Organisation

MED-organisationen:

Du kan kontakte HMU’s formandskab, hvis du har spørgsmål eller bemærkninger til HMU.

Formand for HMU

Hospitalsdirektør

Tina Ebler

Mail: tinebl@rm.dk

Telefon: 2785 4484

Næstformænd for HMU

FTR

Henrik Ørskov Larsen

Mail: henrilse@rm.dk

Telefon: 2094 2571

TR

Peder Appel Würtz

Mail: peder.wuertz@psykiatrien.rm.dk

Telefon: 2177 8789

Kontaktperson for spørgsmål vedr. HMU

Kim Centio

Psykiatristaben

Specialkonsulent

Mail: kim.centio@ps.rm.dk

Telefon: 2933 5766

Abonnér

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i HMU Psykiatrien
den 24. oktober 2022 kl. 12:00
i Konference 1+2, Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg

 


Sagnr.: 1-13-3-135-21

1. Godkendelse af dagsorden og referater (12.00-12.05)

Det indstilles, at HMU

  • godkender dagsorden for mødet
  • godkender vedlagte referat

Sagsfremstilling


Beslutning

Næstformand Henrik Ørskov Larsen bød velkommen. Deltagerkredsen præsenterede derefter sig selv.


Jakob Paludan er ny lægefaglig direktør, og deltager således i HMU i denne rolle.


HMU besluttede

  • at godkende dagsorden for mødet
  • at godkende referat fra HMU-mødet den 8. september 2022
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-74-130-21

2. Robust Psykiatri (12.05-13.55)

Det indstilles, at HMU

  • tager præsentation af robotløsninger( RPA) til efterretning.
  • drøfter temaet fastholdelse, arbejdsmiljø og trivsel i sengeafsnit.
  • drøfter, hvordan der kan kommunikeres om Robust Psykiatri internt i organisationen.

Sagsfremstilling

HMU har på forrige møde indstillet, at der ønskes en præsentation af robotløsninger (RPA), samt en drøftelse af fastholdelse. HMU påpegede ligeledes vigtigheden af et øget fokus på, hvordan Robust Psykiatri i øvrigt formidles internt i organisationen.


Robotløsninger (45 min.)

På mødet præsenteres HMU for arbejdet med "Den Psykiatriske MidtEPJ assistent" (RPA – robot), som har til formål at lette arbejdsgangene i MidtEPJ, så personalet får frigivet mere tid til patientkontakt. Sundheds-IT og Digitalisering har udviklet et RPA framework og en række funktionaliteter, som til sammen kan sikre en høj og ensartet behandlingskvalitet ved at:

  1. Give beslutningsstøtte ind i behandlingen (som især yngre læger efterspørger)
  2. Uddanne personalet i god psykiatrisk behandling imens de anvender MidtEPJ (differenceret undervisning til forskellige faggrupper)
  3. Forenkle dokumentationsarbejdet ved at automatisere arbejdsgange såsom blodprøvebestilling
  4. Bringe forskning tættere på klinikken ved at gøre ny viden tilgængelig i arbejdet gennem MidtEPJ

Med denne robotløsning tager Psykiatrien skridtet fra en elektronisk patientjournal til en intelligent elektronisk patientjournal. Udviklingen af softwarerobotterne foregår med tæt inddragelse af klinikken. Der laves en præsentation af tankerne bag løsningerne og en visning af de løsninger, som er ved at blive udviklet.


Temadrøftelse om fastholdelse, arbejdsmiljø og trivsel i sengeafsnit (45 min.)

HMU skal på mødet drøfte følgende arbejdsspørgsmål og med udgangspunkt i denne drøftelse, gruppevis, komme med tre anbefalinger til det fremadrettede arbejde med området i transformationssporet for attraktive arbejdspladser i sengeafsnit.


Arbejdsspørgsmål:

1. Hvilke udfordringer skal der fokuseres på, og hvilke løsninger kan I få øje på, så arbejdsmiljø, trivsel og faglig udvikling styrkes?

