Organisation

MED-organisationen:

Du kan kontakte HMU’s formandskab, hvis du har spørgsmål eller bemærkninger til HMU.

Formand for HMU

Hospitalsdirektør

Tina Ebler

Mail: tinebl@rm.dk

Telefon: 2785 4484

Næstformænd for HMU

FTR

Henrik Ørskov Larsen

Mail: henrilse@rm.dk

Telefon: 2094 2571

TR

Peder Appel Würtz

Mail: peder.wuertz@psykiatrien.rm.dk

Telefon: 2177 8789

Kontaktperson for spørgsmål vedr. HMU

Kim Centio

Psykiatristaben

Specialkonsulent

Mail: kim.centio@ps.rm.dk

Telefon: 2933 5766

Abonnér

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i HMU Psykiatrien
den 30. marts 2023 kl. 12:00
i Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg

 


Sagnr.: 1-13-3-83-22

1. Godkendelse af dagsorden og referat (12.00-12.05)

Det indstilles, at HMU

  • godkender dagsorden for mødet
  • godkender vedlagte referat

Sagsfremstilling


Beslutning

Claus Graversen bød velkommen til mødet. Der var en del afbud. Efterfølgende var der en præsentationsrunde.


Jakob Paludan deltog kun i starten af mødet under punkt to og tre.


Der blev givet en orientering om Tina Eblers fravær, og at Claus Graversen varetager funktionen, som formand indtil Tina er tilbage. HMU drøftede efterfølgende dette.


HMU besluttede

  • at godkende referat og dagsorden
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-83-22

2. Konstituering af HMU (12.05-12.15)

Det indstilles, at HMU

  • konstituerer sig som nyt HMU for perioden 2023-2025
  • medarbejdersiden udpeger to næstformænd
  • godkender forretningsorden
  • godkender kommissorium for underudvalg
  • udpege 2 HMU medarbejderrepræsentanter til underudvalget

Sagsfremstilling

Der har været afholdt valg/udpegning til nyt HMU og det nye HMU skal konstitueres i henhold til MED aftalen.

Beslutning

Henrik Ørskov Larsen og Peder Appel Würtz blev af medarbejdersiden genvalgt som næstformænd.


HMU's forretningsorden og kommissorium for Underudvalg for Arbejdsmiljø og Sikkerhed blev godkendt. HMU besluttede derefter at konstituere sig selv.


Rose-Marie Mollerup og Maria-Louise Meyer Eskerod fortsætter som udgangspunkt i underudvalget. På grund af mange afbud til HMU-mødet er denne beslutning dog med forbehold for ændringer. HMU's næstformandsskab vil give besked til HMU sekretariatet såfremt, der er ændringer.


Vedrørende udpegning af suppleanter så henvises der til forretningsordenen § 1 stk. 7: "For Hoved-MEDudvalgets ledelses- og medarbejderrepræsentanter, kan der udpeges suppleanter efter samme retningslinjer som repræsentanterne. Ved et medlems permanente udtræden af udvalget indtræder suppleanten indtil valgperiodens udløb. Hvis der ikke er en suppleant udpeges et nyt medlem efter samme retningslinjer, som repræsentanterne."


Eventuelle suppleanter til ledelsessiden udpeges af HL. Suppleanter på medarbejdersiden udpeges af de faglige organisationer.


Eventuelle navne på suppleanter skal indmeldes til HMU sekretariatet (kimjoen@rm.dk) snarest muligt. Hvis man som suppleant ønsker opsætning til First Agenda (hvor HMU dagsorden fremgår), bedes man ligeledes kontakte HMU sekretariatet (maugge@rm.dk).


HMU opfordrer til at man prioriterer sin deltagelse ind i HMU.


HMU besluttede

  • at konstituere sig for perioden 2023-2025
  • at udpege næstformænd i henhold til forretningsordenen
  • at godkende forretningsorden for HMU for perioden 2023-2025
  • at godkende kommissorium for underudvalg for perioden 2023-2025
  • at udpege HMU repræsentanter til underudvalget i henhold til kommissoriet for perioden 2023-2025
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-83-22

3. Orientering om Psykiatriens aktuelle udfordringer (12.15-13.00)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Der gives en orientering om de aktuelle udfordringer, som Psykiatrien står overfor og som derfor fylder særligt.

