Organisation

MED-organisationen:

Du kan kontakte HMU’s formandskab, hvis du har spørgsmål eller bemærkninger til HMU.

Formand for HMU

Hospitalsdirektør

Tina Ebler

Mail: tinebl@rm.dk

Telefon: 2785 4484

Næstformænd for HMU

FTR

Henrik Ørskov Larsen

Mail: henrilse@rm.dk

Telefon: 2094 2571

TR

Peder Appel Würtz

Mail: peder.wuertz@psykiatrien.rm.dk

Telefon: 2177 8789

Kontaktperson for spørgsmål vedr. HMU

Kim Centio

Psykiatristaben

Specialkonsulent

Mail: kim.centio@ps.rm.dk

Telefon: 2933 5766

Abonnér

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i HMU Psykiatrien
den 6. september 2023 kl. 12:00
i Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg

 


Sagnr.: 1-13-3-83-22

1. Godkendelse af dagsorden og referat (12.00)

Det indstilles, at HMU

  • godkender dagsorden for mødet
  • godkender vedlagte referater

Beslutning

Peder Appel Würtz bød velkommen til mødet. Efterfølgende orienterede Tina Ebler om budgetforliget i Region Midtjylland. Der blev desuden orienteret kort om processen bag de forskellige spareområder, hvor HL har været repræsenteret.


Det er endnu uafklaret, hvordan Psykiatrien bliver involveret i de store besparelser. Dette også set i lyset af, at Psykiatrien er begunstiget med 20 millioner i forliget, hvilket er positivt. Dette vil dog ikke alene kunne dække Psykiatriens udgifter i 2024. Der pågår derfor en proces med at forstå og få afklaret, hvad forliget betyder for Psykiatrien. Det ønskes ikke, at besparelser udmøntes bredt og uden fokus. HL og afdelingsledelserne vil derfor sammen drøfte, hvordan det bl.a. kan sikres, at besparelserne får mindst mulig betydning for patienterne. I forbindelse med eventuelle afskedigelser vil MED naturligvis blive inddraget i henhold til procedurer for dette.


Det fremgår af forligsteksten, at regionsrådet vil forpligte ledelsen i Psykiatrien til at fremme indsatser inden for tværfaglighed og fastholdelse. Psykiatrien arbejder allerede nu med flere transformationsprocesser, som bl.a. skal styrke det tværfaglige samarbejde samt sikre trivsel og tilknytning af medarbejdere. På næste HMU møde vil der blive givet en nærmere status for dette.



HMU besluttede:

  • at godkende dagsorden og referat
  • at tage orientering om forliget til efterretning
  • at der på næste HMU møde vil være et punkt om Psykiatriens arbejde med fastholdelse og tværfaglighed
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-83-22

2. Fælles runde - Hvad vil man gerne dele fra sommerferieperioden og hvad er vi optaget af nu (12.00 - 12.45)

Det indstilles, at HMU

  • deler med hinanden om hvordan det er gået i sommerferieperioden og hvad man nu er optaget af

Sagsfremstilling

Alle HMU medlemmer kommer til orde og fortæller kort hver især. Punktet er som udgangspunkt uden for referat.


Beslutning

Alle HMU medlemmer fortalte kort om, hvordan det var gået i sommerferieperioden samt hvad man er optaget af nu. Flere nævnte at den tragiske episode med drab i Glostrup har fyldt en del, og at episoden har givet anledning til egne overvejelser omkring sikkerhedssituationen.


HMU besluttede:

  • at drøfte punktet
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-83-22

3. Pause (12.45-12.55)

Beslutning

.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-83-22

4. Temadrøftelse om sikkerhed (12.55-13.30)

Det indstilles, at HMU

  • drøfter sikkerhedshåndtering i Psykiatrien

Sagsfremstilling

Der er en skærpet opmærksomhed på sikkerheden på vores afdelinger, som følge af det tragiske
drab, der skete ved Psykiatriske Center Glostrup i juli måned. Formandskabet har derfor besluttet, at der dagsordensættes en drøftelse af dette på HMU mødet. Der ønskes desuden lokale drøftelser og HL har derfor den 18. august 2023 sendt følgende anbefalinger til afdelingsledelseskredsen:


Arbejdsmiljøgruppedrøftelser

Det anbefales, at man i de lokale arbejdsmiljøgrupper drøfter hændelsen ved Psykiatrisk Center Glostrup med henblik på at afklare, om der er behov for lokale tiltag og for at tage hånd om de bekymringer, der måtte være lokalt.