2. Hvordan sikrer vi, at Psykiatriens karrieremuligheder i sengeafsnittene er tydelige for medarbejderne?


Drøftelse af kommunikationsstrategi (20 min. plenum)

Den interne kommunikation i organisationen om robustgørelsen af Psykiatrien er et løbende fokus. På mødet tales ind i de forskellige fokusområder for kommunikationen med særligt afsæt i, hvordan vi holder samtalen om Robust Psykiatri i gang. Med udgangspunkt heri skal HMU drøfte følgende spørgsmål:


  1. Hvilke anbefalinger har i til, hvordan vi når længere ud i vores organisation med vores kommunikation om Robust Psykiatri?
  2. Hvad kunne jeres rolle i HMU være i denne proces?

Beslutning

Tina Ebler introducerede til punktet.


Robotløsninger

Claus Graversen orienterede om møde i klinisk dokumentationsråd, hvor man også drøftede brugen af robotløsninger, som skal være med til at styrke digitalisering og dermed lette de udfordringer, som ses ved dokumentationen. En anden udfordring er også, hvordan vi kan få kommunikeret tiltag ud til resten af organisationen – herunder at robotløsningerne først og fremmest skal ses, som en assistent til understøttelse af det kliniske arbejde.


HMU blev præsenteret for robotløsninger og tankerne bag disse - Se slides.


Alle faggrupper tænkes ind som målgrupper for udarbejdelse af robotløsninger. Dette er med henblik på at lette dokumentationsopgaver, samt styrke fagligheden ved at man assisteres i arbejdet med patienten.


Der er en kultur med, at der skrives meget i journalerne. Tit skrives der også det samme forskellige steder. Robotter kan hjælpe med begrænse dette.


Der er særlig fokus på, at der i robotløsninger skal være tilstrækkelig hjælp at hente, således at man er motiveret til at gøre brug af den. Der udvikles derfor funktionaliteter, som giver mest mulig mening i det kliniske arbejde og ift. dokumentation.


Det forventes, at robotløsninger vil være tilgængelige i indeværende år. Der vil være tale om en stille og rolig opbygning med flere og flere funktionaliteter over tid.


Der er desuden fokus på, hvad brugeren har brug for. Brug af robotløsninger skal også ses som en lærende oplevelse.


Temadrøftelse om fastholdelse, arbejdsmiljø og trivsel i sengeafsnit

Tina Ebler orienterede om status for arbejdet med transformationssporet: attraktive sengeafsnit for alle faggrupper. Se slides.


Transformationssporet har fokus på kerneopgaven, introduktion af nyansatte, attraktive arbejdspladser til fremtidens unge og hverdagsledelse. Onboarding vil være et gennemgående stærkt tema i 2023. Også onboarding af ledere.


Onboarding skal sikre at nye medarbejdere bliver, men det er også vigtigt med et lige så stort fokus på fastholdelse og trivsel hos de erfarne medarbejdere, da det ofte er de erfarne medarbejdere, som er bærende for at få onboarding af nye til at fungere.


Deltagerkedsen drøftede, hvilke udfordringer der skal fokuseres på, og hvilke løsninger man kan få øje på så arbejdsmiljø, trivsel og faglig udvikling styrkes. Samt hvordan man kan sikre, at Psykiatriens karrieremuligheder i sengeafsnittene er tydelige for medarbejderne.


Drøftelserne foregik i grupper og blev efterfølgende samlet op i plenum.


Opsamling i plenum:

  • Hvordan får vi skabt den gode stemning blandt de nuværende medarbejdere – undgå konflikter mellem faggrupper.
  • Vi skal være mere skarpe på at få defineret kerneopgaver.
  • Der skal mere fokus på at få et fælles sprog på sengeafsnit blandt faggrupperne.
  • Specialuddannelser skal konverteres mere om til patientnær viden efter uddannelsen
  • Vi skal blive bedre til at tale til de unges følelser
  • Hvordan klæder vi ledere på til opgaven
  • Mentorrollen – mere fokus på denne
  • Hvordan tænker vi opslag anderledes - invitere til kaffe etc.
  • Tænke nyt ift. MUS - Understøttelse af samarbejdet mellem leder og medarbejder
  • Hvad er karriereveje på et sengeafsnit. Det kan også være faglig dygtiggørelse. Er karriere det rigtige ord?
  • Klare uddannelsesplaner/kompetenceforløb - mere tydelighed omkring hvad man skal på som medarbejder – ens forventede forløb.
  • Hverdagens travlhed skal også tænkes med.


