses som et paradigmeskifte, hvor der arbejdes hen imod større samarbejde mellem region og kommuner. Det blev dog understreget, at der er behov for at afklare eventuelle udfordringer, herunder:
- Hvem der har det formelle ansvar for borgeren. Der blev efterlyst lovgivning, der tydeliggør ansvarsfordelingen.
- Ansættelsesforhold og ledelsesret, herunder hvor medarbejderne er ansat og hvordan de ledes.
- Dokumentation og datasamarbejde mellem sektorer, som kan være en barriere for implementering.
Det blev fremhævet, at succes ikke alene handler om organisatoriske løsninger, men også kræver et skifte i mindset blandt aktørerne, hvor alle parter forpligter sig til samarbejdet og til at styrke borgerforløbene.
HMU besluttede
- at tage orienteringen til efterretning.
4. Orientering om ny retningslinje for registrering af arbejdstid (10.40-10.50)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
I 2019 afsagde EU-domstolen en dom, der pålægger EU-medlemslandene at kræve, at arbejdsgiverne etablerer systemer, der kan registrere de ansattes faktiske arbejdstid. Formålet med denne lovgivning er at sikre overholdelsen af reglerne om daglig hviletid, et ugentligt fridøgn og maksimal ugentlig arbejdstid. Denne forpligtelse er nu implementeret i Danmark gennem arbejdstidsloven, der træder i kraft den 1. juli 2024.
- Registreringen skal ske i et system, der er objektivt, pålideligt og tilgængeligt.
- Den daglige arbejdstid skal fremgå af systemet.
- Oplysningerne skal kunne tilgås af medarbejderne.
- Oplysningerne skal gemmes i 5 år efter den periode, der udgør grundlaget for beregningen af medarbejderens gennemsnitlige ugentlige arbejdstid.
Implementering i Region Midtjylland:
I Region Midtjylland er der udarbejdet en retningslinje for registrering af arbejdstid, som har været behandlet og drøftet i RMU d. 19. juni 2024.
Retningslinjen beskriver, hvordan loven efterleves på regionens arbejdspladser.
Der kan læses mere om det her. Her findes også selve retningslinjen: Registrering af arbejdstid - Medarbejder.rm.dk
Beslutning
Bjørn Hillerup Kristensen fra HR deltog under punktet og orienterede om registrering af arbejdstid via slides. Der henvises til disse.
HMU besluttede
- at tage orienteringen til efterretning
5. Mødedatoer og emner til kommende møder 2025 (10.50-11.00)
Det indstilles, at HMU
- godkender foreløbige mødedatoer for de ordinære HMU møder 2025
- kommer med forslag til temaer og emner til kommende møder 2025
Sagsfremstilling
Foreløbige mødedatoer for 2025 fremgår nedenfor. Det bemærkes, at datoerne kan blive ændret, da HL kan blive booket til andre møder på koncerniveau, som ikke kan ændres.
Mandag d. 3. marts 2025
Onsdag d. 23. april 2025
Torsdag d. 12. juni 2025
Onsdag d. 20. august 2025
Torsdag d. 2. oktober 2025
Torsdag d. 18. december 2025 (inkl. årlig arbejdsmiljødrøftelse)
HMU bedes desuden i plenum komme med forslag til kommende temadrøftelser og øvrige emner, som HMU kan drøfte i 2025.
Beslutning
Der vil forventeligt komme et ekstraordinært møde før marts 2025.
HMU besluttede
- at godkende mødedatoer, dog skal mødet i juni undersøges om det kan flyttes pga. folkemødet. Mødet efter påske undersøges desuden
- at følgende temaer vil være relevante; Hvordan arbejder vi i HMU – og i det lukkede rum med inddragelse af MED i god tid samt lønpolitik kontra drift – hvordan hænger det sammen
- at formandskabet ændrer mødedatoer såfremt at de kan flyttes samt arbejder videre med temaer under planlægning af dagsordner til fremtidige møder
6. Økonomistatus (11.00-11.05)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
Hermed status for økonomien:
Psykiatrien forventer et mindreforbrug på 30 mio. kr. i 2024 heraf et mindreforbrug på 3 mio. kr. på forskningsprojekter. Mindreforbruget skyldes tilførsel af 91 mio. kr. i 2024 fra udmøntningsaftale mellem regeringen, Danske Regioner og KL om udmøntning, implementering og opfølgning på Aftale om en 10-årsplan for psykiatrien og mental sundhed (2022) og Aftale om en bedre psykiatri (2023).