V-RISK 10

Man kan lokalt overveje, om man ved hjælp af V-RISK 10 kan få øje på noget adfærd ude i fremtiden, som man ikke kan med Brøset. Skal V-RISK anvendes mere systematisk?


Sikkerhedsmodel 3.0

Det anbefales, at man årligt gennemgår de retningslinjer, som man lokalt har knyttet til sikkerhedsmodellen med henblik på en drøftelse af, hvorvidt de fortsat er relevante og gældende.


Sikkerhedsmodel 3.0


Fællespsykiatrisk retningslinje

På e-dok er der en retningslinje, som omhandler forebyggelse og håndtering af vold og trusler i og udenfor arbejdstiden. Den kan være relevant at læse, da der er flere gode råd, som kan være relevante for medarbejdere med patient- og/eller pårørendekontakt. Læs mere på nedenstående link eller i vedlagte udskrift af retningslinjen.


Forebyggelse og håndtering af vold og trusler i og udenfor arbejdstid, fællespsykiatrisk retningslinje


Beslutning

Tina Ebler introducerede til punktet og fortalte om formålet med temadrøftelsen. Der har også været en lignende drøftelse med afdelingsledelseskredsen.


Efterfølgende var der en gruppedrøftelse om emnet med opsamling i plenum:


  • Emnet skal videregives til underudvalget for yderligere drøftelse
  • Der skal kigges på strukturelle tiltag som går på tværs
  • Også fokus på tværs af de forskellige myndigheder, som er involveret omkring patienter – særligt ift. nye misbrugspatienter
  • Alarmer – Kan de være ved indgangsdøre
  • Kørsel med patienter – har vi styr på hvordan vi gør dette
  • Visitering af patienter og overdragelse af viden mellem kollegaer
  • Sårbar reception i Skejby
  • V-Risk modellen, som et potentielt redskab
  • Genbesøge model for sikkerhed
  • Sikkerhed som en del af introforløb
  • OBS på, at patienter også er påvirket af episoden – hvordan kan man inddrage deres tanker
  • Kompleks opgave med at skabe ensartet sikkerhed. Tiltag kan også have en mere negativ effekt – for eksempel ift. stigmatisering. Langt de fleste patienter er ikke farlige
  • Brist i det tværsektorielle samarbejde - Får vi kommunikeret godt nok med hinanden. Hvordan taler vi samme sprog


Derudover blev der orienteret om pseudonymisering – herunder at der er forskellige lovgivninger, som potentielt støder sammen. Journalføringsbekendtgørelsen gør pseudonymisering muligt, men logføringsbekendtgørelsen siger noget andet. Muligheden for aktindsigt vil desuden stadigvæk gøre det muligt at få indsigt i oplysningerne.


Der bliver arbejdet i regi af Danske Regioner med individuel pseudonymisering. Der arbejdes på en løsning i forhold til individuel pseudonymisering fra marts 2024. Pseudonymisering på afdelingsniveau er noget mere kompliceret, og vi har ikke kendskab til en tidsplan for dette endnu.


HMU besluttede

  • at drøfte sikkerhedshåndtering i Psykiatrien
  • at underudvalget fortsætter drøftelsen bl.a. ud fra bemærkningerne fra gruppedrøftelserne
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-83-22

5. Orientering om høring af ny psykiatriplan (13.30-13.45)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Regionsrådet har udarbejdet en ny psykiatriplan, som skal sætte rammen for udviklingen af Psykiatrien i de kommende år. Der orienteres kort om denne og høringsprocessen. De vedlagte bilag er til orientering. De vil ikke blive behandlet på dette møde. Istedet er der indkaldt til ekstraordinært HMU møde den 2. oktober kl. 09-10, hvor selve høringen behandles.