Beslutning

Hospitalsledelsen gav en orientering om de aktuelle udfordringer, som Psykiatrien står overfor og som derfor fylder særligt.


Der blev bl.a. orienteret om, at BUA oplever et stigende antal patienter, som venter mellem afklarende samtale og efterfølgende forløb. Dette er også noget, som ses i hele landet. Der er igangsat et arbejde af HL, som skal afhjælpe dette.


Der er brug for at se på hele den måde, der arbejdes på således, at BUA igen kan leve op til patientrettighederne. Det handler ikke blot om at tilføre flere penge til området eller lave nogle justeringer. Der skal ske mere markante ændringer så man bl.a. kan udvikle en bæredygtig patientplanlægningsmodel.


Afdelingsledelsen i BUA har ansvaret for processen. Den drives af BUA's styregruppe for patientplanlæging, som også understøttes af eksterne konsulenter og Psykiatristaben. HL bemærkede at man i disse processer også vil have fokus på det gode arbejdsmiljø og fastholdelse af medarbejdere.


HMU bemærkede at der også bør være fokus på de mange henvisninger fra primærsektoren. Derudover kvitterede HMU for at man vil tænke løsninger, som også tager højde for fastholdelse af personale og sikring af det gode arbejdsmiljø.


Der blev desuden orienteret om at der ses en generel udfordring med overbelægning overalt i
voksenpsykiatrien – både AUH P og regionspsykiatrierne. Det er noget, som der er stor politisk opmærksomhed omkring. Regionsrådsformanden har således også bedt om modeller for afhjælpning af ovebelægning i Psykiatrien, hvilket HL er ved at kigge på.


Belægningen er forholdsvis stabil, men høj. Vi udfordres bl.a. af manglende udmøntning af ti årsplanen, men også af, at patientforløbet ikke hænger godt nok sammen. Et manglende led i patientforløbet vil ofte skulle håndteres af Psykiatrien, hvilket belaster kapaciteten. Der er mange færdigbehandlede, men det er svært at få patienterne overdraget til f.eks. kommunerne. I disse tilfælde faktureres kommunerne for den tid, som patienten unødigt er indlagt hos Psykiatrien.


HMU bemærkede at man også flere steder oplever bosteder, som ikke er godt nok rustet til at håndtere patienterne, når de overdrages.


Der ses desuden en problematik med tomandsstuer i AUH P. Det er et symptom på den generelle overbelægning, og løsningen skal derfor også findes f.eks. netop ved at kigge på patientforløbet.


Der er bestemt et ønske om at eliminere tomandsstuer, da der også bruges meget tid hos personalet på at koordinere, hvem der kan bo sammen. Tomandsstuer er ikke nogen fordel, men det er desværre nødvendigt pga. belægningssituationen.


Rekruttering og fastholdelse fylder fortsat meget. Der er igangsat forskellige tiltag herunder onboarding, som HMU blev orienteret om på mødet den 20 februar 2023.


Der opleves en stor variation af den faglige kvalitet. Det kan desuden forventes at man vil opleve større krav fra nationalt niveau ift. at man vil se resultater. HMU bemærkede at dette kan bekymre, hvis det betyder flere krav om dokumentation af processer. De bløde værdier må heller ikke glemmes og deres kvaliteter bedes tages med videre ind i de drøftelser, som kommer på nationalt niveau.


HMU besluttede

  • at tage orienteringen til efterretning
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-83-22

4. Input til fremtidigt punkt om BI-portalen (13.00-13.15)

Det indstilles, at HMU

  • kommer med input til forberedelsen af et punkt om BI-portalen

Sagsfremstilling

BI står for Business Intelligence og BI-portalen har en masse rapporter med data, som registreres i vores systemer, som fx MidtEPJ, Kliniske Kvalitetsdatabaser, ØS Indsigt og Silkeborg Data.