Midlerne er øremærket konkrete initiativer, og på grund af den sene udmelding, kan alle midlerne ikke nå at blive anvendt til formålet i 2024. Generelt udarbejdes der nationale faglige beskrivelser ift. konkretiseringen af indsatserne. De faglige beskrivelser danner den primære ramme for tilbuddene. For flere af initiativerne er de faglige beskrivelser først udkommet i 3. kvartal 2024.
Psykiatrien har for en andel af midlerne igangsat kapacitetsudvidelse i Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling, hvilket Psykiatri- og socialudvalget godkendte i april 2024 med henblik på at nedbringe ventetiderne til udredning og behandling i børne- og ungdomspsykiatrien i år.
Der foregår fortsat arbejde med specifikke tiltag til at reducere udgifterne, der har til formål at skabe balance i afdelingerne fra 2026 og frem.
Der forventes et merforbrug i flere kliniske afdelinger i 2024 som følge af primært stor overbelægning i sengeafsnittene. Overbelægningen lægger et betydeligt pres på personalet og patienterne, hvilket øger behovet for vikarer. Samtidig bidrager et højt sygefravær til yderligere brug af vikarer, hvilket samlet set medfører øgede udgifter.
Beslutning
Hospitalsledelsen orienterede om et forventet mindreforbrug på 30 mio. kr., som dog står i kontrast til et fortsat strukturelt merforbrug i flere afdelinger. Målet er at gå i strukturel balance med udgangen af 2025. Dette merforbrug skyldes primært udgifter til vikarer og brug af sikkerhedsvagter.
For at adressere dette problem er der igangsat initiativer, som har til formål at reducere anvendelsen af sikkerhedsvagter og vikarer ved at styrke rekruttering og fastholdelse af fast personale.
HMU besluttede
- at tage orienteringen til efterretning
7. Aktuelle byggerier (11.05-11.10)
Det indstilles, at HMU
- tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
Der gives en kort mundtlig status på aktuelle byggerier i Psykiatrien
Beslutning
Skejby: Kører efter planen
Viborg: Udbud pt. Går noget tid inden selve byggeriet går i gang. Kører dog ellers efter planen
8. Drøftelse af sikkerhed (11.10-11.55)
Det indstilles, at HMU
- orienteres om Task Forcen's anbefalinger til en sikker og tryg Psykiatri
- drøfter de konkrete anbefalinger
- viderefører de strategiske overvejelser i eftermiddagens arbejdsmiljødrøftelse jf. sagsfremstillingen
Sagsfremstilling
”Task Force for en sikker og tryg Psykiatri” blev kort før sommerferien oprettet på baggrund af hændelsen i Retspsykiatrisk Afdeling i påsken samt andre voldsomme hændelser i Region Hovedstaden. Task Forcens opgave var at afdække, hvordan der arbejdes med sikkerhed i dag i Psykiatrien i Region Midtjylland samt at udarbejde konkrete anbefalinger til en sikker og tryg Psykiatri.
Arbejdet tog udgangspunkt i sikkerhedsmodellen for behandlingspsykiatrien og har trukket på erfaringer og anbefalinger fra arbejdet med sikkerhed i hhv. Region Hovedstaden og retspsykiatrien i Region Midtjylland.
Foruden møder i Task Force har Hospitalsledelsen prioriteret at indhente erfaringer fra medarbejderne gennem en bred inddragende proces i form af et spørgeskema udsendt til alle medarbejdere samt afholdelse af 2 workshops med deltagelse af ca. 110 medarbejdere. Input fra medarbejderne er blevet behandlet i Task Force og har udmøntet sig i en række konkrete anbefalinger.
HMU bedes forholde sig til følgende:
- Vurderes anbefalingerne dækkende ift. imødegå de sikkerhedsudfordringer, som medarbejderne oplever?
- Er der områder/emner af betydelig relevans for en sikker og tryg Psykiatri, som ikke er berørt af anbefalingerne?
- Hvilke anbefalinger vurderes som vigtigst at implementere både på kort og lang sigt?
- Er der forhold, som man skal være opmærksom på ifm. implementering af de enkelte anbefalinger?