Grupperne drøftede desuden anbefalinger til, hvordan vi når længere ud i vores organisation med vores kommunikation om Robust Psykiatri samt HMU's rolle ift. dette.


Opsamling i plenum:

  • Gøre det mere nærværende - ramme der hvor det giver mening for den enkelte. Kommunikation rettet mod de enkelte grupper af medarbejdere. Identificering af brugere og budskaber, og så vælge en strategi for denne gruppe.
  • Mere differentieret. Alt er kommet ud til alle.
  • TR systemet kan hjælpe med at formidle de relevante budskaber
  • Kommunikationen er nemmere når der er konkrete tiltag, som skal kommunikeres ud. Sørg for at tiltag kommunikeres ud til dem, som det er relevant for.
  • Mere fokus på at få aktiveret netværk, som kommunikationskanaler.
  • Ikke alle kan nås. Alle skal ikke vide alt. Gøre det mere nærværende
  • Kommunikationsstrategi - starter med slutbrugeren. Hvem og hvilke grupper har vi og hvilke informationer skal denne gruppe have. Slutbruger - kanal - budskab.
  • Hjemmeside for Robust Psykiatri er meget procesbaseret. Mere fokus på resultater

  • Fokus på hvem der ikke har været en del af arbejdet tidligere. Få dem involveret
  • Tænke andre måder at sprede budskabet på – Sociale medier, som TIKTOK etc..
  • Organisatorisk og faglig robustgørelse - der har tidligere været fokus på den organisatoriske retorik. Der skal mere fokus på de faglige muligheder for den enkelte, som indsatser giver/skaber
  • Bruge LMU’erne mere


HMU besluttede

  • at tage præsentation af robotløsninger( RPA) til efterretning.
  • at drøfte temaet fastholdelse, arbejdsmiljø og trivsel i sengeafsnit.
  • at drøfte hvordan der kan kommunikeres om Robust Psykiatri internt i organisationen.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-135-21

3. Pause (13.55-14.10)

Det indstilles, at HMU

Pause

Sagsfremstilling


Beslutning

.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-135-21

4. Godkendelse af årsplan 2023 (14.10-14.15)

Det indstilles, at HMU

  • godkender årsplan 2023


Sagsfremstilling

Årsplanen skal sikre at der er et overblik over hvilke emner og temaer, som skal på de kommende HMU møder. Årsplanen er en dynamisk redskab, som kan justeres efter behov.


Årsplan 2022 fremgår under punkt 1.


Beslutning

Der blev opfordret til, at man skriver til formandskabet. Jævnfør hjemmesiden:


https://www.fagperson.psykiatrien.rm.dk/ansatte/generel-information/hmu-for-psykiatri-og-social


HMU-formandskabet vil efterfølgende beslutte om og hvordan eventuelle emner drøftes på et kommende HMU møde.


Der ønskes et tema om sundhedsklyngearbejdet til årsplanen.


Hvad rører sig lige nu – "rundkredsøvelse" – ser man gerne som et punkt igen.


HMU besluttede

  • at godkende årsplan 2023 med ovenstående bemærkninger
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-135-21

5. Orientering om aftale vedr. 10 års plan for psykiatrien (14.15-14.30)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Folketinget har med bred tilsutning blandt partierne indgået aftale om en 10 års plan for psykiatrien.


Der gives en mundtlig orientering om aftalen, som også er vedlagt som bilag.

Beslutning

Claus Graversen orienterede om den nye aftale. Aftalens ordlyd har rejst en del spørgsmål ift. de enkelte indsatser, som er ved at blive afklaret via bl.a. Danske Regioner.


Aftalen er derudover en fin og ambitiøs aftale, hvor man har fat på mange af de rigtige ting. Herunder opkvalificering af de kommunale indsatser. Hovedparten af midler i aftalen ser ud til at tilgå kommunerne. Det ønskes at disse midler øremærkes således at de reelt anvendes til formålet.


