Med baggrund i de nuværende uddannelsesprogram (MER) for Regionspsykiatrien Midt skal de enkelte kompetencer gennemgås ud fra de 7 lægeroller.

Rollen som medicinsk ekspert

I-lægen skal under hele sin ansættelse træne i journalskrivning, udfærdigelse af behandlingsplaner, epikriser og somatisk undersøgelse. Dette foregår under klinisk vejledning og evalueres ved journalaudits.


Muligheden for at udføre ECT-behandling er en naturlig del af I-lægens arbejde og vil i starten altid være genstand for struktureret kollegial bedømmelse. Psykofarmakologisk behandling vil være aktuel alle steder i psykiatrien. Også behandling af alkohol- og abstinenssymptomer vil være en del af arbejdet flere steder, men nok specielt i forbindelse med vagtarbejde.


Vedrørende den psykoterapeutiske behandling vil kompetencerne her kunne tilegnes i kraft af den teoretiske undervisning og den supervision, der tilbydes.
Det skal erindres, at I-kursus er en naturlig del af I-lægens ansættelsesvilkår.

Rollen som kommunikator

I rollen som kommunikator, hvor kompetencekravet er at udvise forståelse og respekt samt anvende empati i patientkontakten, opnås kompetencen under arbejde i alle dele af psykiatrien. Den strukturerede kollegiale bedømmelse vil ligeledes kunne varetages af alle kliniske vejledere.

 

Rollen som sundhedsfremmer

Denne rolle er ikke specificeret nærmere. Dog vil psykoedukation og forebyggelse være noget, som I-lægen under løbende vejledning vil blive tilskyndet til at varetage i de enkelte patientsamtaler.

Rollen som samarbejder

I rollen som samarbejder, hvor I-lægen skal lære at indgå i et samarbejde med kollegaer samt andre faggrupper i og udenfor psykiatrien, kan kompetencerne tilegnes i hele systemet. Evalueringsmetoden vil typisk være den strukturerede kollegiale bedømmelse.
I rollen som samarbejder vægtes også samarbejdet med patienter og pårørende højt. Den strukturerede kollegiale bedømmelse vil også her være redskabet til bedømmelse af kompetencen.

Rollen som organisator

Her vil evnen til systematisk at planlægge arbejdsopgaverne langsomt kunne udvikles, og dette vil være et fokusområde i vejledersamtalerne.

Rollen som akademiker

Rollen som akademiker med kritisk og analytisk tænkning samt basal videnskabelig forståelse kan opnås dels under vejledersamtaler, men også under I-kursus og ved de daglige kliniske konferencer.

Rollen som professionel

I rollen som professionel, der omfatter den etiske tilgang til praksis og de hertil hørende kompetencer, tilegnes færdigheder via vejledersamtaler, feedback på det kliniske arbejde og via undervisningen i afdelingen, herunder diskussioner i forbindelse med middagskonferencerne.


Overordnet set huser Regionspsykiatrien Midt alle typer psykiatriske patienter. Der vil derfor være mulighed for, at I-lægen stifter bekendtskab med alle diagnostiske grupper såvel i klinikkerne som i de stationære afsnit. Der vil være mulighed for kortere fokuserede ophold i Retspsykiatrisk Enhed, som huser patienter, der kan være svære at finde i f.eks. ambulant regi.

Kontakt

Uddannelsesansvarlig overlæge
Trine Dürr Grue 
e-mail