HMU bedes drøfte ovenstående ud fra følgende proces:
10 min. - Introduktion til drøftelsen ved Tina Ebler
25 min. - Gruppedrøftelser (grupper dannes på mødet)
10 min. - Opsamling i plenum
HMU har afsat tiden fra kl. 12.30 til den årlige arbejdsmiljødrøftelse. Der vil om eftermiddagen således desuden være mulighed for at drøfte, hvorledes HMU bedst strategisk kan understøtte psykiatriens arbejde med ”Anbefalinger til en sikker og tryg Psykiatri” herunder ift. de lokale LMU-input
Beslutning
Hospitalsledelsen introducerede punktet med bistand fra medlemmer af Task Forcen. Task Forcen har gennem en bred inddragelse arbejdet med anbefalinger til en sikker og tryg Psykiatri. Processen, som blandt andet har inkluderet workshops og dialog med bruger- og pårørendepaneler, blev beskrevet som tankevækkende og lærerig. Der blev fremhævet engagementet fra alle parter.
Det blev understreget, at anbefalingerne ikke er statiske, men skal ses som dynamiske værktøjer, der løbende kan justeres og udbygges. Enkelte tiltag kræver politisk behandling og økonomisk prioritering, mens andre kan iværksættes lokalt.
Gruppeopsamling
Drøftelserne førte til en række overvejelser og input:
- Udfordringer med samarbejde om patienter, særligt med andre aktører som politi og sociale myndigheder.
- Almenpsykiatrien oplever større udfordringer med sikkerhed end retspsykiatrien.
- Fokus på forebyggelse og styrkelse af samarbejde med politiet, både i kritiske situationer og forebyggende.
- Behov for at sikre, at retningslinjer implementeres og anvendes korrekt lokalt.
- Dokumentation skal harmoniseres, så den giver et mere retvisende billede af hændelser.
- Deeskalering er afgørende og skal prioriteres som en central del af sikkerhedsarbejdet.
- Samspillet mellem eksisterende sikkerhedsmodeller og Task Forcens anbefalinger skal styrkes og ikke ses som en erstatning, hvilket heller ikke er hensigten
- Fysiske rammer, såsom sikrede samtalerum, bør prioriteres, også i ambulante enheder.
- Fælles sikkerhedsorganisationer på tværs af psykiatrien kan være en fordel.
- Integration mellem psykiatri og somatik skal have fokus på sikkerhedsmæssige forhold.
- Lokale drøftelser og tilpasninger er essentielle.
- Der blev bemærket, at øget normering ikke direkte har været en del af Task Forcens anbefalinger, men alligevel har betydning for robustheden og sikkerheden i psykiatrien.
HMU besluttede
- at drøfte anbefalingerne
9. Skriftlig orientering om rygepolitik (11.55-11.55)
Det indstilles, at HMU
- tager den skriftlige orientering til efterretning
Sagsfremstilling
I forbindelse med, at der er nedsat en arbejdsgruppe vedrørende rygning i arbejdstiden på hele AUH, er der blevet igangsat initiativer med henblik på at forebygge og oplyse om, at personalet ikke må ryge i arbejdstiden. Alle Region Midtjyllands arbejdspladser er røgfri. Psykiatriens gældende rygepolitik er godkendt af daværende psykiatri- og socialledelsen på et møde den 29. januar 2013 samt ved revideringen den 21. juni 2017. Af Psykiatriens rygepolitik (vedhæftet) gælder følgende for Psykiatriens ansatte:
- Der må ikke ryges i arbejdstiden. Der må således hverken ryges i regionens bygninger, udendørsarealer eller køretøjer.
- Ledelsen på den enkelte arbejdsplads har ansvaret for, at alle gældende regler overholdes.
- En medarbejders overtrædelse af rygeforbuddet på en arbejdsplads behandles efter de regler, der gælder for den pågældendes ansættelsesforhold i øvrigt.
- Gentagne overtrædelser kan indebære, at medarbejderen afskediges fra sin stilling.
Beslutning
Punktet er sat på som en skriftlig orientering på grund af tidspres i dagsordenen.
Den gældende rygepolitik blev senest revideret i 2017 og indebærer blandt andet, at:
- Rygning ikke er tilladt i arbejdstiden, hverken på regionens arealer eller i køretøjer.
- Ledelsen på hver arbejdsplads har ansvar for, at reglerne overholdes.
- Overtrædelse af rygeforbuddet behandles efter gældende ansættelsesregler, og gentagne overtrædelser kan føre til afskedigelse.
HMU bemærkede kort at det henstilles, at ledelse og medarbejdere sikrer at politikken overholdes. Der blev også bemærket, at rygning i visse situationer kan have en deeskalerende effekt for enkelte patienter, hvilket kræver opmærksomhed i praksis.
