Organisation

MED-organisationen:

Du kan kontakte HMU’s formandskab, hvis du har spørgsmål eller bemærkninger til HMU.

Formand for HMU

Hospitalsdirektør

Tina Ebler

Mail: tinebl@rm.dk

Telefon: 2785 4484

Næstformænd for HMU

FTR

Henrik Ørskov Larsen

Mail: henrilse@rm.dk

Telefon: 2094 2571

TR

Peder Appel Würtz

Mail: peder.wuertz@psykiatrien.rm.dk

Telefon: 2177 8789

Kontaktperson for spørgsmål vedr. HMU

Kim Centio

Psykiatristaben

Specialkonsulent

Mail: kim.centio@ps.rm.dk

Telefon: 2933 5766

Abonnér

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i HMU Psykiatrien
den 14. marts 2022 kl. 12:00
i Frokoststuen/tårnet, Tingvej 11, 2. tv, 8800 Viborg

 


Sagnr.: 1-13-3-135-21

1. Godkendelse af dagsorden og referater (12.00-12.05)

Det indstilles, at HMU

  • godkender dagsorden for mødet
  • godkender vedlagte referat


Sagsfremstilling


Beslutning

Tina Ebler bød velkommen til ny deltager fra DSR samt orienterede om, at Susanne Bissenbacker træder ud af HMU pga. pension. I stedet vil Inge Voldsgaard deltage fremover.


Tina Ebler orienterede kort om lægefaglig direktørs sygemelding.


HMU besluttede

  • at godkendt dagsordenen
  • at godkende referat fra mødet den 10. december 2021.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-135-21

2. Status på Covid-19 (12.05-12.10)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Der gives en kort mundtlig status på Covid-19 situationen.

Beslutning

Claus Graversen gav en kort status på coronasituationen. Der er forholdsvis ro på nu og corona har ikke den store effekt for psykiatrien pt. Flere afdelinger oplevede dog en del tilfælde af sygemeldinger på grund af corona i vintermånederne. Der var dog en stor velvillighed blandt medarbejdere med at få dækket ind ift. vagter, hvilket HL takkede for.


HMU besluttede

  • at tage orienteringen til efterretning
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-74-139-21

3. Orientering om konsekvenser for Psykiatrien på baggrund af krigen i Ukraine (12.10-12.20)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Der gives en kort mundtlig orientering vedrørende krigen i Ukraine og aktivering af det Psykosociale beredskab

Beslutning

Claus Graversen orienterede om det psykosociale beredskab og den aktuelle situation i Ukraine.


De fem akuthospitaler og Psykiatrien har ansvar for at kunne etablere et beredskab i forbindelse med større ulykker/katastrofer. Der er udarbejdet en politisk vedtaget sundhedsberedskabsplan, hvor disse beredskaber er beskrevet.


Psykiatrien skal i den forbindelse kunne etablere et psykosocialt beredskab, som kan yde krisestøtte over for ulykkesramte, pårørende og andre med tilknytning til ulykken. Kommunerne er ligeledes lovgivningsmæssigt forpligtet til at have et psykosocialt beredskab.


Vi ser at flere kommuner er noget mere aktive denne gang end det var tilfældet under aflivning af mink, hvilket er positivt. Der arbejdes desuden på at få etableret oversigt over kommunernes kontaktpunkter således, at det er nemt at få etableret kontakt mellem kommune og region omkring konkrete borgere med ukrainsk baggrund.


I den aktuelle situation med krigen i Ukraine, er beredskabet ikke som sådan aktiveret, men vi har forberedt os på en eller anden for aktivering. Ukrainesituationen samt aflivningen har mink i 2020, har gjort det nødvendigt at have beredskabet stående standby i en længerevarende periode, hvilket er noget nyt ift. beredskabets formål og organisering. Det er ikke noget den nuværende sundhedsberedskabsplan tager højde for, hvilket Psykiatrien har bemærket i en faglig høring omhandlende planen for 2022-2025.


Ukraineres status i Danmark er den samme, som turister fra et ikke EU land har. Hvis man har søgt asyl, er man dog underlagt regler for dette.


Det forventes at Folketinget vedtager en særlov, som vil give ukrainske flygtninge mulighed for at få alm. behandlingsadgang, som kontakt til praktiserende læge, sygesikringskort etc. (vedtaget 16.03-22)


Psykiatrien har på lige fod med de andre regioner oprettet en hotline. Rådgivningstelefonen fungerer som denne hotline. Den kan aktivere de øvrige afdelinger med henblik på at man der sikrer opfølgning, hvis det skønnes nødvendigt.