Jævnfør nedenstående tidsplan for høringen:


Forventet tidspunkt

Aktivitet

Mandag den 28. august kl. 12.00

Fremsendelse af høringsmateriale til LMU'er og HMU

Torsdag den 28. september kl. 14.00

Frist for LMU'er til at indsende input til kim.centio@psykiatrien.rm.dk. Input sendes efterfølgende samlet til HMU til orientering inden mødet.

Mandag d. 2. oktober kl. 09.00 – 10.00

Ekstraordinært HMU


Formandskab godkender endeligt høringssvar efterfølgende

Onsdag den 11. oktober

Frist for høringssvar fra HMU


Beslutning

Tina Ebler orienterede om, at høringen er planlagt til et ekstraordinært møde, da materialet er rimeligt omfangsrigt. Formandskabet vurderede desuden at det også skulle være muligt at få input fra LMU'er. Mødet holdes over video, men der er også booket mødelokaler i hhv. Skejby og Gødstrup. Dette fremgår af kalenderinvitationen.


HMU besluttede:

  • at tage orienteringen til efterretning
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-83-22

6. Orientering fra seneste RMU møde (13.45-13.50)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Referat fra det ordinære RMU-møde den 19. juni 2023 er nu frigivet og tilgængelig via First Agenda.


De væsentligste informationer fra RMU-mødet til videreformidling til HMU’erne:


  • RMU kommenterede udkastet til Sundhedsaftalen 2024-2027. RMU's input vil blive medsendt til regionsrådets behandling 23. august 2024.
  • RMU fik en orientering om status vedrørende økonomien i 2023 og 2024 med afsæt i de vedlagte plancher.
  • Punkt 5 om orientering og dialog om udvalgte personaledata blev udskudt.

Der er et forslag på vej til regionsrådet om vegetarisk forplejning til konferencer mv. Der var overvejende positive tilkendegivelser med opbakning til forslaget og enkelte kritiske bemærkninger.

Dagsordener og referater kan ses i First Agenda og på hjemmesiden: https://hr.rm.dk/medhjemmeside/regions-medudvalget/dagsordner/


Det årlige døgnseminar for RMU og HMU-formandskaber blev afviklet 24. - 25. august med fokus på arbejdsmiljø og transformation. Der gives desuden en orientering om dette.

Beslutning

Henrik Ørskov orienterede om at man på seneste RMU møde bl.a. drøftede økonomi og besparelser – herunder proces og høringsperiode for medarbejdere. Derudover var der en drøftelse af pseudonymisering.


HMU besluttede:

  • at tage orienteringen til efterretning
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-135-21

7. Aktuelle byggerier (13.50-13.55)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Der gives en kort mundtlig status på aktuelle byggerier i Psykiatrien

Beslutning

Tina Ebler gav en kort status:


  • Horsens: Følger planen og budgettet
  • Retspsykiatrien i Skejby: Projektet er i udbud
  • Viborg: Projektet er nu en del af budgetforliget og der er valgt rådgiverpartner. Der er ikke tale om et etapebyggeri


HMU besluttede:

  • at tage orienteringen til efterretning
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-83-22

8. Pause (13.55-14.05)

Beslutning

.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-83-22

9. Høring af ny forskningsstrategi (14.05-14.40)

Det indstilles, at HMU

  • giver input til ny forskningsstrategi

Sagsfremstilling

HMU har den 12. juli modtaget ny forskningsstrategi i høring. Der er frist for høringssvar den 20. september.


"Psykiatrien i Region Midtjylland har igennem det seneste år arbejdet på at udforme en ny forskningsstrategi, som skal sætte den overordnede retning for forskningsområdet de kommende år. Dertil bidrager strategien også med en række konkrete handlinger, der skal være med til at styrke specifikke indsatsområder samt det generelle forskningsområde.


Der ligger et grundigt forarbejde forud for strategiens tilblivelse med en bred og inddragende proces, hvor en lang række interne og eksterne aktører har været involveret i udarbejdelsen af strategien."