Ved at filtrere og fordele data i rapporterne, kan man få overblik og svar på rigtig mange spørgsmål, som kan understøtte flere ting. Blandt andet løbende opfølgning, ledelsesbeslutninger, planlægning mm.


BI-portalen kan findes her:


http://psykiatri.intra.rm.dk/viden-praktisk/BI-portalen/


HMU's formandskab er bedt om at sætte BI-portalen på dagsordenen til et kommende møde. Dette med henblik på bl.a. undervisning i brugen samt hvordan BI-portalens mange rapporter skal læses. Der ønskes med dette punkt en kvalificering af, hvad HMU vurderer relevant at have fokus på under en fremtidig drøftelse og undervisning af BI-portalen.

Beslutning

Peder Appel Würtz orienterede om, hvorfor punktet er sat på dagsorden. Bettina Nørremark fra Psykiatristabens datateam deltog under punktet.


BI portalen indeholder en masse data, som HL eksempelvis anvender i deres dialoger med kommunerne. For eksempel ift. tvang. Man kan hente mange data fra portalen på intranettet. Man kan ikke ændre i disse derinde.


Bettina gennemgik og viste eksempler på data under BI portalen. Personaleflowdata findes også derinde. Udgangspunktet for HR-data i BI er, at alle brugere af portalen som udgangspunkt kan se aggregerede data, men hvis det drejer sig om små grupper eller data på personniveau, så vil det normalt kræve særlig adgang at få lov til at se disse data. Der kan ansøges om tilladelse til at få adgang til disse data.


Der var et ønske fra HMU om at man på et kommende møde fokuserer på følgende:

  • Formalia og procedurer ift. adgang til HR data.
  • En mere grundig introduktion til data inden for HR (f.eks. personaleflow)
  • Fokus på hvordan disse kan hentes og tolkes.


HMU besluttede

  • at give input til et kommende HMU punkt om BI
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-83-22

5. Pause (13.15-13.30)

Sagsfremstilling


Beslutning

.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-74-11-23

6. Det tværsektorielle samarbejde (13.30-14.20)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning
  • drøfter det tværsektorielle samarbejde og hvordan HMU kan understøtte dette

Sagsfremstilling

Sundhedsklyngerne

Nationalt er det aftalt at etablere sundhedsklynger omkring hvert af landets 21 akuthospitaler. Sundhedsklyngerne er etableret med en politisk overbygning, der består af regionsrådsformanden, tre regionsrådsmedlemmer, borgmestre fra den enkelte kommune samt to repræsentanter fra PLO-Midtjylland. De nye sundhedsklynger skal tage fælles ansvar for populationen i optageområdet (fælles populationsansvar) med fokus på at løse udfordringer, herunder styrke sammenhængen og skabe bedre behandlings- og rehabiliteringsforløb for de borgere, der har forløb på tværs af regioner, kommuner og almen praksis. Derudover skal sundhedsklyngerne være en drivkraft for styrket forebyggelse, kvalitet og omstilling til det nære sundhedsvæsen.


Der er desuden etableret et sundhedssamarbejdsudvalg i hver region, der består af politiske repræsentanter fra kommuner, regioner og PLO.


Sundhedsklyngernes arbejde understøttes med fælles midler, der kan finansiere tværsektorielle indsatser i ifm. opstart af sundhedsklyngernes arbejde, der afsættes med en 50/50 fordeling mellem regioner og kommuner.


For Psykiatrien i Region Midtjylland betyder det, at det tværsektorielle samarbejde på psykiatriområdet vil blive håndteret i 5 politiske og 5 administrative klyngestyregrupper samt i Sundhedssamarbejdsudvalget.