Derudover følges i øvrigt regionens retningslinjer og instrukser. Eksempelvis ift. donationer, hvor man handler ud fra Ukraines formelle henvendelser om donationer. Senest har Ukraine anmodet om operationsudstyr.


Der har været foretaget en kortlægning af, hvor vi har medarbejdere med ukrainsk eller russisk sproglig baggrund. Anbefalingen er dog at man ved sproglige udfordringer rekvirerer almindelig tolkebistand først og fremmest.


Det blev bemærket, at krigen også påvirker flere medarbejdere og patienter, som kan opleve øget angst og lignende. Det er vigtigt at være opmærksom på dette. HL har i sidste uge godkendt et forskningsprojekt, som netop undersøger dette hos patienter.


Der er en løbende monitering af henvendelsestal, hvor vi har mulighed for at holde øje med situationen og eventuelt handle ud fra dette. Belært af situationen med corona, så er det vigtigt at holde et tæt øje med udviklingen ift. antal patienter, deres udfordringer etc.


Traumeklinikkerne kan forventeligt opleve flere patienter grundet situationen. Det kan overvejes om der skal laves noget temadag eller lignende ift. krisehåndtering.


HMU besluttede

  • at tage orienteringen til efterretning


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-135-21

4. Økonomi og regnskab 2021 (12.20-12.30)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning
  • drøfter regnskabsresultatet

Sagsfremstilling

Der henvises til vedlagte bilag.

Beslutning

Tina Ebler orienterede om status ud fra slides. Der henvises til disse.


2021 er første gang i lang tid, at Psykiatrien kommer ud med et lille underskud. Underskuddet skyldes udgifter til vikarer og brug af sikkerhedsvagter, som har foranlediget og nødvendigt bl.a., at penge fra de centrale midler er blevet overført til afdelinger.


Centrale midler er puljer, som begunstiger investeringer og projekter ude på afdelingerne.


Der er en opmærksomhed på at der er en hel del vakante stillinger. Der skal være fokus på at kunne balancere de udgifter, der også vil komme, når disse besættes.


HMU besluttede

  • at tage orienteringen til efterretning
  • at drøfte regnskabsresultatet.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-135-21

5. Psykiatriens 10 års plan (12.30-12.50)

Det indstilles, at HMU

  • drøfter psykiatriens 10 års plan

Sagsfremstilling

Sundhedsstyrelsen har udgivet fagligt oplæg til Psykiatriens 10 års plan. Der orienteres om denne, hvorefter den drøftes i plenum.


Planen findes her: https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2022/Fagligt-oplaeg-til-en-10-aarsplan


Pixiversion er vedlagt dagsordenspunktet.


Beslutning

Tina Ebler orienterede om baggrunden for punktet og gennemgik efterfølgende kort det primære indhold i det faglige oplæg for regeringens 10 års plan for Psykiatrien.


Dette blev gennemgået via slides, som der henvises til.


Der er 37 anbefalinger. Hvis det skal lykkedes med disse, er der en række forudsætninger for at dette kan bygges op.

  • Langsigtet strategi med klart mandat
  • Gradvist, strategisk og langsigtet kapacitetsløft
  • Bedre rekruttering og fastholdelse af kompetente medarbejdere samt kompetenceløft og efteruddannelse
  • Mere fleksibel opgavevaretagelse, tværfaglighed og samarbejde
  • Tydelig ansvarsfordeling og bedre sammenhæng på tværs af sektorer


Det blev bemærket at der opleves et stort pres på sengekapacitet og udfordringer med at få det hele til at hænge sammen. Der er byggeprojekter igangsat i retspsykiatrien og RP Horsens, som reelt tilføjer flere senge. Øget sengekapacitet er dog ikke i sig selv en løsning, da der også skal være personale til at kunne bemande og tage vagter på sengeafsnit.


Styregruppen for alliancen for det nære psykiatri er nedlagt og erstattet af en ny organisering, hvor alle 19 kommunerne nu er repræsenteret.


Der er flere igangværende indsatser, som kan kobles op til temaerne i 10 årsplanen og de prioriterede indsatser i denne.