HMU giver input til strategien, hvorefter formandskabet udarbejder endeligt høringssvar på vegne af det samlede HMU.

Beslutning

Jakob Paludan introducerede til forskningsstrategien via slides.


HMU afgav følgende bemærkninger til strategien

  • HMU kvitterer for at to professorer er tilknyttet
  • HMU finder at strategien er overordnet, men anerkender at den også er udtryk for at man nu vil løfte området
  • Hvor er forskning i kerneopgaven?
  • Der må gerne være fokus på implementering og evaluering af strategien. Vigtigt med strategi for at sikre tydelighed omkring formålet med forskning, som nu er meget forankret i de enkelte afdelinger. Der gøres meget i dag i afdelingerne, som har potentiale for at blive mere udfoldet
  • Godt også med fokus på forebyggelse og nonfarmakologisk tiltag – her vil der også være mange andre faggrupper, der kan bidrage til forskningen, som ikke har en naturvidenskabelig uddannelsesbaggrund
  • Forskningsrådet må ikke blive et topstyret beslutningsorgan
  • Vigtigt at få inddraget medarbejdere som gerne vil forskning og at man lokalt kan og vil tilbyde dem stillinger, hvor de kan inddrage forskning


HMU kunne ellers tilslutte sig strategien. HL tager bemærkningerne til efterretning ind i det videre arbejde med udarbejdelse af den endelige strategi og efterfølgende implementering.


HMU besluttede:

  • at afgive bemærkninger til strategien
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-122-22

10. TULE og APV i Psykiatrien (14.40-14.50)

Det indstilles, at HMU

  • tager orientering om tidsplan, m.m. til efterretning.

Sagsfremstilling

26. juni 2023 drøftedes gennemførelsesprincipper for TULE og APV i "Underudvalget for Arbejdsmiljø & Sikkerhed", og deres indstillinger er videredrøftet på Hospitalsledelsesmødet 15. august.

TULE og APV gennemføres i Psykiatrien i perioden 27.11. - 11.12.2023.

Nedenfor følger de vigtigste milepæle:


Aktivitet

Periode

Bemærkninger/Ansvar

Information om undersøgelserne til medarbejdere på P-møder eller lign.

Fra uge 43, men ellers valgfrit

Gives af lokal ledelse. Slides udarbejdes af Psyk.stab til lokal brug. Forinden lokal AMG-overvejelse om dialogbaseret eller elektronisk APV

Information om undersøgelserne på intranet

Fra uge 43

Psykiatristaben

APV-forberedelsesdage f. arbejdsmiljøgrupperne

Datoer undervejs

Koordineres direkte mellem Koncern HR-Fysisk Arbejdsmiljø og lokale afdeling

Kortlægningsperiode TULE/APV sv.t. to uger. Tre uger kan dog også vælges af HL

27.11. – 11.12.

Underudvalget indstiller: En kortlægningsperiode på to uger.

APV-opfølgningsdage f. arbejdsmiljøgrupperne

Datoer undervejs

Koordineres direkte mellem Koncern HR-Fysisk Arbejdsmiljø og lokale afdeling, men umiddelbart lige efter kortlægningsperioden

TULE-workshop for ledere/AMG (i alt 2 stk./3 timer))

Datoer på vej, men afholdes december

Hjælp til forberedelse af lokal TULE-dialog. Afholdes i samarbejde med KHR-Udvikling

TULE-resultater udsendes til ledere

3.1.2024

Denne dato ligger fast ift. kortlægningsperioden

TULE-hotline (telefonisk)

Dato på vej, men formentligt 4.1.