HMU besluttede
- at tage orienteringen til efterretning
10. Eventuelt (11.55-12.00)
Det indstilles, at HMU
- drøfter eventuelt
Beslutning
HL orienterede kort om en episode ved Afdeling for Psykoser, hvor et våben blev taget med ind. Episoden blev håndteret fint af afdelingens personale.
HMU besluttede
- at tage orienteringen til efterretning
12. Arbejdsmiljødrøftelsen 2024 (12.30-15.30)
Det indstilles, at HMU
Se venligst vedhæftede program.
Sagsfremstilling
Baggrund:
I henhold til Region Midtjyllands MED-aftale skal der hvert år i HMU afholdes en arbejdsmiljødrøftelse. Det følger af MED-aftalen, at HMU skal arbejde strategisk med enhedens arbejdsmiljøindsatser. Det vil sige, at HMU skal følge op på målsætninger og fokusområder indenfor arbejdsmiljøtiltag, fastsætte nye for den kommende periode samt forholde sig til, hvorledes HMU bedst kan understøtte LMU'ernes indsatser.
En årlig arbejdsmiljødrøftelse skal afholdes på alle niveauer i MED-systemet. RMU’s arbejdsmiljømål lægger således som en ramme for vores egne drøftelser.
RMU's arbejdsmiljømål er:
”Et sikkert og sundt arbejdsmiljø med særligt fokus på det psykiske arbejdsmiljø og forebyggelse af risikoadfærd – med vægt på: Psykologisk sikkerhed/tryghed, sikkerhedskultur, fremme af mening samt fællesskab og samarbejde”.
Som det fremgår udstikker RMU traditionelt ret brede rammer for HMU’ernes arbejdsmiljøindsatser, og således også i år.
På baggrund af HMU-drøftelsen arbejder LMU'erne efterfølgende videre med deres lokale arbejdsmiljødrøftelser i henhold til egne lokale data, men inden for en ramme af Psykiatriens indsatser. Disse vil blive udmeldt ila. januar 2025.
Tematiske drøftelser
I den sidste del af HMU's arbejdsmiljødrøftelse gennemføres "Tematiske drøftelser". Her kan bilaget "Walk and Talk" (2 sider) med fordel nærstuderes.
Der er yderligere vedhæftet program samt datapakke.
Psykiatriens lokale arbejdsmiljøkoordinatorer er medinviterede til arbejdsmiljødrøftelsen.
Beslutning
HL bød velkommen til drøftelsen og de inviterede arbejdsmiljøkoordinatorer. Efter en fælles præsentationsrunde blev dagens program gennemgået via slides. I den forbindelse var der en kort øvelse i grupper af to, hvor fokus var på, hvad der har påvirket arbejdsmiljøet positivt. Følgende blev fremhævet:
- Gode og kompetente kollegaer samt en positiv stemning ved fremmøde
- Fokus på "tre meter-reglen" som bidrager til en respektfuld og inkluderende kultur
- Bedre fysiske rammer, herunder eksempelvis adgang til eget kontor
- Samarbejde på tværs, hvor man hjælper hinanden og støtter i opgaveløsningen
- TR og arbejdsmiljørepræsentanter har styrket samarbejdet og trådt aktivt ind i arbejdsmiljøarbejdet
- Gode kollegiale relationer på tværs af hierarkier, også blandt ledelsen
- At arbejde blandt ildsjæle, som skaber engagement og fælles motivation
Arbejdsmiljødata blev præsenteret via slides.
Det blev drøftet, om registreringen af VTC’er fungerer optimalt, særligt for hændelser med lavere alvorlighed (score 1-3). Mens registrering af alvorlige hændelser (score 4-5) er mere udbredt, kan der være behov for større fokus på mindre alvorlige episoder, da disse også er vigtige for arbejdsmiljøet.
Sengeafsnit er generelt mere tilbøjelige til at registrere VTC end ambulante enheder.
Der er dog sket forbedringer, men der er stadig arbejde at gøre for at sikre en systematisk registrering på tværs af alle enheder.
Det blev understreget, at nemme og sikre registreringsprocedurer og systemer er afgørende for, at hændelser rapporteres, og at processen ikke må opleves som for omstændelig.
Fokus på forebyggelse af arbejdsulykker blev desuden fremhævet som et vedvarende indsatsområde.
Tilbageblik på Arbejdsmiljødrøftelsen 2023
Hver afdeling præsenterede, hvordan de har arbejdet med arbejdsmiljøindsatser de sidste to år:
ADA:
Fokus på deeskalering, ergonomi og korrekt udfyldelse af VTC’er. Der er igangsat en prøvehandling vedrørende fastholdelse af seniorer. Der blev også arbejdet med at styrke kendskabet til sikkerhedsprocedurer.