  • Opbygning af et lettilgængeligt tilbud i kommunerne til børn og unge med psykisk mistrivsel af ensartet høj kvalitet
  • Styrkede indsatser til mennesker med svær grad af psykisk lidelse
  • Afstigmatisering af psykisk lidelse
  • Styrkede tværfaglige og evidensbaserede miljøer
  • Forskning og udvikling


I den forbindelse blev det bemærket at der skal være fokus på, hvilke ord der anvendes i forbindelse med forskellige indsatser. For eksempel skal der ses på retorikken set i lyset af ønsket om afstigmatisering.


Det blev desuden bemærket at der også er sammenhæng mellem socialpsykiatriens kapacitet og Psykiatriens kapacitet. Nye beboere til et socialpsykiatrisk bosted betyder typisk, at disse også bliver patienter i psykiatrien. Der bør af samme årsag være særlig fokus på kommunerne og deres evner til at yde indsatser.


Det er desuden problematisk med de lange sagsbehandlingstider hos retsvæsnet.


HMU besluttede:

  • at drøfte Psykiatriens 10 års plan
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-19-20

6. TULE og APV, en orientering (12.50-13.00)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning med mulighed for spørgsmål.

Sagsfremstilling

Psykiatrien har gennemført TULE og APV i perioden 22. november - 6. december 2021. For lederne har der forud været afholdt TULE-workshops, TULE-webinar samt Hotline for ledere.

Der er gennemført TULE-opfølgningsdialoger (de fleste i perioden ca. 17.1. – 14.2.2022) på alle niveauer, hvoraf nogle af disse dialoger gennemføres med konsulentstøtte fra Koncern HR-Udvikling.

Lokale TULE-/APV-resultater drøftes i LMU'erne. Hospitalsledelsen vil følge op på de lokale resultater ved driftsmøder med afdelingsledelserne i 2022.


TULE - udvalgte resultater

Undersøgelsen er blevet gennemført med en samlet svarprocent svarende til 60% (3.225/1920 ansatte.). Det er 7 procentpoint lavere, end ved den sidste TULE i foråret 2019.


Udvalgte svargennemsnit (der kan svares: 1: "Slet ikke" til 7: "I meget høj grad):


1. "Er du tilfreds med dit job som helhed, alt taget i betragtning?" ligger på 5,7 mod sidste gang på 5,5.


2. "Er du i alt tilfreds med den ledelse, som du modtager fra din(e) leder(e)" ligger på 5,5 mod sidste gang 5,4.


3. "Er du tilfreds med arbejdsmiljøet" ligger på 5,1 mod sidste gang 4,8.


4. 28% af respondenterne har ikke været til udviklingssamtale med nærmeste leder inden for de seneste 12 måneder.


5. Som noget nyt blev der spurgt til krænkende handlinger. På spørgsmålet om der er forekomst af upassende seksuel omgangstone/kultur svarer 89% "Slet ikke" .


6. På psykiatriens eget spørgsmål, som her efter påtænkes videreført i kommende TULE-undersøgelser: "Jeg har mulighed for at udvikle mine faglige kompetencer" ligger gennemsnittet på 5,4.



APV

Der har været afholdt APV-forberedelses- og opfølgningsdage for alle arbejdsmiljøgrupper. Af bilaget fremgår de sager, som medarbejdere elektronisk har indrapporteret i Arbejdsmiljøsystemet i perioden 1.11.2021 - 7.1.2022 (1338 sager). Denne visning viser fordelingen af sager inden for hver hovedkategori. Enhederne har også haft muligheden for at gennemføre APV'en dialogbaseret.


LMU'erne har mulighed for at sende de sager, som de vurderer, ikke kan håndteres på deres niveau, videre til HMU. Foreløbigt har Afd. f. Psykoser, Regionspsykiatrierne Gjødstrup, Horsens, Midt, Randers samt Psykiatristaben tilbagemeldt, at de ikke har nogen sager at videresende. HMU afventer at høre fra de øvrige enheder.





Beslutning

Tina Ebler orienterede om punktet.


Der ses en stigning i tilfredsheden med ledelse, job og arbejdsmiljø, hvilket er positivt. Der kan dog observeres en bekymring ift. ledelsesniveauet. Både afdelings- og funktionsledere scorede lavere, hvilket nok er udtryk for det pres med mange omstillinger (grundet corona) og bemandingsudfordringer, som der har været. Der er særlig opmærksomhed på dette fra HL’s side.