Hjælp til at forstå egen rapport + rådgivning ifm. gennemførelse. Afholdes i samarbejde med KHR-Udvikling

Lokale TULE-dialoger

8.1. – 12.2.2024

Gælder alle niveauer (FL, AL, HL). Forslag til APV-handlingsplaner kan præsenteres

Afdelingsrapporter drøftes på afdelingers Dialogmøder med HL

Løbende efter udgivelsen

Tværgående arb.miljøkoordinator dagsordensætter

TULE/APV-resultater behandles i LMU'erne

Efter lokale TULE-dialoger og udarbejdelse af APV-handlingsplaner

Planlægges lokalt

TULE/APV-resultater drøftes i HMU

Efter LMU-behandlingerne

Tværgående arb.miljøkoordinator dagsordensætter


Øvrige forhold omkring gennemførelserne

1. De overordnede koncepter bag "TrivselsUndersøgelse og LedelsesEvalueringen" samt "ArbejdsPladVurderingen" er uændrede ift. sidste gang (2021)


2. Det besluttes lokalt i de enkelte afdelinger/afsnit, hvorvidt APV'en skal gennemføres elektronisk eller dialogbaseret, men handlingsplaner skal indskrives i Arbejdsmiljøsystemet (AMS)


3. Spørgsmålet vedrørende kompetenceudvikling genstilles på psykiatriniveau til sammenligning fra 2021: "Jeg har mulighed for at udvikle mine faglige kompetencer"


4. Der bliver mulighed for, at der på afdelingsniveau kan stilles 1-2 ekstra spørgsmål efter eget lokalt valgt som supplement til ad. 3 og de øvrige faste spørgsmål


5. Scores der i de lokale rapporter en tilfredshedsandel på <= 4,6 (ud af max. tilfredshedsscore på 7) på spørgsmålet "Er du tilfreds med dit job som helhed, alt taget i betragtning?", skal der tilknyttes ekstern konsulentbistand i forbindelse med TULE-dialogen. Der kan dog altid alligevel lokalt vælges at tilknytte en sådan bistand fra KHR-Udvikling


6. Tule-dialogerne tilrettelægges og bookes lokalt efter at resultaterne er udmeldt (dog i første omgang alene) til den lokale ledelse pr. 3. januar 2023. Dialogerne bestræbes gennemført i perioden 8.1.-12.2.2024


7. Resultatet af TULE-dialogen kan ligeledes indskrives i Arbejdsmiljøsystemet og der med indgå i lokale handlingsplaner


8. Svarprocenter fra tidligere gennemførelser:


Beslutning

Claus Graversen gennemgik punktet og orienterede om at man i underudvalget gentager spørgsmålet om kompetenceudvikling for at kunne følge dette over tid. Derudover vil der være krav om at udarbejde lokale spørgsmål. Der ses i øvrigt en tendens med faldende svarprocent. Det opfordres til at folk får svaret på skemaerne.


Der var en forespørgsel om, hvorvidt trivselsdelen i afsnit kan sendes til alle i et LMU, hvorimod ledelsesdelen holdes mere lokalt. Umiddelbart vil dette kræve et større manuelt arbejde. Dette skal derfor undersøges nærmere. Det kan dog diskuteres om og i hvilken grad de enkelte LMU'er skal kunne drøfte detaljer ift. resultater i afsnit.


HMU besluttede:

  • at underudvalget arbejder videre med den kommende TULE og APV
  • at det skal undersøges om man ift. rapporter på afsnitsniveau, kan splitte trivselsdelen fra ledelsesevalueringen således, at LMU kan se dette samlet. Det må ikke kræve et for stort manuelt arbejde at lave denne opsplitning
  • at tage orienteringen til efterretning
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-1-23

11. Orientering fra seneste møde i Underudvalget (14.50-14.55)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Der orienteres fra seneste møde i udvalget 26. juni 2023.

Beslutning

Claus Graversen orienterede fra seneste møde, hvor man dels talte om TULE og APV undersøgelsen. Derudover drøftede man Arbejdsmiljøhandleplanen, hvor LMU'er er bedt om at give en status. Dette drøftes på HMU møde i december.


Til sidst drøftede man den kommende arbejdsmiljøtemadag den 28. september.


HMU besluttede:

  • at tage orienteringen til efterretning
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-135-21

12. Eventuelt og evaluering (14.55-15.00)

Det indstilles, at HMU

  • drøfter eventuelt
  • beslutter hvad der skal deles fra HMU drøftelserne
  • evaluerer mødet


Beslutning

Der var ikke noget til punktet.

Tilbage til toppen
Revideret 27-06-2022