BUA:
Livsfasegruppen har arbejdet med at omsætte regionens politikker til BUA’s virkelighed. Et idekatalog med forslag er sendt til ledelseskredsen og er nu i proces. Fokus har været på at identificere behov for alle aldersgrupper afhængigt af livsfase.
AFP:
Arbejdet har haft fokus på at sænke sygefraværet gennem sygefraværssamtaler. Målet har været at skabe et godt arbejdsmiljø frem for kontrol, dog uden det fulde ønskede resultat. Forventninger om øget fravær ved organisatoriske kapacitetstilpasninger er dog ikke realiseret. Der er fokus på håndtering af udadreagerende adfærd og forbedring af VTC-registrering.
Gødstrup:
Tre indsatser er prioriteret: Sikring af et motiverende arbejdsmiljø via MUS-samtaler og fælles kompetencedage, intensivering af indsatsen på deeskalering (bl.a. hele kursusdage) og opbygning af inkluderende strukturer. Fokus på at understøtte nyansatte, herunder ved brug af introstillinger og team-besøg.
Horsens:
Onboarding har været i fokus og viser positive resultater, især i forbindelse med åbning af et nyt sengeafsnit.
Midt:
Arbejdet med sundhedsfremme i bl.a. LMU, via fælles temadage og opfølgning i lokale arbejdsmiljøgrupper. Temadage om tillid og retfærdighed har også været en prioritet.
Psykiatristaben:
Fokus på onboarding og livsfasepolitikker. Initiativer for psykologisk tryghed har fremmet samarbejdet gennem kendskab til kollegaer. Opmærksomhed på stillesiddende arbejde og etablering af netværk for nyuddannede, studentermedhjælpere og praktikanter.
Randers:
Fokus har været på psykologisk tryghed, men arbejdet er udfordret. LMU har haft en temadag med gode drøftelser og fremadrettede planer.
Retspsykiatrien:
Fokus på onboarding og en gennemgang af procedurer og arbejdsgange for at sikre, at praksis stemmer overens med retningslinjerne. Der er også arbejdet med sikkerhed og håndtering ved visitering.
Walk and Talk og tematiske drøftelser
Deltagerne gennemførte en Walk and Talk-øvelse, hvor de arbejdede med temaer for arbejdsmiljøindsatsen de næste to år. Input blev samlet som post-its, grupperet under stationer, og drøftet i mindre grupper. Forslagene vil efterfølgende blive behandlet i underudvalget og HL, hvorefter de sendes til LMU’erne som ramme for de kommende års arbejde.
Opsamling fra tematiske drøftelser:
Psykologisk tryghed:
Der er behov for at forny og operationalisere begrebet, måske erstatte det med "konfliktkompetence." Der skal udvikles konkrete redskaber og udpeges ambassadører, som kan styrke trygheden i de mest udfordrede områder. Fokus skal være på at sikre fælles ansvar og støtte opgaven via inspiration fra andre enheder.
Kerneopgaven:
Der skal være fokus på at skabe en fælles forståelse af hvad kerneopgaven er. Behovet for en fælles forståelse blandt faggrupper blev understreget, og kompetenceudvikling blev fremhævet som et centralt element for at stå stærkt i sin faglighed. Fælles om kerneopgaven med mange fagligheder.
Sikkerhed og tryghed:
Der blev talt om berøringsangst ved nyt personale i forhold til at tage fat på svære emner. Der blev foreslået værktøjer som en "pixi-udgave" af sikkerhedsmodellen, så eksisterende initiativer bedre kan bruges i praksis.
Tillidsbaseret ledelse:
Fokus på at forstå og implementere tillidsbaseret ledelse som en værdi i Region Midtjylland. Der blev reflekteret over bekymringer og tillid til ledelsen, blandt andet ud fra erfaringer fra Randerssagen. Der er behov for handling på alle niveauer, hvor alle bekymringer behandles med respekt og validering. Ledelsen skal gå forrest og sikre åben dialog og handling. HMU medlemmer kan være med til at udbrede budskabet lokalt
HMU besluttede
- at drøfte arbejdsmiljøet i Psykiatrien
- at indsatser og anbefalinger samles og at der arbejdes videre med input
- at formandskabet arbejder videre med temaet tillidsbaseret ledelse
- at der skal følges op på temadrøftelserne på et kommende HMU-møde