Etablering af de politiske klyngegrupper kan på den ene side betyde en større politisk opmærksomhed på og vilje til at realisere tiltag i psykiatrien. På den anden side kan det betyde en større mulighed for, at der i hver sundhedsklynge politisk prioriteres i forskellige retninger, og at konkrete indsatser kommer til at variere på tværs af sundhedsklyngerne. Psykiatrien vil dermed risikere at stå overfor fem lokale klyngevarianter. En sådan variation er en udfordring for Psykiatrien, som ét hospital med formål at sikre geografisk lighed i sundhed med ensartede patienttilbud på tværs af regionen. Vi bør derfor fremadrettet have et særligt fokus på at understøtte ensartethed og sammenhæng på tværs af de fem sundhedsklynger.


10-årsplan for psykiatrien og mental sundhed

Et andet nationalt, politisk tiltag, der får betydning for bl.a. det tværsektorielle samarbejde er aftale om 10-årsplan for psykiatrien og mental sundhed. Der er i aftalen udpeget fem områder, som skal være de første indsatsområder i udmøntningen af aftalen:

  1. Opbygning af et lettilgængeligt tilbud i kommunerne til børn og unge i psykisk mistrivsel og med symptomer på psykisk lidelse
  2. Styrkede indsatser for mennesker med svære psykiske lidelser og her-og-nu kapacitetspakke til den regionale psykiatri
  3. Oplysnings- og afstigmatiseringsindsatser
  4. Styrkede tværfaglige og evidensbaserede miljøer
  5. Bedre rammer for forskning i forebyggelse og behandling af psykiske lidelser


Sundhedssamarbejdsudvalget i Region Midtjylland har besluttet, at udmøntningen af 10-årsplanen bør være styrende for det tværsektorielle samarbejde på psykiatriområdet i midtjylland i det kommende år. Udmøntningen afventes fortsat.


Sundhedsaftalen 2024 - 2027

Arbejdet med den nye sundhedsaftale er sat igang. Sundhedssamarbejdsudvalget har udarbejdet et debatoplæg, som har været til lokal politisk kommentering i regionen og de midtjyske kommuner. Der udarbejdes på baggrund af tilbagemeldingerne på debatoplægget et udkast til en ny sundhedsaftale. Udkastet sendes i høring hen over sommeren, hvorefter en ny sundhedsaftale forventes godkendt i 4. kvartal 2023 med ikrafttræden den 1. januar 2024.

Debatoplægget indeholder en række visioner for det nære sundhedsvæsen, tre konkrete indsatsområder samt en række bærende principper for samarbejdet:


Forslag til visioner

Forslag til indsatsområder

Forslag til bærende principper for samarbejdet

  • Sammenhæng og tryghed
  • På borgerens præmisser
  • Et nært og tilgængeligt sundhedsvæsen
  • Et sundhedsvæsen i balance


Psykiatri og trivsel

  • Børn og unges trivsel
  • Mennesker med svær psykisk sygdom – både børn og unge samt voksne


Borgere med kronisk sygdom

  • Fokus på de med størst behov og størst kompleksitet


Velfærdsteknologi, digitalisering og datadeling

  • Behandling i eget hjem og hjemmemonitorering
  • Digitale konsultationer og digitale platforme for samarbejde mellem fagligheder
  • Datadeling på tværs af sektorer


  • Sammen med borgerne
  • Fælles tidligere
  • Kvalitet hele vejen rundt
  • Virtuelt hvor det er muligt
  • Økonomisk klarhed og fair balance




Til drøftelse

HMU bedes drøfte:

  • Hvilke tanker gør HMU sig om det tværsektorielle samarbejde om psykiatrien i Region Midtjylland?
  • Ser HMU sig have en rolle ift. koordinering og fælles retning for det tværsektorielle samarbejde om psykiatrien i Region Midtjylland?

Beslutning

Anja Skaarup og Mark Brix Christensen præsenterede arbejdet med det tværsektorielle samarbejde. Der blev taget udgangspunkt i slides, som der henvises til.


Psykiatrien er repræsenteret i alle klyngegrupper. HL sidder med i dem alle (inkl. i formandskabet) og i nogle af dem sidder der også afdelingsledelser. Det har været svært tidligere at få Psykiatrien til at fylde, og Psykiatrien er forholdsvis også nye medlemmer i grupperne, men det går bedre med a blive hørt.