Det blev i den forbindelse bemærket, at en presset ledelse også kan få betydning for medarbejdernes trivsel, hvilket blev anerkendt, som en potentiel udfordring. Det er dog positivt, at tilfredsheden med ledelse er steget.


HMU besluttede

  • at tage orienteringen til efterretning


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-114-20

7. Underudvalget f. arbejdsmiljø og sikkerhed, en status (13.00-13.05)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Underudvalget orienterer fra deres møde 3. januar 2022.


Beslutning

Henrik Ørskov gav en kort orientering om underudvalgets arbejde. Der er pt. været afholdt to møder. Fokus har været på ulykkesfrekvens blandt nyansatte, hvor BUA bl.a. har holdt et oplæg om deres erfaringer.


Claus Graversen vil fremover være formand.


HMU besluttede

  • at tage orienteringen til efterretning


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-81-20

8. Pause (13.05-13.15)

Sagsfremstilling


Beslutning

.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-74-130-21

9. Robust Psykiatri (13.15-14.55)

Det indstilles, at HMU

  • præsenteres for og drøfter transformationssporet omhandlende attraktive arbejdspladser i sengeafsnit.
  • tager HL's principbeslutninger omkring transformationssporet omhandlende harmonisering og forenkling af MidtEPJ til efterretning.

Sagsfremstilling

1. Præsentation af arbejdet med transformationssporet: Attraktive arbejdspladser i sengeafsnit for alle faggrupper


Psykiatristaben har på baggrund af workshops og andre øvrige input arbejdet med at udfolde de problemstillinger vi ser i sengeafsnittene, herunder hvad der er årsagshypoteserne til problemerne.
Vi har kortlagt, hvilke indsatser som allerede er sat i gang eller er planlagt, på tværs af hospitalet, der adresserer nogle af de problemstillinger, der er oplistet. Dette fremgår af vedhæftede bilag.


HMU skal på mødet drøfte:

  1. Er det de rigtige indsatser, der er igangsat i forhold til formålet?
  2. Hvilke indsatser skal prioriteres højest?


2. Præsentation af arbejdet med transformationssporet: harmonisering og forenkling af MidtEPJ


HL har truffet fire principbeslutninger omhandlende:

  1. Patientsikker og effektiv psykiatrisk patientjournal,
  2. Ensartet undervisning i MidtEPJ,
  3. Udvikling af behandling via digitale værktøjer
  4. Organisering af transformationssporet.


Af bilaget fremgår HL's begrundelse til beslutningerne. Det kliniske dokumentationsråd skal kunne træffe de nødvendige beslutninger ift. at kunne realisere planen.


Der præsenteres en foreløbig plan for det videre arbejde med transformationssporet.

Beslutning

Tina Ebler introducerede til punktet ud fra slides. Jf. disse.


Robust Psykiatri fungerer, som overskrift for alle udviklingstiltag. Også dem fra årsplansteams. Dette har til hensigt at tydeliggøre og samle alle de indsatser, som har til formål at robustgøre psykiatrien.


Præsentation af arbejdet med transformationssporet: Attraktive arbejdspladser i sengeafsnit for alle faggrupper

Data for personaleflow mellem ambulant og sengeafsnit blev gennemgået. Det viser bl.a., at intern personaleflow i højere grad er mellem sengeafsnit, og ikke som tidligere antaget fra sengeafsnit til ambulante enheder.


For at kunne sikre relevant og sammenhængene patientforløb, skal de rette kompetencer være til stede i sengeafsnittene. Dette er man udfordret på lige nu, da der er et stort personaleflow på sengeafsnittene. Formålet med transformationsprocessen er derfor, at udvikle sengeafsnit således de bliver mere attraktive, og det således i højere grad lykkedes med at fastholde medarbejdere.


Der er et forslag til behandling på koncernniveau om, at kommende nyansatte også skal kunne tage vagter i sengeafsnit. Forslaget skal gælde både somatik og psykiatri, og omhandler kun nye ansættelser. Det vil sige at det ved fremtidige jobopslag vil fremgå, som et arbejdsvilkår.
For nuværende ansatte i ambulante enheder, vil der ikke være tale om, at de tvinges til at have delt ansættelse med vagter i sengeafsnit.


Forslaget skal være med til at sikre langt større sammenhæng mellem ambulant behandling og sengeafsnit til gavn for både patienten, men også de medarbejdere, som er ansatte i sengeafsnit nu, da der vil være flere ansatte til at tage vagter, dække for hinanden ved fravær etc. Forslaget er til behandling i RMU. Hvis det vedtages af Region Midtjylland, forestår der en drøftelse i Psykiatrien med de faglige organisationer og MED systemet om, hvordan vi kan udmønte det konkret.