Aftalen indeholder også en række mål, men der mangler fortsat en egentlig omsættelse af målene til konkrete tiltag. Der er desuden lagt op til en del monitorering i aftalen af forskellige indsatser og mål.


Vi afventer nærmere afklaring ift. det videre arbejde med aftalen.


HMU besluttede

  • at tage orienteringen til efterretning.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-135-21

6. Orientering om udpegning/valg til MED (14.30-14.35)

Det indstilles, at HMU

  • tager punktet til efterretning

Sagsfremstilling

Der skal nu afholdes valg/sikres udpegning til MED for perioden 2023-2025. Tidsplan for dette ser således ud:


Dato

Handling

Ansvarlig

30.09.22

Orientering om valghandling til LMU

HMU sekretariatet

01.02.23

Frist for valg/udpegning til LMU

LMU

02.02.23

Indmelding af LMU sammensætning – herunder arbejdsmiljørepræsentanter og -ledere til HMU sekretariatet

LMU

23.02.23

Frist for valg af arbejdsmiljørepræsentant og arbejdsmiljøleder til HMU

HMU sekretariatet

01.03.23

Frist for valg/udpegning til HMU

Faglige organisationer/HL

30.03.23

Konstituering af HMU – herunder ny forretningsorden etc.

HMU (møde)


De faglige organisationer er ansvarlige for at udpege deltagere til medarbejdersiden. Der har tidligere været vanskeligheder med dels at sikre denne udpegning inden fristen og dels, at HMU sekretariatet får oplyst, hvem der er udpeget.

Beslutning

Henrik Ørskov Larsen gennemgik kort processen for udpegning og valg til nye MED udvalg.


HMU besluttede

  • at tage orienteringen til efterretning.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-24-22

7. Orientering om forespørgsel fra et LMU vedr. anvendelse af Rikke Høgsteds koncepter (14.35-14.40)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

I forlængelse af Arbejdsmiljøtemadagen i Psykiatrien 20. september 2022 foreslår LMU i Regionspsykiatrien Midt, at HMU drøfter, hvorvidt Rikke Høgsteds koncepter/"pakker" skal udrulles til hele psykiatrien, som en systematisk indsats for det kliniske personale i hele regionen. Koncepterne skal i givet fald indkøbes til Psykiatrien.


HMU's formandskab har besluttet at henlægge drøftelsen til Underudvalget for Arbejdsmiljømiljø og Sikkerhed. Dette bl.a. med henblik på at undersøge konceptet nærmere.

Beslutning

Claus Graversen orienterede om, at underudvalget drøfter perspektiver og muligheder ift. til forespørgslen.


Formålet med Rikke Høgsteds deltagelse på arbejdsmiljøtemadagen i Sabro (20. september) var at få inspiration til egne lokale drøftelser, som vedrører arbejdet med de høje følelsesmæssige krav. Hendes deltagelse var derfor tænkt som en inspiration først og fremmest.


HMU besluttede

  • at tage orienteringen til efterretning.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-135-21

8. Orientering om aktuelle byggerier (14.40-14.45)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Der gives en kort mundtlig status på aktuelle byggerier i Psykiatrien

Beslutning

Claus Graversen orienterede kort om status.


Status er fortsat, som orienteret om på forrige HMU møde den 8. september 2022. Der henvises derfor til referat for dette møde.


HMU besluttede

  • at tage orienteringen til efterretning.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-135-21

9. Eventuelt og evaluering (14.45-14.50)

Det indstilles, at HMU

  • drøfter eventuelt
  • evaluerer mødet

Sagsfremstilling


Beslutning

  • Intet til eventuelt
  • En god konkret drøftelse af robust psykiatri med fokus på konkrete problemstillinger.
  • Ser gerne en opfølgning på drøftelsen vedr. kommunikation.


HMU besluttede

  • at man fremover ved drøftelse af robust psykiatri, forsøger at have større fokus på at drøfte konkrete problemstillinger
  • at der gives en opfølgning på arbejdet med kommunikation af Robust Psykiatri på et kommende møde
Tilbage til toppen
Revideret 27-06-2022