HMU kvitterede for en spændende præsentation af det tværsektorielle arbejde og bemærkede i den henseende, at det var godt at der var kommet større fokus på Psykiatriens deltagelse. Der var dog en bekymring for om Psykiatrien vil blive hørt tilstrækkeligt i grupperne. Det kan desuden blive problematisk, hvis de fem klynger stikker i hver sin retning, da Psykiatrien skal kunne favne alle klyngerne på grund af Psykiatriens store dækningsområde. Derudover bemærkede HMU, at forebyggelse bør være et område, som der skal meget fokus på. Den nye struktur virker dog til at være bedre funderet end tidligere.


HMU kan være en løftestang, som kan bringe observerede bekymringer videre ind i det tværsektorielle samarbejde. HMU ser derfor også gerne, at emnet drøftes igen på et kommende møde.


Der blev til sidst spurgt ind til, hvordan den private sektor er tænkt ind i samarbejdet. Det er indtrykket at man politisk ikke har tænkte det spor endnu.


HMU besluttede

  • at tage orienteringen til efterretning
  • at drøfte hvordan HMU kan understøtte arbejdet med det tværsektorielle samarbejde
  • at man gerne vil drøfte emnet igen på et kommende møde
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-83-22

7. Orientering om møde i Underudvalg for Arbejdsmiljø og Sikkerhed den 23. februar 2023 (14.20-14.25)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Der gives en orientering om seneste møde i underudvalget.

Beslutning

Claus Graversen gav en orientering fra seneste møde. Der blev bl.a. orienteret om følgende:

  • Møderne holdes ud fra en fast dagsorden, hvor der gennemgås konkrete data. I den henseende blev det drøftet, hvor valide VTC tallene er eller om der er tale om en ny registreringspraksis
  • Implementering og opfølgning på Arbejdsmiljøhandleplanen 2023-2024 – herunder opfølgning hos LMU'erne
  • Opfølgning på Arbejdsmiljøtemadagen 2022 og planlægning af Arbejdsmiljøtemadagen 2023
  • Håndtering af krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane/sexisme mellem ansatte i Psykiatrien


HMU besluttede

  • at tage orienteringen til efterretning
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-135-21

8. Aktuelle byggerier (14.25-14.30)

Det indstilles, at HMU

  • tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Der gives en kort mundtlig status på aktuelle byggerier i Psykiatrien

Beslutning

Claus Graversen orienterede om seneste status.


  • Horsens er fortsat godt i gang.
  • Retspsykiatrien er i gang. Man afventer pt. udbudsrunde.
  • Gødstrup har et års jubilæum. Der arbejdes med håndtering af en række forskellige mindre problemstillinger, som man har fået øje på efter indflytning.
  • I Viborg er der igangsat processer for kvalificering af projektforslag til både politisk beslutning og som udbudsmateriale. Man har kørt en proces i lang tid, hvor man har forsøgt at tage højde for de erfaringer, som kom efter byggerierne i Skejby og Gødstrup.


HMU besluttede

  • At tage orienteringen til efterretning
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-135-21

9. Eventuelt og evaluering (14.30-14.35)

Det indstilles, at HMU

  • drøfter eventuelt
  • kommer med input til fremtidige punkter
  • evaluerer mødet

Sagsfremstilling


Beslutning

HMU drøftede faglige udvalg under eventuelt. Der blev spurgt ind til udpegningen af deltagere. Deltagerne udpeges af HL ud fra en bruttoliste, som AL har udarbejdet i henhold til en række kriterier og ønsker. HMU bemærkede, at faggrupper kan have svært ved at se sig selv ind i de faglige udvalg, hvis ens egen faggruppe ikke var repræsenteret. HMU opfordrede derfor til at man overvejede dette ved fremtidige udpegninger.


Der var ingen konkrete input til fremtidige punkter. HMU nåede ikke at evaluere mødet.

Tilbage til toppen
Revideret 27-06-2022