Fra medarbejdersiden blev der givet udtrykt bekymring for, at f eks konceptet F-ACT, vil blive mindre fleksibelt med delte ansættelser mellem det ambulante og sengeafsnit. Der blev fra ledelsessiden anerkendt at koncepter, som
F-ACT er med til at forebygge indlæggelser.


Medarbejdersiden bemærkede, at ordninger, som denne skal ske ad frivillighedens vej, og at der altid vil være en risiko for at det kan være svært at rekruttere og fastholde medarbejdere på grund af den.

Gruppedrøftelser:


Gruppe 1:


  • Bedre introduktion til arbejdet i sengeafsnit for nye medarbejdere - bange for patienterne
  • Tydelige forventninger for monofagligheden - og lydhørhed overfor input fra forskellige fagligheder.
  • Videndeling i samarbejdet mellem ambulatorium og sengeafsnit.
  • Kompetenceudvikling - tydelig plan form kompetenceudvikling, så medarbejderne er klædt på til opgaven.
  • Ledelsesfokus - tid til ledelse.
    Obs stort ledelsesspænd
  • Ledelsesopmærksomhed: hvordan får vi bygget et ledelsessystem der kan tilgodese unge medarbejderes behov for anerkendelse og opmærksomhed (patientgruppen giver ikke nødvendigvis god feedback).
  • Hvad er kerneopgaven i sengeafsnit. Den har udviklet sig over årene, måske er den uklar for nogen


Gruppe 2:

  • Fastholdelse:
    Anden lønstruktur for de erfarne sygeplejersker, herunder specialsygeplejersker – give dem opgaver, der svarer til deres kompetencer
  • Opgaveflytning: Ansætte "alternative" uddannede – eks. psykomotoriske terapeuter
  • Skærpe monofagligheden – hvad er det lige, jeg gør/kan
  • Arbejde for en kompetencemodel så det sikres, at de rette kompetencer er til stede
  • Blive bedre til at onboarde/fastholde de unge – nysgerrighed på hvad de kommer med/hvad bliver de mødt med?
  • Det høje flow er måske en ny virkelighed/ny normal, som vi skal indstille os/psykiatrien på – flowet kan også blive FOR højt, men er det nødvendigvis godt at så få som muligt skifter ansættelse (hvis bare de bliver indenfor psykiatrien)
  • Godt med ansættelse af socialrådgivere – gerne flere – og godt, at de selv kan "gå med bolden"
  • Der er langt fra skabelse af "standardtekster" til at de rent faktisk bruges – også en kulturel dimension – der er en soft-ware-del OG en human-ware-del.
  • Fokus på dobbelt dokumentation – hvem skal dokumentere hvad – undgå at forskellige faggrupper ikke skriver det "samme" forskellige steder i journalen
  • Stræbe mod en ligevægt i opgaver – at det ikke ALTID er de erfarne, som trækker læsset
  • Mere ansvar/flere opgaver til specialpsykologer – ja – men samtidig også fokus på at lægers (spændende/attraktive) opgaver ikke udtømmes – som "pilleudskriver".


Gruppe 3:

  • Fokus på kerneopgaver og kernekompetencer i sengeafsnit – beskrivelse af arketyper
    - fundament for det lange seje træk
  • Nyansatte skal have endnu bedre introduktion
  • Bedre og hurtigere uddannelse for nyansatte, evt introduktionsstillinger
  • Klinikansatte starter med en periode i sengeafsnit
  • Ambulante opgaver løses fra sengeafsnit
  • Systematisk og faglig tilgang til hvordan vi stiller spørgsmålstegn ved vores praksis, når vi har patienter, der gentagne gange udfordrer os fagligt og organisatorisk


Gruppe 4:

  • Vigtigt med fokus på funktionslederne – lavt arbejdsmiljø/højt arbejdspres
  • SOSU’er kommer på kursus, sygeplejersker kommer på uddannelse – forskel i anerkendelse
  • Når medarbejdere har været på uddannelse skal der være en plan for hvad de skal, når de kommer tilbage: en ret og en pligt til at bidrage med noget nyt
  • Vigtigt med fokus på de unge: hvad er det for jobs de søger, skal de hurtigt have nøglefunktioner. Kan ikke se perspektiver i en 7 års kompetenceudviklingsplan. De får lønstigning hver gang de skifter job.
  • Dygtige/ambitiøse spl. skifter til Nordjylland: mere forskning og udvikling – mere i løn.
  • Tydelighed ift. hvad vi bruger den enkelte faggruppe til: monofagligheden. Vigtigt at kunne bruge sine kompetencer. Funktionsbeskrivelser. Anerkendelse for ens faglighed
  • Vigtigt at medarbejdere hurtigt får nøglefunktioner
  • Vigtigt med ret og pligt til en plan for fremtidige funktioner efter videreuddannelse
  • Mulighed for specieluddannelse til alle faggrupper


Præsentation af arbejdet med transformationssporet: harmonisering og forenkling af MidtEPJ


Claus Graversen introducerede og gennemgik arbejdet med harmonisering og forenkling af MidtEPJ. Jævnfør slides.


Formålet er at sikre nedbringelse af dokumentationstiden og dermed gøre det mere patientsikkert.


Harmoniseringen har fire rammer, som ligger til grund for arbejdet:


  • Patientsikker og effektiv journal – ens anvendelse af patientjournal
  • Ensartet undervisning i EPJ – alle medarbejdere skal have undervisning. Både hvordan og hvorfor
  • Udvikling og behandling via digitale værktøjer – skal understøtte og udvikle behandling. Større fleksibilitet for patienter
  • Organisering af transformationssporet – sikring af implementeringskraft. Der etableres et nyt klinisk dokumentationsråd


HMU besluttede:

  • at drøfte transformationssporet omhandlende attraktive arbejdspladser i sengeafsnit
  • at tage HL's principbeslutninger omkring transformationssporet omhandlende harmonisering og forenkling af MidtEPJ til efterretning
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-135-21

10. Orientering fra seneste RMU møde (14.55)

Det indstilles, at HMU

  • tager den skriftlige orientering til efterretning

Sagsfremstilling

Referat fra det ordinære RMU-møde den 19. januar 2022 er frigivet og tilgængelig via First Agenda.


De væsentligste informationer fra RMU-mødet til videreformidling til HMU’erne:

  • RMU fik en kort orientering om status vedrørende COVID-19 og coronavinterpakken. Der blev rejst spørgsmål om bl.a. gravide, som er besvaret i referatet.



  • Der er udformet en tidsplan for medarbejderinddragelse i budgetlægningen for budget 2023, som HMU'erne kan planlægge efter. Der vil muligvis blive justeret lidt i den del af planen, der handler om frist for opfølgende høringssvar fra RMU. Tidsplanen er med forbehold for politisk godkendelse i februar.


  • Der planlægges efter en fysisk arbejdsmiljøkonference for MED- og Arbejdsmiljøorganisationen torsdag den 13. oktober 2022.


  • RMU blev orienteret om en forventet udvidelse af logopfølgning pr. 1. maj 2022, så den også omfatter selvopslag. Forinden kommer der kommunikation herom til medarbejderne. Der følges op på en række spørgsmål, som blev stillet på RMU-mødet.


Dagsordener og referater kan ses i First Agenda og på hjemmesiden: http://www.rm.dk/om-os/organisation/koncern-hr/medhjemmeside/regions-medudvalget/dagsordner/

Beslutning

HMU besluttede

  • at tage orienteringen til efterretning


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-135-21

11. Skriftlig orientering om årsplan 2022 (14.55)

Det indstilles, at HMU

  • tager den skriftlige orientering til efterretning

Sagsfremstilling

Årsplan for 2022 er vedlagt.

Beslutning

HMU besluttede

  • at tage orienteringen til efterretning


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-135-21

12. Eventuelt og evaluering (14.55-15.00)

Det indstilles, at HMU

  • drøfter eventuelt
  • evaluerer mødet

Sagsfremstilling


Beslutning

Der blev spurgt ind til status omkring forløb vedr. vinterpakken (ekstra milliard til sundhedsvæsnet). Det har været positivt, at der har været nogle ekstra midler til at hjælpe i perioder med mange sygemeldinger, med den langsigtede effekt kan først ses, når de midlertidige tillæg ikke er der længere.


Der var ingen bemærkninger til evaluering af mødet.


HMU besluttede

  • at drøfte eventuelt
  • at evaluere mødet
Tilbage til toppen
Revideret 27-06-2022